Isaac GR00T od NVIDIA: Pierwszy na świecie otwarty „mózg” dla robotów humanoidalnych

20 września, 2025
Humanoid Robots
Humanoid Robots

Kluczowe fakty:

  • Platforma: Isaac GR00T (Generalist Robot 00 Technology) to otwarta platforma badawcza NVIDIA oraz „mózg” dla robotów humanoidalnych, łącząca modele AI, narzędzia symulacyjne i potoki danych blog.marvik.ai, nvidianews.nvidia.com.
  • Pochodzenie: Po raz pierwszy zaprezentowany jako Project GR00T na konferencji NVIDIA GTC 2024, oficjalnie ujawniony w marcu 2025 (GTC) jako Isaac GR00T N1 techradar.com, nvidianews.nvidia.com. Duża aktualizacja, GR00T N1.5, została ogłoszona na COMPUTEX 2025 w maju 2025 nvidianews.nvidia.com.
  • Architektura: GR00T wykorzystuje dwusystemowy model „wizja-język-akcja”: wolno myślący moduł planowania (System 2) interpretuje dane z kamery i języka, a szybko działający moduł motoryczny (System 1) generuje precyzyjne ruchy. Ta konstrukcja odzwierciedla ludzką kognicję, gdzie System 2 odpowiada za rozumowanie, a System 1 wykonuje działania odruchowe techradar.com, nvidianews.nvidia.com.
  • Sztuczna inteligencja multimodalna: Model przetwarza tekst, obrazy, wideo i demonstracje. Na przykład System 2 wykorzystuje transformator wizja-język do „wnioskowania o swoim otoczeniu”, podczas gdy System 1 jest trenowany na danych z demonstracji ludzkich oraz ogromnych syntetycznych danych do wykonywania zadań nvidianews.nvidia.com, techradar.com.
  • Otwarty model bazowy: NVIDIA reklamuje GR00T N1 jako „pierwszy na świecie otwarty, w pełni konfigurowalny model bazowy do ogólnego rozumowania i umiejętności humanoidalnych”nvidianews.nvidia.com. Jest on swobodnie dostępny dla deweloperów (z kodem i checkpointami na stronie deweloperskiej NVIDIA oraz na Hugging Face) nvidianews.nvidia.com, github.com.
  • Współpracownicy: NVIDIA prowadzi rozwój (CEO Jensen Huang jest twarzą publiczną). Współpracują z Google DeepMind i Disney Research nad Newton, otwartoźródłowym silnikiem fizyki dla robotów nvidianews.nvidia.com. Wiele firm robotycznych (Agility Robotics, Boston Dynamics, Mentee Robotics, NEURA Robotics itd.) ma wczesny dostęp do modeli GR00T nvidianews.nvidia.com.
  • Zastosowania: Skierowany do zadań przemysłowych i domowych (montaż, pakowanie, inspekcja, a nawet sprzątanie), GR00T może być „dodoszkolony” na konkretnym robocie. Podczas keynote NVIDIA na GTC 2025, Huang zaprezentował robota używającego GR00T N1 do autonomicznego sprzątania pokoju nvidianews.nvidia.com, techradar.com. Partnerzy tacy jak AeiRobot, Foxlink i 1X Technologies informują o wykorzystaniu GR00T do nauczania robotów złożonych procesów pick-and-place oraz zadań warunkowanych językowo nvidianews.nvidia.com, nvidianews.nvidia.com.
  • Wpływ: NVIDIA twierdzi, że GR00T może pomóc w rozwiązaniu globalnych niedoborów siły roboczej (szacowanych na ponad 50 milionów miejsc pracy) poprzez przyspieszenie wdrażania robotów nvidianews.nvidia.com, roboticsandautomationnews.com. Jak ujął to Jensen Huang, „Nadeszła era robotyki ogólnego przeznaczenia”nvidianews.nvidia.com, a GR00T jawi się jako „kolejna granica” w automatyzacji napędzanej przez AI techradar.com.

Czym jest Isaac GR00T?

