- Blue Origin zdobyło kontrakt $1,37 mln z Air Force Research Laboratory w dniu 1 sierpnia 2025 (nagroda FA2385‑25‑C‑B023) na analizę, jak ich systemy mogłyby wspierać transport rakietowy punkt‑do‑punktu; prace prowadzone są w Merritt Island, FL. HigherGov
- Anduril Industries otrzymało nagrodę $1,0 mln AFRL „Rocket Cargo – Capabilities Study” w dniu 20 sierpnia 2025 (nagroda FA2385‑25‑C‑B029) na zaprojektowanie wieloplatformowego kontenera na ładunki/systemu powrotu z atmosfery. HigherGov
- Rocket Lab został wybrany w maju 2025 do eksperymentalnej misji REGAL z użyciem Neutron w celu demonstracji zdolności powrotu/przywrócenia na Ziemię nie wcześniej niż w 2026. Spaceflight Now
- SpaceX pozostaje głównym dostawcą programu z wcześniejszej fazy: pięcioletni, $102 mln kontrakt Rocket Cargo przyznany w styczniu 2022 na badania i demonstrację logistyki punkt‑do‑punktu (powszechnie rozumianej jako wykorzystanie Starship). C4ISRNet
- Sierra Space (październik 2024) otrzymało studium REGAL dotyczące skalowania swojego pojazdu logistycznego powrotu „Ghost” z 150 kg do 5–10 ton metrycznych dla szybkiej dostawy na całym świecie. sierraspace.com
- Inicjatywa REGAL (Rocket Experimentation for Global Agile Logistics) ma na celu wdrożenie dostaw „w dowolne miejsce na planecie w < 1 godzinę” jako kontrakt typu usługowego kupowany od komercyjnych dostawców. SAM.gov
- Planowane testy lądowania Starship na Johnston Atoll weszły w fazę przeglądu środowiskowego w marcu 2025, po czym zostały wstrzymane w lipcu z powodu obaw o dziką przyrodę, podczas gdy Siły Powietrzne rozważają alternatywne lokalizacje. GovInfo
- Dokumenty budżetowe i aktualizacje programu opisują demonstracje w najbliższym czasie (systemy zrzutu z powietrza, dostawy do trudnych lokalizacji) oraz docelowy transport 30–100 ton. Breaking Defense
Co dokładnie właśnie przyznały Siły Powietrzne?
Dwa nowe zlecenia na badania poszerzają ekosystem „Rocket Cargo” Departamentu Sił Powietrznych:
- Blue Origin (FA2385‑25‑C‑B023; 1,366 mln USD; 1 sierpnia 2025) — zakres: analiza komercyjnej technologii kosmicznej Blue Origin dla wojskowego transportu materiałów punkt‑do‑punktu. Miejsce realizacji to Merritt Island, Floryda. Jest to nagroda typu firm‑fixed‑price w ramach parasola AFRL REGAL. HigherGov
- Anduril Industries (FA2385‑25‑C‑B029; 1,0 mln USD; 20 sierpnia 2025) — zakres: projektowanie i analiza kontenera na ładunek / systemu powrotu z atmosfery, który może integrować wiele ładunków rządowych i być montowany na różnych platformach; przyznane jako badanie firm‑fixed‑price w ramach REGAL Call 003. HigherGov
Te zlecenia powiększają rosnącą listę dostawców, którym AFRL płaci za badanie uzupełniających elementów łańcucha logistycznego „z, przez lub do przestrzeni kosmicznej”. Space.com i TechCrunch również podkreśliły nagrody dla Blue Origin (1,3 mln USD) i Anduril (1,0 mln USD) z oficjalnym potwierdzeniem od kierownika programu REGAL Daniel Brown. Space
Aktualny stan Rocket Cargo: krajobraz dostawców
- SpaceX — 102 mln USD (styczeń 2022), pięcioletni kontrakt AFRL na demonstrację technologii logistyki punkt‑do‑punktu. Chociaż rząd oficjalnie nie wymienił Starshipa w nagrodzie, raporty i teksty budżetowe konsekwentnie wskazują na Starship jako prawdopodobną platformę do bardzo ciężkich dostaw. C4ISRNet
- Rocket Lab — nagroda z maja 2025 na eksperyment REGAL na Neutron (średni udźwig, wielokrotnego użytku) z demonstracją powrotu na Ziemię najwcześniej w 2026; AFRL i Air & Space Forces przedstawiają to jako konkretny krok w kierunku szybkich demonstracji logistyki powrotu. Spaceflight Now
