- Kamień milowy w USA: Siły Powietrzne USA informują, że trwa produkcja pierwszego płatowca Boeing F‑47; pierwszy lot planowany jest na 2028 rok. Jest to załogowy filar programu Next Generation Air Dominance (NGAD) – „rodziny systemów” Sił Powietrznych USA. Defense News
- Początkowe liczby: Dokumenty planistyczne USAF i najwyżsi dowódcy wskazują obecnie na zakup „185+” F‑47. Congress.gov
- Wczesne cele wydajnościowe (oficjalne): Infografika USAF określa zasięg bojowy na „ponad 1 000 mil morskich” oraz maksymalną prędkość „Mach 2+.” Defense One
- Silniki: F‑47 ma wykorzystywać silniki adaptacyjne (GE XA102 kontra Pratt & Whitney XA103), które są obecnie rozwijane; harmonogramy pozostają napięte. Flight Global
- Współpraca z dronami: F‑47 jest zaprojektowany do walki w towarzystwie Collaborative Combat Aircraft (CCA) „lojalnych skrzydłowych”. USAF wybrały Anduril i General Atomics do pierwszego etapu. Reuters
- Odpowiedź Chin: Od 26 grudnia 2024 roku w testach w locie pojawiły się dwa chińskie prototypy bezogonowe—
- Chengdu „J‑36” (bardzo ciężki, trójodrzutowiec, prawdopodobnie załoga obok siebie),
- Shenyang „J‑50/J‑XDS” (mniejszy dwusilnikowy odrzutowiec z obrotowymi końcówkami skrzydeł). (Oznaczenia są nieoficjalne.) Flight Global
- Dowody wizualne i analiza: Wiele zestawów zdjęć/wideo oraz analiz branżowych opisuje układ tych płatowców; Reuters i Janes potwierdziły co najmniej istnienie dwóch nowych konstrukcji bezogonowych. Reuters Oś czasu: Chińscy urzędnicy wcześniej sugerowali rok ~2035 jako termin osiągnięcia zdolności szóstej generacji, co pokrywa się z pierwszymi prototypami, które już latają; USA dąży do wprowadzenia rodziny NGAD w latach 30. XXI wieku. Defense News
Podsumowanie
Co właśnie wydarzyło się w USA
W marcu 2025 roku Siły Powietrzne oficjalnie przyznały firmie Boeing kontrakt na inżynierię i rozwój produkcji (EMD) NGAD oraz publicznie nadały oznaczenie F‑47. Siły powietrzne podkreśliły, że F‑47 jest załogową „perłą w koronie” szerszej rodziny obejmującej autonomicznych skrzydłowych. U.S. Air Force
Podczas konferencji Air & Space Forces Association pod koniec września 2025 roku, Szef Sztabu USAF gen. David Allvin powiedział, że Boeing rozpoczął produkcję pierwszego F‑47, a USAF dąży do pierwszego lotu w 2028 roku. Niezależne media branżowe potwierdziły tę informację. Defense News
Publiczne ogłoszenie Białego Domu na początku tego roku—przedstawiające F‑47 jako kluczowy element przeciwdziałania Chinom—podkreśliło zarówno pilność przemysłową, jak i polityczną uwagę wobec programu. The Washington Post
Co oficjalnie wiadomo o specyfikacji
USAF opublikowały rzadką infografikę w maju, która, choć ogólna, ujawniła dwa parametry osiągów F‑47:
- Promień bojowy: „ponad 1 000 mil morskich”
- Prędkość maksymalna: „Mach 2+”
Wiele mediów odnotowało grafikę i kontekst. The War Zone
Oczekuje się również, że samolot będzie wyposażony w napęd adaptacyjny (GE XA102 vs. Pratt & Whitney XA103), kluczowy dla zasięgu i zarządzania termicznego wymaganego w teatrze działań na Pacyfiku; prace nad prototypem silnika postępują, choć harmonogramy są napięte i odnotowano opóźnienia w szerszym portfolio silników adaptacyjnych. Flight Global
Jak F‑47 ma walczyć
F‑47 znajduje się w ramach koncepcji „rodziny systemów”: załogowy odrzutowiec plus drony CCA i sieciowe sensory/efektory. W ramach CCA Increment 1, Siły Powietrzne USA wybrały w 2024 roku firmy Anduril i General Atomics i już kształtują prace nad Increment 2. Reuters
Podsumowanie: Z pierwszym płatowcem w budowie i jasno określonymi wymaganiami dotyczącymi zasięgu/prędkości, zespół NGAD ściga się, by dostarczyć system, który będzie mógł przenikać daleko, przetrwać i współpracować z autonomicznymi skrzydłowymi w walce w połowie lat 30. XXI wieku.
