Szokujący debiut: Ameryka zaczyna budować myśliwiec szóstej generacji F‑47 – ale chińskie J‑36 i J‑50 już latają

13 października, 2025
F-47 USAF
F-47 USAF
  • Kamień milowy w USA: Siły Powietrzne USA informują, że trwa produkcja pierwszego płatowca Boeing F‑47; pierwszy lot planowany jest na 2028 rok. Jest to załogowy filar programu Next Generation Air Dominance (NGAD) – „rodziny systemów” Sił Powietrznych USA. Defense News
  • Początkowe liczby: Dokumenty planistyczne USAF i najwyżsi dowódcy wskazują obecnie na zakup „185+” F‑47. Congress.gov
  • Wczesne cele wydajnościowe (oficjalne): Infografika USAF określa zasięg bojowy na „ponad 1 000 mil morskich” oraz maksymalną prędkość „Mach 2+.” Defense One
  • Silniki: F‑47 ma wykorzystywać silniki adaptacyjne (GE XA102 kontra Pratt & Whitney XA103), które są obecnie rozwijane; harmonogramy pozostają napięte. Flight Global
  • Współpraca z dronami: F‑47 jest zaprojektowany do walki w towarzystwie Collaborative Combat Aircraft (CCA) „lojalnych skrzydłowych”. USAF wybrały Anduril i General Atomics do pierwszego etapu. Reuters
  • Odpowiedź Chin: Od 26 grudnia 2024 roku w testach w locie pojawiły się dwa chińskie prototypy bezogonowe—
    • Chengdu „J‑36” (bardzo ciężki, trójodrzutowiec, prawdopodobnie załoga obok siebie),
    • Shenyang „J‑50/J‑XDS” (mniejszy dwusilnikowy odrzutowiec z obrotowymi końcówkami skrzydeł). (Oznaczenia są nieoficjalne.) Flight Global
  • Dowody wizualne i analiza: Wiele zestawów zdjęć/wideo oraz analiz branżowych opisuje układ tych płatowców; Reuters i Janes potwierdziły co najmniej istnienie dwóch nowych konstrukcji bezogonowych. Reuters
  • Oś czasu: Chińscy urzędnicy wcześniej sugerowali rok ~2035 jako termin osiągnięcia zdolności szóstej generacji, co pokrywa się z pierwszymi prototypami, które już latają; USA dąży do wprowadzenia rodziny NGAD w latach 30. XXI wieku. Defense News

Podsumowanie

Co właśnie wydarzyło się w USA

W marcu 2025 roku Siły Powietrzne oficjalnie przyznały firmie Boeing kontrakt na inżynierię i rozwój produkcji (EMD) NGAD oraz publicznie nadały oznaczenie F‑47. Siły powietrzne podkreśliły, że F‑47 jest załogową „perłą w koronie” szerszej rodziny obejmującej autonomicznych skrzydłowych. U.S. Air Force

Podczas konferencji Air & Space Forces Association pod koniec września 2025 roku, Szef Sztabu USAF gen. David Allvin powiedział, że Boeing rozpoczął produkcję pierwszego F‑47, a USAF dąży do pierwszego lotu w 2028 roku. Niezależne media branżowe potwierdziły tę informację. Defense News

Publiczne ogłoszenie Białego Domu na początku tego roku—przedstawiające F‑47 jako kluczowy element przeciwdziałania Chinom—podkreśliło zarówno pilność przemysłową, jak i polityczną uwagę wobec programu. The Washington Post

Co oficjalnie wiadomo o specyfikacji

USAF opublikowały rzadką infografikę w maju, która, choć ogólna, ujawniła dwa parametry osiągów F‑47:

  • Promień bojowy:ponad 1 000 mil morskich
  • Prędkość maksymalna:Mach 2+
    Wiele mediów odnotowało grafikę i kontekst. The War Zone