Isaac GR00T (Generalist Robot 00 Technology) to w zasadzie model bazowy AI dla robotów humanoidalnych. Można o nim myśleć jak o otwartoźródłowym „mózgu”, który pozwala różnym typom robotów uczyć się ogólnych umiejętności (chwytanie, poruszanie się, adaptacja) podobnie jak ludzie. NVIDIA widzi GR00T jako serce platformy rozwojowej robotyki full-stack: łączy on wstępnie wytrenowane modele AI z narzędziami takimi jak środowisko symulacyjne Omniverse, Isaac Sim/Lab oraz nowy sprzęt (np. komputer robotyczny Jetson Thor) blog.marvik.ai.

W prostych słowach, GR00T trenuje roboty na danych multimodalnych – obrazach, filmach, sygnałach z czujników, instrukcjach tekstowych, a nawet demonstracjach z przechwytywania ruchu – aby mogły rozumieć złożone zadania i środowiska. Według szczegółowego artykułu naukowego NVIDIA, GR00T N1 to model Vision-Language-Action (VLA): System 2 (wizja-język) interpretuje instrukcję („idź podnieś kubek”) z obrazu z kamery i tekstu, podczas gdy System 1 (dyfuzyjny transformer) generuje płynne ruchy stawów, aby go chwycić ar5iv.labs.arxiv.org, techradar.com. Oba systemy to sieci neuronowe typu transformer trenowane end-to-end na ogromnych mieszanych zbiorach danych (prawdziwe próby z robotami, filmy z ludźmi i miliony syntetycznych trajektorii), tak że na przykład powiedzenie „podnieś czerwoną piłkę” przy widoku z kamery wystarczy, by wygenerować poprawny ruch ramienia.

To sprawia, że GR00T jest znacznie bardziej wszechstronny niż tradycyjne oprogramowanie dla robotów. Zamiast programować każde zadanie osobno, deweloperzy mogą „douczać” GR00T na danych specyficznych dla zadania, aby dopracować jego zachowanie (np. nauczyć go nowego kroku montażowego w fabryce). NVIDIA podkreśla, że GR00T N1 potrafi uogólniać na różne zadania, takie jak chwytanie, poruszanie jednym lub dwoma ramionami czy przekładanie obiektów między ramionami nvidianews.nvidia.com. Otwarty charakter modelu (dostępny na GitHub/Hugging Face) oznacza, że każdy badacz może dostosować go do swojej platformy humanoidalnej.

Architektura i możliwości

Sercem GR00T jest jego architektura dwusystemowa inspirowana ludzką kognicjątechradar.com. Jak wyjaśnia TechRadar, „System 1” odpowiada za szybkie, odruchowe działania (jak instynktowne ruchy), podczas gdy „System 2” odpowiada za wolniejsze, rozważne rozumowanie. System 2 jest napędzany przez transformer wizja-język, który „rozumuje o swoim otoczeniu i otrzymanych instrukcjach” nvidianews.nvidia.com. Na przykład może rozpoznać rozlany kubek na podłodze przez obraz z kamery i zrozumieć „podnieś to” z instrukcji tekstowej. Następnie System 1 przejmuje kontrolę, aby obliczyć precyzyjne trajektorie stawów potrzebne do sięgnięcia, chwycenia i płynnego podniesienia kubka.

Komunikat prasowy NVIDIA opisuje dokładnie ten przepływ: System 2 planuje działanie, a System 1 (wytrenowany na ogromnych zbiorach ludzkich i syntetycznych danych ruchowych) wykonuje je w czasie rzeczywistym nvidianews.nvidia.com. To połączenie percepcji (wzrok + język) z kontrolą motoryczną oznacza, że GR00T może adaptacyjnie reagować na zmieniające się sceny. Na przykład, jeśli obiekt zostanie przesunięty lub polecenia się zmienią, System 2 aktualizuje plan, a System 1 natychmiast reaguje. W praktyce demonstracje pokazały, że roboty korzystające z GR00T sprawnie manipulują przedmiotami na stołach, sortują obiekty lub sprzątają pomieszczenia bez konieczności jawnego przeprogramowywania.