- Sierra Space — 3 października 2024 Badanie REGAL ma na celu skalowanie swojego Ghost deceleratora z 150 kg do 5–10 t powrotu ładunku, wyraźnie ukierunkowane na szybkie, globalne logistyki. sierraspace.com
- Blue Origin — 1 sierpnia 2025 Nagroda REGAL na analizę adaptacji New Glenn/innych systemów do dostaw P2P (szczegóły nagrody powyżej). HigherGov
- Anduril — 20 sierpnia 2025 Nagroda REGAL na zaprojektowanie uniwersalnego kontenera na ładunek / systemu powrotu (szczegóły nagrody powyżej). HigherGov
Wczesna motywacja kierownika programu: „Zdecydowaliśmy, że nadszedł czas na inwestycję i sprawdzenie, czy to przekształci się w zdolność operacyjną” – powiedział Greg Spanjers z AFRL, gdy Rocket Cargo zostało wyznaczone jako Vanguard w 2021 roku. Military.com
Co oznacza „Rocket Cargo” w praktyce
Rocket Cargo (Vanguard) AFRL i linia prototypowa Point‑to‑Point Delivery (P2PD) Sił Kosmicznych przewidują leasing komercyjnych usług startu/powrotu (zamiast budowy dedykowanych rakiet) do transportu materiałów na całym świecie w ciągu godzin—a docelowo realizację dostaw na surowe miejsca w klasie 30–100 ton. REGAL to ścieżka kontraktowa dla krótkoterminowych badań i testów w celu zmniejszenia ryzyka technologicznego i operacyjnego. Air Force Research Laboratory
Krótkoterminowy nacisk jest dwutorowy:
- Powrót z orbity za pomocą pojazdów powrotnych (np. Sierra Space Ghost), które mogą być wstępnie rozmieszczone lub wysyłane na żądanie. sierraspace.com
- Suborbitalna/przezprzestrzenna dostawa punkt‑do‑punktu z opcjami zrzutu z powietrza z dużych pojazdów, takich jak Starship, oraz lądowania na surowych miejscach po dojrzeniu lokalizacji i zezwoleń. Breaking Defense
Peter Beck z Rocket Lab o tym, dlaczego jego firma bierze udział: „Wejście w atmosferę i ponowne użycie rakiet to kluczowy postęp… [Departament Obrony jest bardzo wspierający].” Air & Space Forces Magazine
Prezes Sierra Space, Tom Vice: „Sierra Space Ghost odblokowuje skalowalną logistykę punkt‑do‑punktu.” sierraspace.com
USTRANSCOM (klient, który ostatecznie kupuje usługi logistyczne): komercyjny transport kosmiczny punkt‑do‑punktu „może zapewnić unikalną zdolność” do szybkiego wsparcia na całym świecie. amc.af.mil
Środowiskowy i regulacyjny zgrzyt
Aby przećwiczyć lądowania na surowych terenach, Siły Powietrzne zapowiedziały kampanię testową na atolu Johnston (dwie platformy; do 10 lądowań/rok przez cztery lata) poprzez formalne Zawiadomienie o zamiarze w Federal Register (3 marca 2025). Jednak w lipcu 2025, po obawach dotyczących siedlisk ptaków morskich, departament wstrzymał tę ocenę i ocenia alternatywne lokalizacje. GovInfo
Artykuł Spaceflight Now o zawiadomieniu EA podkreśla także konieczność spełnienia wymogów FAA 14 CFR Part 450 dotyczących licencjonowania startów/lądowań—kolejny czynnik blokujący dla każdego rzeczywistego pokazu. Spaceflight Now
Co dalej (najbliższe punkty do obserwacji)
- Blue Origin & Anduril dostarczą wyniki badań w ramach REGAL—Blue w zakresie adaptacji systemu do P2P; Anduril w zakresie wieloplatformowego, odzyskiwalnego kontenera na ładunek. Oczekuj, że te wyniki wpłyną na kolejne zamówienia na demonstracje. HigherGov
- Rocket Lab/Neutron planuje pierwsze loty w 2025, a demonstrację wejścia w atmosferę w ramach REGAL najwcześniej w 2026. Spaceflight Now
- SpaceX/Starship pozostaje kluczowy dla bardzo ciężkich ładunków; lokalizacja i licencjonowanie prób na surowych terenach to najważniejsze przeszkody do obserwacji. Federal Register
- Budżet i zakres: Raporty Air & Space Forces wskazują na linie wydatków FY25 oraz cel demonstracyjny, aby „przetransportować 30 do 100 ton ładunku na surowe miejsce.” Air & Space Forces Magazine
Szerszy kontekst: Dlaczego teraz taki impet?
