Trailer „Wiedźmina 4” już robi furorę w USA — a jego grafika wygląda na nową generację

10 października, 2025
The Witcher 4
The Witcher 4
  • Co ujawniono: CD Projekt RED zaprezentował The Witcher IV (powszechnie nazywany The Witcher 4) prawie sześciominutowym filmem kinowym podczas The Game Awards 13 grudnia 2024 roku—potwierdzając Ciri jako główną bohaterkę. Zwiastun został wyrenderowany wstępnie w niestandardowej wersji Unreal Engine 5 na niezapowiedzianej karcie graficznej Nvidia GeForce RTX. CD Projekt Red Press Center
  • Dlaczego wszyscy mówią o oprawie graficznej: W czerwcu 2025 roku CDPR i Epic pokazali na żywo demo technologiczne Unreal Engine 5.6 zbudowane z użyciem assetów z Witcher 4, działające w 60 FPS z ray tracingiem na podstawowym PS5—pokaz tego, do czego studio dąży na obecnej generacji sprzętu (było to demo technologiczne, a nie finalna gra). The Verge
  • Popularność w USA: Premiera miała miejsce podczas The Game Awards w Los Angeles, będąc częścią wydarzenia, które pobiło rekordy oglądalności z 154 milionami globalnych transmisji na żywo; amerykańskie media (The Verge, PC Gamer, GameSpot, Newsweek) umieściły zwiastun na głównych stronach w ciągu kilku godzin, a materiały wideo zebrały miliony wyświetleń. Newsweek
  • Zwrot fabularny: Awans Ciri z postaci drugoplanowej na protagonistkę rozpoczyna nową sagę Wiedźmina; zwiastun ukazuje ją przerywającą rytualną ofiarę i polującą na potwora wywodzącego się z bałkańskiego folkloru. CD Projekt Red Press Center
  • Zachowaj ostrożność: CDPR poinformował inwestorów, by nie spodziewali się premiery przed 2027 rokiem. Reuters

Zwiastun, który rozpalił rozmowy o grach w USA

Krótki film CD Projekt RED—oficjalnie zatytułowany „The Witcher IV — Cinematic Reveal Trailer”—robi dwie rzeczy naraz: koronuje Ciri na grywalną bohaterkę serii i przypomina fanom, dlaczego The Witcher stał się synonimem mrocznego, realistycznego fantasy. W winiecie Ciri staje między wioską a potworem, by powstrzymać rytualną ofiarę—jest to „zamknięta historia wiedźmińska”, która sygnalizuje ton i moralne stawki nowej sagi. CDPR podaje, że film jest wstępnie wyrenderowany w Unreal Engine 5 z użyciem assetów z gry, by zobrazować klimat i docelową jakość projektu. CD Projekt Red Press Center

Przejście na Ciri to nie plotka — to oficjalna informacja ze studia. „Chcieliśmy, aby Ciri była protagonistką… by zbadać, co naprawdę znaczy stać się wiedźminem,” powiedział reżyser gry Sebastian Kalemba podczas zapowiedzi. CD Projekt Red Press Center Andy Chalk z PC Gamer podsumował ten moment zwięźle: „ta część dotyczy wyłącznie Ciri.” PC Gamer

Poza wątkiem fabularnym, bestiariusz z trailera wywołał spekulacje. W dalszych relacjach GameSpot zauważa, że pająkowaty potwór, na którego poluje Ciri, czerpie z serbskiego folkloru — Bauk, co podkreśla zwyczaj CDPR do sięgania po słowiańskie mity przy tworzeniu potworów z kulturowymi korzeniami. GameSpot

