Krakowska Informacja Lokalna

Wiedzieliście, że jeden człowiek stworzył wiele oryginalnych terminów seksualnych? Wielu nazywa go polskim Freudem. To doktor Stanisław Kurkiewicz (1867-1921), autor nie tylko pierwszego polskiego poradnika seksuologicznego, ale także pierwszego polskiego słownika terminologii seksualnej. Jego niezwykła twórczość i wpływ na rozwój polskiej seksuologii zostali odtworzeni na scenie przez Macieja Wojtyszko w sztuce „O dwóch doktorach i jednej pacjentce” na deskach Teatru im. J. Słowackiego.

Nie mogło być bardziej odpowiednim miejscem na przedstawienie tego spektaklu niż Teatr Współczesny, który znajduje się dokładnie w tym samym budynku, gdzie doktor Kurkiewicz przyjmował swoje pacjentki przy ulicy Starowiślnej 21. „Seks po krakosku” to komedia osadzona w realiach Młodej Polski, która czerpie inspirację z twórczości Wyspiańskiego i Malczewskiego. Jednym z bohaterów jest Tadeusz Boy-Żeleński, młodszy kolega po fachu Kurkiewicza i znany autor licznych przekładów, felietonów i tekstów satyrycznych.

Wszystkie te wyrazy, takie jak „płciownik”, „niewiestnik” czy „napopędak”, które wymyślił Kurkiewicz, mają swoje znaczenie w świecie seksuologii. Przedstawienie w Teatrze Współczesnym jest nie tylko prawdziwym hołdem dla tego pioniera polskiej seksuologii, ale również ożywieniem tamtych czasów i ukazaniem, jak ważna była jego praca dla społeczeństwa.

Sztuka nabiera nowego znaczenia, ukazując nam, jak poważnie patrzyliśmy na tematy seksualności w przeszłości. Jest to nie tylko okazja do śmiechu i zabawy, ale również do refleksji nad naszym dziedzictwem seksualnym i jego ewolucją. Dzięki twórczości Kurkiewicza, możemy lepiej zrozumieć, jak zmieniały się społeczne normy i postrzeganie seksualności na przestrzeni lat.

Teatr Współczesny daje nam możliwość odkrycia tego fascynującego okresu w polskiej historii seksualnej i zrozumienia, jak wielki wpływ miał na nasze społeczeństwo i kulturę. Niech ta sztuka stanie się dla nas przypomnieniem o potrzebie otwartości i akceptacji w obliczu naszej seksualnej tożsamości.

Artykuł Polski Freud i wybuch Fantazji w Teatrze Współczesnym pochodzi z serwisu Powiat Krakowski – Informacja Lokalna.

Źródło artykułu: Krakowska Informacja Lokalna