Chiny nie śpią: Co wiemy o J‑36 i J‑50/J‑XDS
Dnia 26 grudnia 2024 dwa chińskie bezogonowe samoloty stealth—jeden bardzo duży z Chengdu, drugi mniejszy z Shenyang—pojawiły się publicznie w locie. Zdjęcia i późniejsza analiza renomowanych mediów branży obronnej stworzyły spójny obraz. (Zastrzeżenie: nazwy są skrótami analityków; Chiny oficjalnie nie potwierdziły oznaczeń.) Reuters
Chengdu „J‑36” (bardzo ciężki, trójodrzutowiec)
- Konfiguracja: Duży bezogonowy diamentowy/podwójny delta układ z trzema silnikami—dwa dolne wloty plus grzbietowy wlot powietrza—i brak pionowych stateczników. Wiele wewnętrznych komór sugeruje duży udźwig. Flight Global
- Załoga: Zdjęcia wyraźnie wskazują na dwuosobową kabinę obok siebie pod szeroką owiewką—rzadkość w myśliwcach, ale zgodna z rolami dalekiego zasięgu/ dowodzenia. The War Zone
- Rola (wnioskowana): Rozmiar, trójodrzutowa jednostka napędowa i bezogonowa sylwetka wskazują na samolot taktyczny o bardzo dużym zasięgu i długiej wytrzymałości do głębokich uderzeń, dominacji powietrznej na dystansie lub jako załogowy węzeł do operacji zespołowych. Flight Global
- Status: Wiele obserwacji od grudnia; pojawiły się filmy z kołowania/lądowania z bliska i zdjęcia z przodu w 2025 roku. Janes i inni śledzą trwające testy w locie. janes.com
Shenyang „J‑50 / J‑XDS” (średni, dwusilnikowy odrzutowiec)
- Konfiguracja: Skrzydło bezogonowe w kształcie „lambda”, dwa silniki z dyszami wektorowania ciągu 2D, wloty powietrza bez odchylaczy, kokpit jednoosobowy. Charakterystyczna cecha: obracane powierzchnie sterowe na końcówkach skrzydeł stabilizujące płatowiec bez ogona w różnych reżimach lotu. The War Zone
- Wersja pokładowa? Nowe zdjęcia wywołały debatę na temat podwójnego koła przedniego podwozia i przydatności do operacji z lotniskowca; analitycy ostrzegają, że konstrukcje bezogonowe mogą komplikować manewrowanie przy dużych kątach natarcia podczas operacji pokładowych. Breaking Defense
- Status: Wiele zdjęć wysokiej jakości z września 2025 dało najlepszy dotąd wgląd w płatowiec na ziemi i w locie. The War Zone
Niezależne potwierdzenie i oficjalne harmonogramy
- Reuters poinformował o pojawieniu się dwóch nowych chińskich konstrukcji bezogonowych wkrótce po grudniowej prezentacji, podkreślając nowatorskość tych konfiguracji. Reuters
- FlightGlobal i Janes od tego czasu opisały układ wlotów/wylotów J‑36 i oceniły, że rozwój i testy mogą potrwać jeszcze dekadę. Flight Global
- Wcześniejsze publiczne wypowiedzi głównego konstruktora Chengdu, Wang Haifeng, sugerowały ~2035 jako termin osiągnięcia zdolności szóstej generacji—zgodne z pojawieniem się prototypów teraz, jeśli program jest już realizowany. Defense News
Podsumowanie: Chiny wydają się prototypować dwie odrębne ścieżki—superciężki trójsilnikowiec i mniejszy bezogonowy dwusilnikowiec—aby zminimalizować ryzyko technologiczne i operacyjne, prowadząc równoległy rozwój do lat 30. XXI wieku.