Tak, grafika wygląda oszałamiająco — oto techniczna rzeczywistość

Cinematic to nie gameplay i CDPR mówi o tym wprost. Jednak w ciągu sześciu miesięcy od zapowiedzi studio i Epic Games pokazały swoje możliwości technologiczne. Podczas Epic’s State of Unreal 2025 keynote deweloperzy przeprowadzili na żywo demo technologiczne UE5.6 z assetami z Wiedźmina 460 FPS z ray tracingiem na standardowym PS5 — by pokazać, nad czym CDPR i Epic pracują na konsolach obecnej generacji. Relacja The Verge opisuje Ciri wjeżdżającą do Valdrest, tętniącego życiem targowiska, a także scenę w lesie i realistyczne zachowanie konia — wszystko zaprojektowane, by obciążyć gęstość roślinności i symulację tłumu. The Verge

Podsumowanie Epica wyjaśnia prezentowane funkcje: Nanite Foliage dla gęstej, wydajnej pamięciowo roślinności; ulepszone renderowanie tłumu; oraz ML Deformer / Chaos cloth dla bardziej realistycznych ruchów — narzędzia bezpośrednio wpływające na skalę i wierność otwartego świata. To był techniczny showreel, a nie fragment gotowej gry, ale to wiarygodny sygnał wizualnych ambicji CDPR na UE5.6+, a nie offline’owy render. Unreal Engine

Artykuł VGC wzmacnia główną informację ze sceny: demo działało w 60 FPS z ray tracingiem na podstawowym PS5 — to taki cel wydajnościowy, który ma znaczenie, jeśli CDPR chce odzyskać zaufanie graczy konsolowych po premierze Cyberpunka 2077. VGC

Dlaczego to „już jest hitem w USA”

Odsłonięcie nie zostało ukryte w niszowym streamie — miało premierę na scenie The Game Awards w Los Angeles, podczas pokazu, który pobił własne rekordy z 154 milionami transmisji na żywo. Ta ogromna widownia pomogła zwiastunowi Wiedźmina 4 zdominować amerykańskie media technologiczne i gamingowe (The Verge, PC Gamer, GameSpot, Newsweek), a ponowne publikacje w mediach, takich jak IGN, zgromadziły miliony odtworzeń, co sygnalizuje szerokie zainteresowanie w USA, nawet bez osobnych statystyk dla YouTube z tego kraju. Newsweek

Co mówią eksperci

  • Julius Girbig, starszy animator techniczny w CDPR, powiedział w rozmowie z The Verge, że zespół celowo zaprezentował demo na podstawowej wersji PS5: „Zacznijmy od konsol… pokażmy, jak bardzo możemy zoptymalizować ten silnik wspólnie z Epic i sprawić, by działał na obecnej generacji.” To mocny sygnał, że studio projektuje z myślą o wydajności na konsolach. The Verge
  • Sebastian Kalemba, reżyser gry, nakreślił zmianę narracyjną: „Chcieliśmy, by Ciri była protagonistką… i byśmy mogli zbadać, co naprawdę znaczy stać się wiedźminem.” Można się spodziewać wyborów i konsekwencji napędzanych postacią, osadzonych na ścieżce Ciri. CD Projekt Red Press Center
  • Andy Chalk z PC Gamer podkreśla, jak zdecydowanie zwiastun ponownie koncentruje serię wokół Ciri — „wszystko kręci się wokół Ciri” — jednocześnie interpretując film jako przeskok czasowy, który wciąż pozostawia miejsce dla Geralta w roli drugoplanowej. PC Gamer

Nowy silnik, nowe podejście

Po trudnej premierze konsolowej Cyberpunka 2077 na autorskim REDengine, strategiczny zwrot CDPR w stronę Unreal Engine 5 to w równym stopniu kwestia dyscypliny produkcyjnej, co grafiki. Relacja The Verge wskazuje na skalowalność, lepszą AI dla dużych tłumów i czystszy pipeline w różnych projektach (w tym remake’u Wiedźmina 1). Publiczne demo UE pokazuje natomiast, że szczególną uwagę poświęcono streamowaniu otwartego świata, roślinności i systemom animacji — czyli dokładnie tym aspektom, które Wiedźmin 3 nadwyrężał na poprzedniej generacji. The Verge

