Advertisement

Nowy „Latający Ul” Chin: Wewnątrz SS-UAV „Jiu Tian”, który może wypuścić 100 dronów — specyfikacje, misje i weryfikacja rzeczywistości

7 października, 2025
Jiu Tian China SS‑UAV
Jiu Tian China SS‑UAV
  • Czym jest: Duży, odrzutowy Smart‑configuration Support UAV (SS‑UAV) o pseudonimie „Jiu Tian” (九天; „Wysokie Niebo”)—modułowy, wysokopułapowy, dalekiego zasięgu „dron-matka” zaprezentowany na Airshow China 2024. AVIC przedstawił go jako „dużą bezzałogową wspólną platformę powietrzną”. Chińskie materiały opisują go także jako „elastycznie konfigurowalnego ciężkiego UAV”. Janes
  • Wielkość i osiągi: Długość 16,35 m, rozpiętość skrzydeł 25 m, wysokość 4,99 m; maksymalny pułap operacyjny 15 000 m; maksymalna prędkość ≈378 kt (≈700 km/h); długotrwałość lotu >12 h; zasięg przelotowy ≈7 000 km. MTOW 16 t. Janes
  • Układ płatowca: Wysokie proste skrzydło z wingletami, ogon w układzie H, pojedynczy silnik turbowentylatorowy zamontowany nad kadłubem, radom na nosie plus wieżyczka EO/IR; osiem podskrzydłowych węzłów uzbrojenia widocznych na prezentowanym egzemplarzu. The War Zone
  • Ładowność i zasilanie: Wewnętrzna modułowa komora misji (≈6 × 1,5 × 1,1 m) o nośności do 4 000 kg; całkowita ładowność podana jako do 6 000 kg; 90 kW dostępnej mocy elektrycznej dla zestawów misji. Janes
  • Koncepcja nosiciela roju: Boczne otwierany wewnętrzny moduł „Hive” oznaczony jako 异构蜂巢任务舱 zaprojektowany do wyrzucania do ~100 małych dronów/amunicji krążącej w locie; przenosi także uzbrojenie na 8 węzłach. The War Zone
  • Przewidywane role: Uderzenia z dystansu, atak morski, ISR, wojna elektroniczna, przekaźnik łączności, logistyka/zrzuty powietrzne oraz reagowanie kryzysowe—umożliwione przez wymienne kontenery misji. Janes
  • Status programu (7 października 2025): Prasa państwowa i branżowa prognozowała pierwsze okno misji/lotu na koniec czerwca 2025; niezweryfikowane wpisy później twierdziły o pierwszym locie w czerwcu. Na dzień września 2025, niezależne potwierdzenie pozostawało niejasne w źródłach otwartych. South China Morning Post

Dogłębna analiza techniczna

1) Czym jest SS-UAV — a czym nie jest

Oznaczenie „SS-UAV” pojawia się na prezentowanym płatowcu i jest tłumaczone przez zachodnie media obronne jako Smart‑configuration Support UAV. Język użyty przez AVIC przy premierze określał go jako modułową „dużą bezzałogową wspólną platformę powietrzną”, czyli bazowy statek powietrzny, którego komora ładunkowa i podskrzydłowe węzły przyjmują zestawy zadaniowe do walki i wsparcia. Chińskie opisy nazywają go „bezzałogowcem ciężkim o elastycznej konfiguracji” (灵活配置重型无人机), podkreślając modułowość ponad konkretną rolę. Janes

Pod względem fizycznym Jiu Tian jest wielkości samolotu pasażerskiego jak na UAV pod względem rozpiętości, ale bliżej mu do odrzutowego HALE‑traka niż do stealth UCAV. Publiczne zdjęcia i tablice na miejscu pokazują wysokie, lekko skośne skrzydło z wingletami, ogon w układzie H oraz pojedynczy silnik turbowentylatorowy zamontowany na górze kadłuba — co pomaga utrzymać wlot z dala od zanieczyszczeń z pasa startowego i pozostawia spód wolny dla modułowych komór. W nosie znajduje się radom oraz wieżyczka EO/IR pod kadłubem, a na każdym skrzydle są cztery pylony. The War Zone

2) Wymiary, charakterystyka lotu i napęd

Specyfikacje opublikowane przez AVIC na Airshow China 2024 podają: 16,35 m długości, 25 m rozpiętości, 4,99 m wysokości; maksymalny pułap operacyjny 15 km; Vmax ≈378 kt (≈700 km/h) i Vmin ≈108 kt (≈200 km/h); długotrwałość lotu >12 h; zasięg przelotowy ~7 000 km; MTOW 16 t. Umieszcza to go w klasie HALE, gdzie stawia się na pułap, długotrwałość i objętość zamiast na stealth. Janes

Chińskie relacje powielające dane z tablicy wystawowej potwierdzają te wartości i dodają, że platforma oferuje krótkie rozbiegi i dobiegi w stosunku do swoich rozmiarów (co wynika z szerokiego skrzydła) oraz dużą moc elektryczną na pokładzie dla ładunków (patrz §4). icswb.com

3) Modułowa komora: wymiary, interfejsy i moduł „Hive”