Kolejną kluczową cechą jest generowanie danych syntetycznych. Zbieranie rzeczywistych nagrań z humanoidalnych robotów jest powolne i kosztowne, dlatego NVIDIA stworzyła narzędzia do tworzenia ogromnych wirtualnych zbiorów danych. Schemat „Isaac GR00T-Dreams” (wprowadzony na COMPUTEX 2025) może generować miliony nowych trajektorii ruchu robota na podstawie pojedynczego obrazka-polecenia techcentral.ie. NVIDIA informuje, że dzięki GR00T-Dreams wytrenowano model N1.5 w 36 godzin – proces, który ręcznie zająłby trzy miesiące przy tradycyjnym zbieraniu danych techcentral.ie. Równolegle towarzyszący system „GR00T-Mimic” wzbogaca istniejące dane (np. wykorzystując NVIDIA Omniverse i Cosmos do tworzenia dodatkowych przykładów). Te syntetyczne pipeline’y danych ogromnie przyspieszają uczenie się robotów.

Integracja sprzętu i oprogramowania jest również kluczowa. GR00T został zaprojektowany do działania na własnych platformach NVIDIA – od nowego układu Jetson Thor do robotyki (z potężnym GPU Blackwell) po serwery DGX w chmurze. Wykorzystuje NVIDIA Isaac Sim do symulacji wysokiej wierności oraz Isaac Lab do eksperymentów z uczeniem przez wzmacnianie. NVIDIA współpracowała nawet z DeepMind i Disneyem, aby stworzyć otwarty silnik fizyczny Newton zoptymalizowany pod kątem uczenia robotów (czyli backend fizyczny lepiej dostosowany niż ogólne symulatory) nvidianews.nvidia.com. Wszystko to razem daje deweloperom kompleksowy ekosystem: buduj polityki w Isaac Lab, trenuj w Omniverse/Cosmos i wdrażaj na robotach z GR00T.

Wydania i mapa drogowa

Publiczne wdrożenie GR00T przez NVIDIA przebiegło szybko. W marcu 2025 roku (na GPU Technology Conference – GTC) NVIDIA ogłosiła Isaac GR00T N1 i udostępniła kod/modele nvidianews.nvidia.com. Komunikat prasowy i demonstracje trafiły na pierwsze strony gazet: na przykład TechRadar z entuzjazmem zatytułował swoją relację „Nadeszła era robotyki ogólnej” techradar.com. Huang przedstawił GR00T jako „pierwszy na świecie otwarty, w pełni konfigurowalny model bazowy do ogólnego rozumowania i umiejętności humanoidalnych” nvidianews.nvidia.com, podkreślając, że każdy twórca robotów może go pobrać i dostosować. Podczas tego samego wystąpienia pokazano na żywo roboty (w tym humanoida 1X) wykorzystujące GR00T do wykonywania codziennych zadań nvidianews.nvidia.com, techradar.com.

Zaledwie dwa miesiące później, na COMPUTEX Taipei w maju 2025 roku, NVIDIA ogłosiła GR00T N1.5 nvidianews.nvidia.com. Ta aktualizacja zawierała ulepszony model i nowe plany konstrukcyjne. Według NVIDIA, GR00T N1.5 cechuje się lepszą adaptacją do nowych środowisk oraz większą skutecznością w zadaniach produkcyjnych, takich jak sortowanie nvidianews.nvidia.com. Na przykład, NVIDIA stwierdziła, że „zwiększa wskaźnik powodzenia modelu w typowych zadaniach związanych z obsługą materiałów i produkcją”, dzięki ulepszonym danym treningowym i zmianom w architekturze nvidianews.nvidia.com. Ta sama informacja prasowa podkreśliła plan konstrukcyjny GR00T-Dreams oraz szybsze GPU (systemy RTX PRO) do wsparcia klientów. Oficjalne notatki na GitHub pokazują, że trzon N1.5 stanowi zamrożony model wizja-język z ulepszonym transformatorem dyfuzyjnym do generowania akcji, co dodatkowo zwiększa jego wydajność w akademickich testach porównawczych github.com.

Tymczasem NVIDIA zasugerowała, że GR00T wyjdzie poza te dwa wydania. Artykuł PC Gamer zauważył, że NVIDIA przygotowuje „serię modułów, które [ona] planuje wstępnie wytrenować i udostępnić” dla robotów pcgamer.com. W materiałach prasowych Huang powiedział, że GR00T N1 był „pierwszym z rodziny w pełni konfigurowalnych modeli”, które mają być udostępnione deweloperom nvidianews.nvidia.com. Możemy więc spodziewać się nowych wersji lub wyspecjalizowanych wariantów (dla różnych rozmiarów robotów, zadań itp.) w przyszłości.

