Advertisement

Poznaj NOMAD-a: UGV z najszybszą autonomią Scout AI — tylko kamery, 90% mniejsze zużycie mocy obliczeniowej, stworzony do nudnych, brudnych i niebezpiecznych zadań

9 października, 2025
Scout AI x Hendrick Motorsports - NOMAD
Scout AI x Hendrick Motorsports - NOMAD
  • Czym jest: NOMAD to nowej generacji bezzałogowy pojazd lądowy (UGV) zaprojektowany przez Hendrick Motorsports Technical Solutions (HMS) i zautomatyzowany przez Fury firmy Scout AI. PR Newswire
  • Dlaczego „najszybszy”: „Najszybszy dotąd model bazowy” odnosi się do niższych opóźnień autonomii i szybszych pętli decyzyjnych, nie do maksymalnej prędkości jazdy. NextGen Defense
  • Nowy sprzęt: NOMAD debiutuje z drugą generacją sprzętu Fury, która jest >90% mniejsza i znacznie bardziej energooszczędna niż wcześniejsze wersje. PR Newswire
  • Czujniki: Zaprojektowany do wyłącznie kamerowego, pasywnego wykrywania (RGB lub termowizja), eliminując potrzebę użycia lidaru/radaru dla zachowania skrytości, prostoty i mniejszego zużycia energii. Scout AI
  • Główne zadania: Lekkie taktyczne misje naziemne, takie jak rozpoznanie, transport i inne zadania wysokiego ryzyka. NextGen Defense
  • Zachowania: Może działać poza zasięgiem wzroku (BLOS), podążać za człowiekiem z zespołu oraz obsługiwać szeroki zakres ładunków. PR Newswire
  • Współpraca człowiek–robot: Obsługuje sterowanie językiem naturalnym (głos/tekst/mapa) oraz koordynację robot–robot przez protokół językowy. Scout AI
  • Działanie na brzegu sieci: Stworzony do pracy w czasie rzeczywistym w środowiskach bez łączności i GPS na komercyjnych, energooszczędnych komputerach; obsługuje bezpieczne aktualizacje OTA. Scout AI
  • Docelowi użytkownicy:Platforma komercyjna zaprojektowana, by dać żołnierzom większe możliwości, ochronę i pewność siebie.” PR Newswire
  • Status: Publiczna premiera we wrześniu 2025 jako drugi format UGV obsługujący Fury. PR Newswire+1
  • Kontekst: Najnowszy kontrakt Scout AI na autonomię systemów bezzałogowych Armii podkreśla rosnące znaczenie Fury na platformach lądowych. PR Newswire
  • Co nie zostało (jeszcze) opublikowane: Pojazdowe wymiary, masa, ładowność, wytrzymałość i maksymalna prędkość.

Dogłębne podsumowanie

Czym jest NOMAD (i co oznacza „najszybszy”)

NOMAD to wspólna inicjatywa HMS (inżynieria pojazdów, mechatronika, wzmocnienie konstrukcji) oraz Scout AI (autonomia). Pojazd korzysta z Fury, bazowego stosu autonomii Scout. Scout określa integrację NOMAD jako swój „najszybszy dotąd model bazowy” — „najszybszy” odnosi się tutaj do latencji pętli autonomii i szybkości podejmowania decyzji, a nie do prędkości jazdy platformy. Celem projektu jest zmniejszenie zapotrzebowania na moc obliczeniową, ograniczenie poboru energii i utrzymanie niskiej sygnatury przy zachowaniu reakcji w czasie rzeczywistym na kompaktowym UGV. PR Newswire+1

Dla kogo jest przeznaczony

Przekaz dotyczący NOMAD jest jednoznaczny: został zbudowany dla użytkowników końcowych z sektora obronnego na poziomie małych jednostek — zespołów pieszych, które potrzebują robota lądowego do przejmowania ryzyka, transportu ładunków i rozpoznania tras bez narażania ludzi. HMS przedstawia NOMAD jako platformę komercyjną mającą zwiększyć zdolności i bezpieczeństwo żołnierzy, a nie jako jednorazowy prototyp badawczy. PR Newswire

Do czego służy (koncepcja operacyjna)

Początkowy zestaw misji koncentruje się na „lekkich taktycznych misjach lądowych”:

  • Rozpoznanie/rekonesans trasy — poruszanie się przed patrolem w celu sprawdzenia terenu lub punktów obserwacyjnych.
  • Transport/logistyka — przenoszenie amunicji, wody, czujników lub zestawów zasilania w celu odciążenia żołnierzy.
  • Zadania wysokiego ryzyka — jako pierwszy wchodzi w niepewne przestrzenie lub na odsłonięte podejścia.
    Materiały publiczne podkreślają autonomię BLOS, tryb podążania za człowiekiem oraz elastyczność ładunku, co wpisuje NOMAD w klasyczny zestaw ról nudne-brudne-niebezpieczne dla UGV. PR Newswire+1