Oczekuje się również, że samolot będzie wyposażony w napęd adaptacyjny (GE XA102 vs. Pratt & Whitney XA103), kluczowy dla zasięgu i zarządzania termicznego wymaganego w teatrze działań na Pacyfiku; prace nad prototypem silnika postępują, choć harmonogramy są napięte i odnotowano opóźnienia w szerszym portfolio silników adaptacyjnych. Flight Global

Jak F‑47 ma walczyć

F‑47 znajduje się w ramach koncepcji „rodziny systemów”: załogowy odrzutowiec plus drony CCA i sieciowe sensory/efektory. W ramach CCA Increment 1, Siły Powietrzne USA wybrały w 2024 roku firmy Anduril i General Atomics i już kształtują prace nad Increment 2. Reuters

Podsumowanie: Z pierwszym płatowcem w budowie i jasno określonymi wymaganiami dotyczącymi zasięgu/prędkości, zespół NGAD ściga się, by dostarczyć system, który będzie mógł przenikać daleko, przetrwać i współpracować z autonomicznymi skrzydłowymi w walce w połowie lat 30. XXI wieku.


Chiny nie śpią: Co wiemy o J‑36 i J‑50/J‑XDS

Dnia 26 grudnia 2024 dwa chińskie bezogonowe samoloty stealth—jeden bardzo duży z Chengdu, drugi mniejszy z Shenyangpojawiły się publicznie w locie. Zdjęcia i późniejsza analiza renomowanych mediów branży obronnej stworzyły spójny obraz. (Zastrzeżenie: nazwy są skrótami analityków; Chiny oficjalnie nie potwierdziły oznaczeń.) Reuters

Chengdu „J‑36” (bardzo ciężki, trójodrzutowiec)

  • Konfiguracja: Duży bezogonowy diamentowy/podwójny delta układ z trzema silnikami—dwa dolne wloty plus grzbietowy wlot powietrza—i brak pionowych stateczników. Wiele wewnętrznych komór sugeruje duży udźwig. Flight Global
  • Załoga: Zdjęcia wyraźnie wskazują na dwuosobową kabinę obok siebie pod szeroką owiewką—rzadkość w myśliwcach, ale zgodna z rolami dalekiego zasięgu/ dowodzenia. The War Zone
  • Rola (wnioskowana): Rozmiar, trójodrzutowa jednostka napędowa i bezogonowa sylwetka wskazują na samolot taktyczny o bardzo dużym zasięgu i długiej wytrzymałości do głębokich uderzeń, dominacji powietrznej na dystansie lub jako załogowy węzeł do operacji zespołowych. Flight Global
  • Status: Wiele obserwacji od grudnia; pojawiły się filmy z kołowania/lądowania z bliska i zdjęcia z przodu w 2025 roku. Janes i inni śledzą trwające testy w locie. janes.com

Shenyang „J‑50 / J‑XDS” (średni, dwusilnikowy odrzutowiec)

  • Konfiguracja: Skrzydło bezogonowe w kształcie „lambda”, dwa silniki z dyszami wektorowania ciągu 2D, wloty powietrza bez odchylaczy, kokpit jednoosobowy. Charakterystyczna cecha: obracane powierzchnie sterowe na końcówkach skrzydeł stabilizujące płatowiec bez ogona w różnych reżimach lotu. The War Zone
  • Wersja pokładowa? Nowe zdjęcia wywołały debatę na temat podwójnego koła przedniego podwozia i przydatności do operacji z lotniskowca; analitycy ostrzegają, że konstrukcje bezogonowe mogą komplikować manewrowanie przy dużych kątach natarcia podczas operacji pokładowych. Breaking Defense
  • Status: Wiele zdjęć wysokiej jakości z września 2025 dało najlepszy dotąd wgląd w płatowiec na ziemi i w locie. The War Zone