Termin premiery i co dalej

Nie myl tempa publikacji zwiastunów i dem technologicznych z rychłą datą premiery. W marcu 2025 roku CFO CD Projekt Piotr Nielubowicz powiedział inwestorom, że nowy Wiedźmin nie pojawi się przed 2027 rokiem. To oznacza, że przed ogłoszeniem daty premiery pojawi się zapewne więcej zwiastunów i szczegółowych prezentacji. Reuters

Na razie najbezpieczniejsza opinia jest też najbardziej ekscytująca: kierunek artystyczny krótkiego zwiastuna oraz wydajność w czasie rzeczywistym pokazana w demie State of Unreal sugerują, że CDPR zamierza połączyć opowieść osadzoną w folklorze serii z gęstością wizualną obecnej generacji—zatłoczone targi, żywe lasy i potwory wyglądające jak wyjęte z lokalnych mitów. Jeśli studio utrzyma poziom, który właśnie pokazało publicznie, Wiedźmin 4 będzie czymś więcej niż tylko nowym protagonistą; stanie się wizytówką otwartych światów ery UE5. CD Projekt Red Press Center


Źródła

  • Ogłoszenie w centrum prasowym CDPR dotyczące zwiastuna Wiedźmin IV oraz szczegółów technicznych (UE5, prerenderowane, Ciri jako główna postać). CD Projekt Red Press Center
  • Raport i wywiad The Verge z State of Unreal 2025 (zawartość dema; PS5 60 FPS z RT; uzasadnienie optymalizacji „najpierw na konsole”). The Verge
  • VGC o deklaracji 60 FPS z ray tracingiem na PS5 w demie technologicznym. VGC
  • Analiza PC Gamer dotycząca zwiastuna i roli Ciri jako głównej postaci. PC Gamer
  • Wywiad GameSpot wyjaśniający inspirację folklorem Bauka. GameSpot
  • Reuters o najwcześniejszym możliwym terminie premiery (po 2026 roku). Reuters
  • Podsumowanie Epic/Unreal Engine opisujące Nanite Foliage i inne funkcje UE5.6 pokazane na assetach Wiedźmin 4. Unreal Engine
  • Rekord oglądalności The Game Awards (kontekst zasięgu zwiastuna). thegameawards.com

Uwaga: Zwiastun „Sezonu 4” serialu Netflix (również popularny w tym tygodniu) nie jest powiązany z grą CDPR—ten artykuł dotyczy zapowiedzi gry wideo i dema silnika, a nie serialu TV.

Artur Ślesik

Od lat fascynuję się światem nowych technologii – od sztucznej inteligencji i kosmosu, po najnowsze gadżety i rozwiązania dla biznesu. Z pasją śledzę premiery, innowacje i trendy, a następnie w przystępny sposób przekładam je na język czytelników. Uwielbiam dzielić się swoją wiedzą i odkryciami, inspirując innych do odkrywania potencjału technologii w codziennym życiu. Moje teksty łączą profesjonalizm z lekkością, dzięki czemu trafiają zarówno do ekspertów, jak i osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z nowoczesnymi rozwiązaniami.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

Latest Articles

Languages

Don't Miss

Clean Fuel - Turned Algae Into Biofuel

Od popiołu kokosowego do czystego paliwa: Jak studentka pierwszego roku z Harvardu z Samoa Amerykańskiego zamieniła algi w biopaliwo po letnich badaniach w laboratorium UC Berkeley

Historia Korzenie „kuchennego laboratorium”, szkolenie w Berkeley Podczas letniego programu
Hydrogen Cars

Samochody na wodór: Przyszłość transportu czy tylko moda? Eksperci zabierają głos

Źródła: Raporty rządowe i branżowe; komentarze ekspertów od producentów samochodów