Autonomia: Scout AI’s Fury, w skrócie

Fury to model wizja‑język‑akcja (VLA) stworzony specjalnie dla robotów. W konfiguracji NOMAD priorytetem jest wyłącznie kamera, pasywne czujniki do operacji dziennych/nocnych (RGB lub termowizja). Został zaprojektowany, aby:

  • Działać na brzegu sieci na niskoprądowych komputerach COTS (bez zależności od chmury).
  • Rozumieć i wykonywać zadania w języku naturalnym (głos, tekst lub wejścia mapowe).
  • Koordynować się z innymi robotami przez protokół języka naturalnego dla zachowań roju/zespołu.
  • Działać w środowiskach bez łączności i GPS, z bezpiecznymi aktualizacjami over‑the‑air i adaptacją na brzegu sieci. Scout AI

Dlaczego miniaturyzacja sprzętu ma znaczenie

NOMAD startuje z drugą generacją sprzętu Fury, która według Scouta jest ponad 90% mniejsza i bardziej energooszczędna niż poprzednia wersja. Mniejsze rozmiary komputerów zwalniają miejsce na ładunek, upraszczają montaż i poprawiają budżet cieplny i energetyczny, pomagając pojazdowi zachować niską sygnaturę przy jednoczesnym zachowaniu miejsca na zestawy misji (np. radia, czujniki WRE, wieżyczki ISR). PR Newswire

Architektura pojazdu i rodowód przemysłowy

HMS wnosi dekady inżynierii pojazdów wysokich osiągów do sektora obronnego. Raporty o NOMAD podkreślają, że kompaktowy sprzęt sterujący przyczynia się do niskoprofilowego, energooszczędnego rozwiązania odpowiedniego na trudny teren i warunki polowe — podejście zgodne z szerszym portfolio HMS wytrzymałych platform. Yahoo Autos


Dane i parametry techniczne (dotychczas opublikowane)

Ważne: HMS/Scout nie opublikowały tradycyjnej „karty specyfikacji” dla NOMAD na dzień 9 października 2025. Poniższe pozycje podsumowują oficjalne, publicznie dostępne cechy konfiguracji NOMAD+Fury.

Autonomia i zachowania

  • Model bazowy: Fury (Scout AI); najszybsza wersja Fury do tej pory na NOMAD. PR Newswire
  • Percepcja: Pasywna, tylko kamera (RGB i/lub termowizyjna), zminimalizowany zestaw czujników dla skrytości i prostoty. Scout AI
  • Obliczenia: Sprzęt Fury drugiej generacji, >90% mniejszy i o niższym poborze mocy niż poprzednia wersja. PR Newswire
  • Działanie na krawędzi: Autonomia w czasie rzeczywistym w środowiskach bez łączności i GPS; COTS obliczenia; bezpieczne aktualizacje OTA. Scout AI
  • Sterowanie i współpraca: Polecenia w języku naturalnym (głos/tekst/mapa), koordynacja robot-robot; autonomia BLOS i tryb podążania za człowiekiem. Scout AI+1

Pojazd i ładunek

  • Producent platformy OEM: Hendrick Motorsports Technical Solutions (HMS). PR Newswire
  • Dopasowanie do misji: Lekki taktyczny ładunek; „szeroki zakres ładunków” obsługiwany (dokładny zestaw interfejsów nie został jeszcze opublikowany). PR Newswire

Nie ujawniono (jeszcze) (stan na 9 października 2025)

  • Wymiary, masa własna, prześwit
  • Typ napędu (kołowy vs. gąsienicowy), promień skrętu
  • Maksymalna prędkość, wytrzymałość/czas pracy, szczegóły dotyczące baterii/silnika
  • Dopuszczalny ładunek (lb/kg) i eksport mocy
  • Odporność środowiskowa (klasa IP, zakres temperatur)

Czym NOMAD różni się od większości UGV, które widziałeś

  1. Tylko kamera – z założenia. Wiele wdrożonych UGV preferuje stosy lidar/radar, które zwiększają koszt, podatność na uszkodzenia i sygnatury. NOMAD stawia na pasywną wizję i wyuczoną politykę VLA, zamieniając ciężkie czujniki na oprogramowanie analizujące obraz. Scout AI
  2. Autonomia modeli bazowych przy małych rozmiarach/mocy. Skompresowany sprzęt Fury i pętla o niskim opóźnieniu mają na celu wprowadzenie ludzkiego osądu do kompaktowych, niskomocowych robotów lądowych, a nie tylko do dużych pojazdów z rozbudowanymi centrami obliczeniowymi. PR Newswire
  3. Komendy w języku naturalnym i koordynacja wielu robotów. Gotowy do użycia nacisk na zadania głosowe/tekstowe/mapowe oraz komunikację robot-robot zmniejsza obciążenie szkoleniowe i przyspiesza wdrożenie w małych jednostkach. Scout AI