Niezależne potwierdzenie i oficjalne harmonogramy

  • Reuters poinformował o pojawieniu się dwóch nowych chińskich konstrukcji bezogonowych wkrótce po grudniowej prezentacji, podkreślając nowatorskość tych konfiguracji. Reuters
  • FlightGlobal i Janes od tego czasu opisały układ wlotów/wylotów J‑36 i oceniły, że rozwój i testy mogą potrwać jeszcze dekadę. Flight Global
  • Wcześniejsze publiczne wypowiedzi głównego konstruktora Chengdu, Wang Haifeng, sugerowały ~2035 jako termin osiągnięcia zdolności szóstej generacji—zgodne z pojawieniem się prototypów teraz, jeśli program jest już realizowany. Defense News

Podsumowanie: Chiny wydają się prototypować dwie odrębne ścieżkisuperciężki trójsilnikowiec i mniejszy bezogonowy dwusilnikowiec—aby zminimalizować ryzyko technologiczne i operacyjne, prowadząc równoległy rozwój do lat 30. XXI wieku.


Porównanie: Co wiadomo, a co nie (październik 2025)

ParametrF‑47 (USA)J‑36 (Chiny)J‑50/J‑XDS (Chiny)
Rola (deklarowana/wnioskowana)Załogowy główny myśliwiec przewagi powietrznej programu NGAD; dalekiego zasięgu „czujnik-strzelec” współpracujący z CCA. Siły Powietrzne USABardzo ciężki bezogonowy, trójodrzutowiec; prawdopodobnie dalekiego zasięgu uderzeniowy/myśliwiec przewagi powietrznej/węzeł dowodzenia. Flight GlobalŚredni bezogonowy dwusilnikowy odrzutowiec; zwrotność wspomagana przez 2D wektorowanie i obracane końcówki skrzydeł; prawdopodobnie najpierw wersja lądowa, możliwość operowania z lotniskowca dyskutowana. The War Zone
KonfiguracjaBezogonowa, z naciskiem na stealth, szczegóły utajnione; architektura cyfrowa/otwarta.Bezogonowy diament/podwójny delta; górne + dolne wloty powietrza, wewnętrzne komory, brak pionowych stateczników. Flight GlobalBezogonowe skrzydło lambda; wloty DSI; dysze 2D TVC; jednomiejscowy. The War Zone
SilnikiSilnik adaptacyjny (GE XA102 / P&W XA103) w NGAP. Flight GlobalTrzy silniki odrzutowe (typ nieznany). Flight GlobalDwa silniki odrzutowe (typ nieznany). The War Zone
Załoga12 (obok siebie), na podstawie zdjęć. The War Zone1
Promień bojowy (dane publiczne)ponad 1 000 mil morskich (grafika USAF). The War ZoneNie ujawniono.Nie ujawniono.
Maksymalna prędkość (dane publiczne)Mach 2+ (grafika USAF). Defense OneNie ujawniono.Nie ujawniono.
WspółpracaNatywna dla CCA współpracy załogowo-bezzałogowej. ReutersSugerowana duża rola C2/współpracy przez rozmiar/załogę.Bezoskrzydłowa zwrotność zwiększa przeżywalność; współpraca prawdopodobna, ale niepotwierdzona.
Status programu (październik 2025)Pierwsza konstrukcja w budowie; pierwszy lot planowany na 2028; planowany zakup 185+ sztuk. Defense NewsDziałania testów w locie widoczne poprzez liczne obserwacje od grudnia 2024; brak oficjalnego oznaczenia. DomyślnieObserwacje testów w locie z coraz lepszą jakością zdjęć we wrześniu 2025; brak oficjalnego oznaczenia. The War Zone