Wpływ na branżę i partnerstwa

Isaac GR00T szybko wzbudził zainteresowanie firm robotycznych i naukowców. NVIDIA udostępniła wczesny dostęp wielu czołowym producentom robotów humanoidalnych i przemysłowych. Na przykład, w komunikacie prasowym wymieniono Agility Robotics, Boston Dynamics, Mentee Robotics, NEURA Robotics wśród pierwszych użytkowników GR00T nvidianews.nvidia.com. Podczas COMPUTEX NVIDIA dodała, że firmy takie jak AeiRobot, Foxlink, Lightwheel oraz XPENG Robotics stosują GR00T: AeiRobot wykorzystuje go, aby roboty „ALICE4” mogły wykonywać polecenia w języku naturalnym w magazynach, Foxlink poprawia elastyczność ramion robotycznych w fabrykach, a Lightwheel używa syntetycznych danych generowanych przez GR00T do przyspieszenia wdrożeń nvidianews.nvidia.com, techcentral.ie. 1X Technologies (krajowy startup robotyczny) zaprezentował na GTC humanoida zasilanego przez GR00T o nazwie NEO Gamma, który zajmuje się porządkowaniem domu.

Te współprace podkreślają powiązania GR00T w całym ekosystemie AI i robotyki. Sama NVIDIA to gigant technologiczny/półprzewodnikowy (CEO Jensen Huang jest wizjonerskim rzecznikiem). Inicjatywa Isaac GR00T obejmuje laboratoria badawcze NVIDIA oraz zespoły sprzętowe. Jest też powiązana z szerszą platformą robotyczną Isaac firmy NVIDIA, która obejmuje czujniki, oprogramowanie pośredniczące (Isaac ROS) i usługi w chmurze. Ponadto, współpracując z DeepMind i Disney przy projekcie Newton, NVIDIA angażuje uznanych badaczy AI oraz firmy z branży gier i animacji do budowy wspólnej infrastruktury robotycznej.

Eksperci z branży pochwalili tę koncepcję. Jensen Huang odważnie ogłosił podczas premiery: „Nadeszła era robotyki ogólnego przeznaczenia” nvidianews.nvidia.com, techradar.com. W późniejszych relacjach Huang powiedział, że „Fizyczna sztuczna inteligencja i robotyka zapoczątkują kolejną rewolucję przemysłową… Nvidia dostarcza elementy budulcowe na każdym etapie rozwoju robotyki.” roboticsandautomationnews.com. Takie ujęcie podkreśla, że NVIDIA postrzega inteligencję robotów ogólnego przeznaczenia (napędzaną przez modele takie jak GR00T) jako równie przełomową, jak wcześniejsze rewolucje komputerowe. Podobnie, pierwsi użytkownicy wyrażają optymizm: CEO 1X, Bernt Børnich, zauważył, że GR00T N1 „znacząco zwiększa zdolności rozumowania i umiejętności robotów” oraz pomaga ich robotom stać się „towarzyszami zdolnymi do wspierania ludzi w znaczący, niezmierzalny sposób” nvidianews.nvidia.com. Takie rekomendacje sugerują, że liderzy branży postrzegają GR00T jako praktyczne narzędzie, a nie tylko demonstrację badawczą.

Obecność publiczna i odbiór

NVIDIA intensywnie promowała Isaac GR00T na największych wydarzeniach technologicznych i w swoich kanałach medialnych. Pierwotna zapowiedź GTC 2025 była transmitowana na żywo do tysięcy widzów i stała się tematem w mediach technologicznych. Na przykład PC Gamer i TechRadar opublikowały artykuły na temat premiery GR00T techradar.com, pcgamer.com, a główne portale technologiczne odnotowały pokazy robotów NVIDII. Wiele nagłówków cytowało wypowiedzi Huanga („era robotyki ogólnego przeznaczenia”, „otwarty model bazowy”) lub przedstawiało GR00T jako kamień milowy w robotyce. Media społecznościowe huczały od hashtagów NVIDII, takich jak #NVIDIAIsaac i #GR00T. Oficjalny newsroom NVIDII (informacje prasowe) oraz posty NVIDIA Robotics na Twitterze/X wielokrotnie podkreślały rozwój GR00T i wystąpienia na konferencjach.