Porównanie: Co wiadomo, a co nie (październik 2025)
Parametr | F‑47 (USA) | J‑36 (Chiny) | J‑50/J‑XDS (Chiny) |
---|---|---|---|
Rola (deklarowana/wnioskowana) | Załogowy główny myśliwiec przewagi powietrznej programu NGAD; dalekiego zasięgu „czujnik-strzelec” współpracujący z CCA. Siły Powietrzne USA | Bardzo ciężki bezogonowy, trójodrzutowiec; prawdopodobnie dalekiego zasięgu uderzeniowy/myśliwiec przewagi powietrznej/węzeł dowodzenia. Flight Global | Średni bezogonowy dwusilnikowy odrzutowiec; zwrotność wspomagana przez 2D wektorowanie i obracane końcówki skrzydeł; prawdopodobnie najpierw wersja lądowa, możliwość operowania z lotniskowca dyskutowana. The War Zone |
Konfiguracja | Bezogonowa, z naciskiem na stealth, szczegóły utajnione; architektura cyfrowa/otwarta. | Bezogonowy diament/podwójny delta; górne + dolne wloty powietrza, wewnętrzne komory, brak pionowych stateczników. Flight Global | Bezogonowe skrzydło lambda; wloty DSI; dysze 2D TVC; jednomiejscowy. The War Zone |
Silniki | Silnik adaptacyjny (GE XA102 / P&W XA103) w NGAP. Flight Global | Trzy silniki odrzutowe (typ nieznany). Flight Global | Dwa silniki odrzutowe (typ nieznany). The War Zone |
Załoga | 1 | 2 (obok siebie), na podstawie zdjęć. The War Zone | 1 |
Promień bojowy (dane publiczne) | ponad 1 000 mil morskich (grafika USAF). The War Zone | Nie ujawniono. | Nie ujawniono. |
Maksymalna prędkość (dane publiczne) | Mach 2+ (grafika USAF). Defense One | Nie ujawniono. | Nie ujawniono. |
Współpraca | Natywna dla CCA współpracy załogowo-bezzałogowej. Reuters | Sugerowana duża rola C2/współpracy przez rozmiar/załogę. | Bezoskrzydłowa zwrotność zwiększa przeżywalność; współpraca prawdopodobna, ale niepotwierdzona. |
Status programu (październik 2025) | Pierwsza konstrukcja w budowie; pierwszy lot planowany na 2028; planowany zakup 185+ sztuk. Defense News | Działania testów w locie widoczne poprzez liczne obserwacje od grudnia 2024; brak oficjalnego oznaczenia. Domyślnie | Obserwacje testów w locie z coraz lepszą jakością zdjęć we wrześniu 2025; brak oficjalnego oznaczenia. The War Zone |
Kluczowe wnioski strategiczne
- Zasięg jest kluczowy na Pacyfiku. Jawny ponad 1 000 mil morskich zasięg F‑47 USAF odzwierciedla podatność tankowców i ogromne odległości. Chiński bardzo ciężki J‑36 i bezogonowa sylwetka wskazują na równoległe skupienie na wytrzymałości i przeżywalności. The War Zone
- Napęd i margines cieplny są czynnikami ograniczającymi. Silniki adaptacyjne stanowią podstawę zasięgu/mocy sensorów F‑47; harmonogramy są napięte i mogą wpłynąć na tempo testów w locie i wczesną produkcję. Flight Global
- Rodziny systemów, nie pojedyncze myśliwce. Amerykański CCA jest równie przełomowy jak sam myśliwiec; chińskie prototypy prawdopodobnie współpracują z rosnącym ekosystemem bezzałogowych lojalnych skrzydłowych i broni dalekiego zasięgu. Reuters
- Chiny zabezpieczają się dwoma projektami. Równoległe prowadzenie prototypów Chengdu i Shenyang skraca cykle nauki i pozwala Pekinowi wybrać (lub połączyć) koncepcje do produkcji pod koniec dekady. janes.com
- Ostrożność w nazewnictwie. „J‑36” i „J‑50/J‑XDS” to oznaczenia analityków, a nie oficjalne nazwy PLAAF; ostateczne nazwy i dokładne zadania prawdopodobnie się zmienią wraz z rozwojem programów. janes.com
Czego wciąż nie wiemy
- Koszt jednostkowy F‑47, szczegółowe wyposażenie awioniczne/uzbrojenie oraz dokładna geometria stealth pozostają utajnione. U.S. Air Force
- Dojrzałość chińskich systemów napędowych i misji (sensory, fuzja danych, sieciocentryczność, wojna elektroniczna) nie jest potwierdzona; zdjęcia pokazują płatowce, a nie pełne zdolności bojowe. Default
- Możliwość operacji z lotniskowców dla bezzogonowego J‑50 jest przedmiotem dyskusji wśród ekspertów. Breaking Defense
Źródła warte Twojego czasu
- Oficjalne ogłoszenie kontraktu Sił Powietrznych na F‑47/NGAD z wypowiedziami kierownictwa i ramami programu. U.S. Air Force
- Raport Washington Post na temat wyboru F‑47 oraz kontekstu politycznego/przemysłowego. The Washington Post
- Defense News i Breaking Defense o rozpoczęciu produkcji i harmonogramie pierwszego lotu. Defense News
- The War Zone/Janes/FlightGlobal – analizy śledcze dotyczące chińskich J‑36 oraz J‑50/J‑XDS (układ i ślady testów). Flight Global
- Relacja Reuters potwierdzająca, że dwa nowe chińskie bezzogonowe projekty pojawiły się pod koniec 2024 roku. Reuters
Uwaga: Gdy dane liczbowe są opisane jako „oficjalne”, pochodzą z publicznej infografiki lub oświadczeń USAF. Nazwy/specyfikacje chińskich programów pozostają nieoficjalne i wywnioskowane na podstawie zdjęć i raportów analityków obronnych; Pekin nie opublikował oficjalnych oznaczeń ani danych dotyczących osiągów tych prototypów.