Dwie rzeczy się zmieniły:
- Możliwości komercyjne — Duże, wielokrotnego użytku rakiety (i systemy powrotu wielokrotnego użytku) są wreszcie na tyle dojrzałe, by je poważnie badać, a na rynku pojawiło się kilku dostawców. Breaking Defense
- Strategia pozyskiwania — AFRL/Siły Kosmiczne chcą logistyki opartej na usługach (rząd kupuje dostawę, nie rakiety), co tworzy miejsce dla wielu dostawców—rakiet, pojazdów powrotnych, autonomii, technologii lądowania—by się wpasować. SAM.gov
Sprawdzenie realiów: wyzwania i niewiadome
- Bezpieczeństwo i licencjonowanie: FAA 450 i ograniczenia zasięgu; bezpieczeństwo zrzutów z powietrza; korytarze przelotowe. Spaceflight Now
- Miejsca testowe: wrażliwość środowiskowa wykoleiła plan Johnston Atoll—na razie. Nowe lokalizacje będą wymagały akceptacji społeczności, organów regulacyjnych i współpracy międzyagencyjnej. Reuters
- Ryzyko operacyjne: krytycy ostrzegają przed błędną interpretacją w sytuacji kryzysowej (rakieta kontra pocisk) oraz kompromisami koszt‑za‑tonę vs. transport lotniczy; rząd USA wciąż weryfikuje wykonalny CONOPS. The Washington Post
- Dojrzałość technologiczna: nawet zwolennicy zauważają, że wykonalność finansowa/techniczna nie została jeszcze udowodniona, stąd podejście etapowe: badanie‑>demonstracja‑>usługa. Air & Space Forces Magazine
Szybkie notatki o poszczególnych dostawcach
- Blue Origin — nagroda REGAL w wysokości 1,37 mln USD (1 sierpnia 2025) na analizę P2P; Blue ma również powiązania CRADA z USTRANSCOM sięgające 2021. HigherGov
- Anduril — badanie możliwości REGAL o wartości 1,0 mln USD (20 sierpnia 2025) dotyczące uniwersalnego kontenera ładunkowego / koncepcji powrotu; wpisuje się w szerszą ekspansję Anduril w systemy kosmiczne. HigherGov
- Rocket Lab — eksperyment AFRL na Neutron z demonstracją powrotu na Ziemię najwcześniej w 2026. Spaceflight Now
- Sierra Space — badanie REGAL mające na celu skalowanie Ghost z 150 kg do 5–10 t pojazdu powrotnego. sierraspace.com
- SpaceX — kontrakt Rocket Cargo o wartości 102 mln USD (2022) pozostaje głównym filarem; Starship jest oczywistym kandydatem do dostaw 30–100 t na trudnodostępne miejsca. C4ISRNet
Cytaty ekspertów, które możesz zacytować
- Greg Spanjers (AFRL Rocket Cargo PM): „Zdecydowaliśmy, że czas zainwestować i sprawdzić, czy to przekształci się w zdolność operacyjną.” Military.com
- Peter Beck (Rocket Lab CEO): „Powrót na Ziemię i wielokrotne użycie rakiet to kluczowy postęp… [Departament Obrony] bardzo to wspiera.” Air & Space Forces Magazine
- Tom Vice (Sierra Space CEO): „Sierra Space Ghost umożliwia skalowalną logistykę punkt-punkt.” sierraspace.com
- USTRANSCOM: Komercyjny transport kosmiczny P2P „może zapewnić unikalną zdolność” do szybkiego wsparcia na całym świecie. amc.af.mil
Źródła i dalsza lektura
Kluczowe umowy kontraktowe i oficjalne zawiadomienia: Blue Origin FA2385‑25‑C‑B023; Anduril FA2385‑25‑C‑B029; REGAL przegląd; Federal Register EA/zawieszenie dla Johnston Atoll. Tło programu i raporty z Air & Space Forces, Spaceflight Now, Breaking Defense oraz C4ISRNET. Wszystkie źródła są podlinkowane powyżej. HigherGov