Fizycznie, demonstracje przyciągnęły uwagę opinii publicznej. Podczas GTC 2025 Huang nawet dzielił scenę z dwoma robotami-szturmowcami Disneya „BDX”, aby zilustrować zabawowe możliwości GR00T-a techradar.com. (To powiązanie ze Star Wars zyskało wirusowy rozgłos jako efektowny pokaz). W innych miejscach NVIDIA opublikowała blogi naukowe i artykuły (np. artykuł na arXiv „GR00T N1: An Open Foundation Model for Generalist Humanoid Robots”), aby wyjaśnić naukę stojącą za GR00T-em. Model i kod na GitHub/Hugging Face sprawiają, że Isaac GR00T jest bezpośrednio dostępny dla deweloperów na całym świecie, jeszcze bardziej zwiększając jego obecność. Krótko mówiąc, NVIDIA pozycjonuje Isaac GR00T nie tylko jako projekt wewnętrzny, ale jako zasób dla społeczności – z komunikatami prasowymi, wydaniami open-source, filmami i sesjami konferencyjnymi, które wszystkie zachęcają do zaangażowania publicznego.

Wnioski

Isaac GR00T reprezentuje ambitne dążenie firmy NVIDIA do wprowadzenia „generalistycznych” możliwości AI do robotów fizycznych. Poprzez udostępnienie otwartego, wstępnie wytrenowanego „mózgu robota” i narzędzi, NVIDIA zamierza przyspieszyć rozwój robotyki humanoidalnej, podobnie jak otwarte modele AI przyspieszyły rozwój przetwarzania języka naturalnego. Wczesne reakcje są entuzjastyczne: przedstawiciele branży testują GR00T na prawdziwych robotach, a eksperci zauważają, że może to przyspieszyć rewolucję robotyczną. Jak ujął to Jensen Huang, GR00T pomaga otworzyć „kolejną granicę w erze AI”techradar.com.

Podsumowując, Isaac GR00T nie jest osobą, lecz platformą — zestawem modeli AI i narzędzi od NVIDIA, zaprojektowanym, by zapewnić robotom wspólną inteligencję. Jego osiągnięcia do tej pory obejmują bycie pierwszym takim otwartym modelem (N1) dla humanoidów oraz szybki upgrade (N1.5) dzięki innowacjom w zakresie danych syntetycznych nvidianews.nvidia.com, techcentral.ie. Jego powiązania obejmują laboratoria AI NVIDIA, Google DeepMind oraz główne firmy robotyczne. Jego obecność publiczna jest widoczna w relacjach prasowych, wystąpieniach i zasobach online. Dla czytelników, którzy nie znają GR00T, to w zasadzie propozycja NVIDIA, by budowa humanoidalnych robotów była łatwiejsza, a one same — inteligentniejsze od razu po uruchomieniu. Czy spełni oczekiwania — erę „robotyki generalistycznej” — dopiero się okaże, ale inicjatywa z pewnością pobudziła wyobraźnię i wyznaczyła kierunek dla kolejnej fali innowacji w robotyce nvidianews.nvidia.com, roboticsandautomationnews.com.

Źródła: Komunikaty prasowe i relacje techniczne od NVIDIA oraz mediów branżowych nvidianews.nvidia.com, techradar.com, roboticsandautomationnews.com, techcentral.ie, a także oficjalna dokumentacja GitHub github.com oraz cytowane wywiady. Wszystkie przytoczone treści pochodzą z ogólnodostępnych raportów i ogłoszeń.

Artur Ślesik

Od lat fascynuję się światem nowych technologii – od sztucznej inteligencji i kosmosu, po najnowsze gadżety i rozwiązania dla biznesu. Z pasją śledzę premiery, innowacje i trendy, a następnie w przystępny sposób przekładam je na język czytelników. Uwielbiam dzielić się swoją wiedzą i odkryciami, inspirując innych do odkrywania potencjału technologii w codziennym życiu. Moje teksty łączą profesjonalizm z lekkością, dzięki czemu trafiają zarówno do ekspertów, jak i osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z nowoczesnymi rozwiązaniami.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

Languages

Don't Miss