Pozycja na rynku UGV (krótkie tło)

  • Milrem Robotics THeMIS (gąsienicowy): Szeroko wdrożony, modułowy UGV o ładowności znamionowej 750 kg / maksymalnej 1200 kg, ~20–25 km/h prędkości maksymalnej i hybrydowych opcjach zasilania; to platforma, która obsługuje wiele stosów autonomii i ładunków. Cechą wyróżniającą NOMAD jest autonomia oparta wyłącznie na kamerach i modelach bazowych od początku. milremrobotics.com
  • Ghost Robotics Vision 60 (czworonożny): Czworonożny Q-UGV używany do patroli/inspekcji o ~2,5 m/s prędkości maksymalnej i ~10 kg ładowności (w zależności od wariantu). Doskonale radzi sobie w nieuporządkowanym terenie, ale jest w innej klasie rozmiaru/ładowności niż logistyczny „ground mule” taki jak NOMAD. ghostrobotics.io

(Porównania mają charakter orientacyjny, a nie bezpośredni; dokładne specyfikacje pojazdu NOMAD nie są jeszcze publiczne.)


Sygnały programowe i rynkowe, na które warto zwrócić uwagę

  • Postępy Army UxS dla Fury. Niezależnie od NOMAD, Scout AI wygrał kontrakt na autonomię lądową Armii na integrację Fury z Army Infantry Squad Vehicles — co wskazuje, że sam stos autonomii dojrzewa do zastosowań polowych. To dobrze wróży szybkim wdrożeniom platform zasilanych przez Fury, takich jak NOMAD. PR Newswire
  • Ścieżka komercjalizacji HMS. Publiczne wypowiedzi przedstawiają NOMAD jako platformę komercyjną dla żołnierzy, sugerując szybkie testy u klientów zamiast długiej fazy badawczej. PR Newswire

Podsumowanie

NOMAD łączy wytrzymałą inżynierię UGV firmy HMS z Fury firmy Scout AIsystem autonomii oparty wyłącznie na kamerach i modelach bazowych, zredukowany do >90% mniejszego sprzętu i dostrojony do podejmowania decyzji o niskim opóźnieniu na brzegu sieci. Efektem jest robot o niskiej sygnaturze, elastyczny pod względem ładunku, przeznaczony do rozpoznania i przenoszenia ładunków w niebezpiecznych miejscach. Szczegóły dotyczące autonomii są wyjątkowo bogate jak na debiut; karta specyfikacji pojazdu nie została jeszcze opublikowana. Jeśli HMS/Scout opublikują konkretne dane dotyczące ładowności, czasu pracy i mobilności, NOMAD przejdzie z intrygującej demonstracji autonomii do poważnego kandydata do zakupu dla małych jednostek potrzebujących niezawodnego robota‑tragarza i zwiadowcy na terenie spornym. PR Newswire


Źródła

  • Ogłoszenie prasowe i cechy techniczne (partnerstwo HMS; „najszybszy” model; 90% mniejszy stos; BLOS, tryb podążania, elastyczność ładunku; przeznaczony dla żołnierzy). PR Newswire
  • Możliwości Fury firmy Scout AI (wyłącznie czujniki kamerowe, rozumowanie VLA, sterowanie językiem naturalnym, komputery COTS, działanie bez GPS, OTA). Scout AI
  • Artykuł wyjaśniający, że „najszybszy” = opóźnienie autonomii, zestaw misji (rozpoznanie, transport, wysokie ryzyko). NextGen Defense
  • Dodatkowe informacje o pakowaniu/efektywności i podejściu inżynieryjnym HMS. Yahoo Autos
  • Kontrakt Scout AI Army UxS na autonomię jako kontekst rozwoju Fury. PR Newswire
  • Specyfikacje porównywalnych UGV: Milrem THeMIS (oficjalna strona), Ghost Robotics Vision 60 (oficjalna strona). milremrobotics.com

Artur Ślesik

Od lat fascynuję się światem nowych technologii – od sztucznej inteligencji i kosmosu, po najnowsze gadżety i rozwiązania dla biznesu. Z pasją śledzę premiery, innowacje i trendy, a następnie w przystępny sposób przekładam je na język czytelników. Uwielbiam dzielić się swoją wiedzą i odkryciami, inspirując innych do odkrywania potencjału technologii w codziennym życiu. Moje teksty łączą profesjonalizm z lekkością, dzięki czemu trafiają zarówno do ekspertów, jak i osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z nowoczesnymi rozwiązaniami.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

Languages

Don't Miss