Kluczowe wnioski strategiczne

  1. Zasięg jest kluczowy na Pacyfiku. Jawny ponad 1 000 mil morskich zasięg F‑47 USAF odzwierciedla podatność tankowców i ogromne odległości. Chiński bardzo ciężki J‑36 i bezogonowa sylwetka wskazują na równoległe skupienie na wytrzymałości i przeżywalności. The War Zone
  2. Napęd i margines cieplny są czynnikami ograniczającymi. Silniki adaptacyjne stanowią podstawę zasięgu/mocy sensorów F‑47; harmonogramy są napięte i mogą wpłynąć na tempo testów w locie i wczesną produkcję. Flight Global
  3. Rodziny systemów, nie pojedyncze myśliwce. Amerykański CCA jest równie przełomowy jak sam myśliwiec; chińskie prototypy prawdopodobnie współpracują z rosnącym ekosystemem bezzałogowych lojalnych skrzydłowych i broni dalekiego zasięgu. Reuters
  4. Chiny zabezpieczają się dwoma projektami. Równoległe prowadzenie prototypów Chengdu i Shenyang skraca cykle nauki i pozwala Pekinowi wybrać (lub połączyć) koncepcje do produkcji pod koniec dekady. janes.com
  5. Ostrożność w nazewnictwie.J‑36” i „J‑50/J‑XDS” to oznaczenia analityków, a nie oficjalne nazwy PLAAF; ostateczne nazwy i dokładne zadania prawdopodobnie się zmienią wraz z rozwojem programów. janes.com

Czego wciąż nie wiemy

  • Koszt jednostkowy F‑47, szczegółowe wyposażenie awioniczne/uzbrojenie oraz dokładna geometria stealth pozostają utajnione. U.S. Air Force
  • Dojrzałość chińskich systemów napędowych i misji (sensory, fuzja danych, sieciocentryczność, wojna elektroniczna) nie jest potwierdzona; zdjęcia pokazują płatowce, a nie pełne zdolności bojowe. Default
  • Możliwość operacji z lotniskowców dla bezzogonowego J‑50 jest przedmiotem dyskusji wśród ekspertów. Breaking Defense

Źródła warte Twojego czasu

  • Oficjalne ogłoszenie kontraktu Sił Powietrznych na F‑47/NGAD z wypowiedziami kierownictwa i ramami programu. U.S. Air Force
  • Raport Washington Post na temat wyboru F‑47 oraz kontekstu politycznego/przemysłowego. The Washington Post
  • Defense News i Breaking Defense o rozpoczęciu produkcji i harmonogramie pierwszego lotu. Defense News
  • The War Zone/Janes/FlightGlobal – analizy śledcze dotyczące chińskich J‑36 oraz J‑50/J‑XDS (układ i ślady testów). Flight Global
  • Relacja Reuters potwierdzająca, że dwa nowe chińskie bezzogonowe projekty pojawiły się pod koniec 2024 roku. Reuters

Uwaga: Gdy dane liczbowe są opisane jako „oficjalne”, pochodzą z publicznej infografiki lub oświadczeń USAF. Nazwy/specyfikacje chińskich programów pozostają nieoficjalne i wywnioskowane na podstawie zdjęć i raportów analityków obronnych; Pekin nie opublikował oficjalnych oznaczeń ani danych dotyczących osiągów tych prototypów.

Artur Ślesik

Od lat fascynuję się światem nowych technologii – od sztucznej inteligencji i kosmosu, po najnowsze gadżety i rozwiązania dla biznesu. Z pasją śledzę premiery, innowacje i trendy, a następnie w przystępny sposób przekładam je na język czytelników. Uwielbiam dzielić się swoją wiedzą i odkryciami, inspirując innych do odkrywania potencjału technologii w codziennym życiu. Moje teksty łączą profesjonalizm z lekkością, dzięki czemu trafiają zarówno do ekspertów, jak i osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z nowoczesnymi rozwiązaniami.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

Languages

Don't Miss

Lilium Jet 30

Wewnątrz Lilium Jet: 30 „elektrycznych odrzutowców”, odważne zakłady na baterie i trudne lekcje z eVTOL za miliard dolarów

Raport szczegółowy 1) Architektura, która wyróżniała Lilium Większość eVTOL-i opiera
10 Electric Motorcycles -Longest One Charge Ranges

10 motocykli elektrycznych, które nigdy cię nie zawiodą: najdłuższe zasięgi na jednym ładowaniu w 2025 roku

Każdy z powyższych modeli jest przystosowany do jazdy po autostradzie,