Na Zhuhai SS-UAV był prezentowany z koncepcją prostokątnego wewnętrznego kontenera misji o wymiarach około 6,0 m (dł.) × 1,5 m (szer.) × 1,1 m (wys.) i limicie masy 4 ton, wsuwanego do kadłuba przez boczne drzwi. AVIC opisał modułową/otwartą architekturę systemową oraz „szerokopasmową fuzję percepcji sytuacyjnej”, czyli fuzję wielu sensorów i wspólny szkielet awioniki/zasilania do obsługi modułów ISR, WRE, łączności lub cargo. Janes

Najczęściej omawianą wkładką jest „Isomerism Hive Mission Module” (异构蜂巢任务舱), której nazwa sugeruje, że komórki wewnątrz luku mogą pomieścić heterogeniczne małe BSP lub amunicję krążącą. Relacje branżowe i zdjęcia z targów wskazują na podwójne boczne drzwi oraz mechanizmy wyrzutu/dystrybucji zgodne z wypuszczaniem roju w locie. The War Zone

4) Zasilanie, punkty podwieszenia i całkowity udźwig

Poza limitem 4 t dla modułu wewnętrznego, materiały z targów podają maksymalny udźwig około 6 000 kg na stacjach wewnętrznych i zewnętrznych, wspierany przez ≈90 kW mocy elektrycznej dla systemów misji—przydatne dla zasobników WRE, czujników o dużym zapotrzebowaniu na energię lub bramek komunikacyjnych. Kadłub posiada osiem podskrzydłowych pylonów na uzbrojenie lub zasobniki. icswb.com

5) Mechanika przenoszenia roju i C2

Chińskie i międzynarodowe źródła podają, że SS‑UAV jest przeznaczony do wypuszczania do ~100 małych dronów/amunicji krążącej z luku wewnętrznego. Koncepcyjnie Jiu Tian działa jako prom i węzeł dowodzenia z dystansu, wysyłając jednorazowe BSP daleko do przodu bez ryzyka dla załogowego statku powietrznego. Ładunki przekaźnikowe komunikacji są częścią koncepcji, by utrzymać łączność i współpracę pomiędzy dronami podrzędnymi. South China Morning Post

Weryfikacja rzeczywistości: Analitycy zwracają uwagę na ograniczenia fizyczne i C2. Małe quadcoptery FPV nie mogą efektywnie działać na 50 000 ft, więc statek-matka musiałby prawdopodobnie obniżyć pułap, by je wypuścić—zwiększając podatność na zagrożenia. Zarządzanie dziesiątkami lub setkami dronów wymaga autonomii i solidnych przekaźników; prawdziwe zachowania „roju” na dużą skalę pozostają pracą w toku na całym świecie. Popular Mechanics

6) Zestawy misji reklamowane przez platformę

AVIC i chińskie media podkreślają wielozadaniowy charakter: uderzenia morskie, zwalczanie okrętów/statków lądowych z użyciem bomb szybujących i rakiet, rozpoznanie z dużymi czujnikami, WRE/zakłócanie, przekaźnik komunikacyjny, zrzuty z powietrza/logistyka oraz cywilne SAR. Na statycznej ekspozycji w Zhuhai pokazano bomby szybujące LS‑6 i inne uzbrojenie A2G, a na niektórych wystawach nawet pocisk klasy PL‑12—prawdopodobnie by zasygnalizować elastyczność, a nie skupienie na walce powietrznej. Janes

7) Przeżywalność i właściwe zastosowanie

Z założenia SS-UAV nie jest niewykrywalny; to platforma wysokopułapowa, o dużej ładowności. Zachodni analitycy spodziewają się więc koncepcji operacji z dystansu—działania poza główną strefą nowoczesnych IADS i wystrzeliwania dalekosiężnych „dzieci” (amunicja krążąca lub małe drony OWA ze stałymi skrzydłami), których własny zasięg umożliwia masowość, różnorodność kątów ataku i nasycenie. Często porównuje się go do amerykańskiego Rapid Dragon (zrzut paletyzowany), przy czym SS-UAV jest dedykowanym, bezzałogowym odpowiednikiem. The War Zone

8) Linia rozwojowa i zespół przemysłowy

Materiały z pokazów lotniczych i późniejsze raporty przypisują ujawnienie AVIC, wraz ze wzmiankami o Shaanxi Unmanned Equipment Technology Co., Ltd. jako głównym deweloperze; inne źródła wskazują na udział Xi’an Chida Aircraft Parts Manufacturing oraz Haige Communications w produkcji/integracji. Sugeruje to model konsorcjum typowy dla dużych chińskich projektów lotniczych. Janes

9) Status programu, harmonogramy i co zostało potwierdzone

  • Debiut: Publiczna prezentacja statyczna i dane techniczne na Airshow China (Zhuhai), 12–17 listopada 2024. Janes
  • Cele: Źródła państwowe i branżowe podały, że pierwsza misja/lot nastąpi do końca czerwca 2025. South China Morning Post
  • Doniesienia o locie: Niektóre chińskie media/posty społecznościowe twierdziły, że wczesne testy lotnicze w czerwcu 2025 obejmowały zrzut licznych małych dronów; nie zostało to potwierdzone przez AVIC oficjalnym nagraniem z lotu. Sina Finance
  • Stan na wrzesień–październik 2025: Główne anglojęzyczne opracowania techniczne nadal opisują status lotów jako niepotwierdzony/plotkowany—co silnie wskazuje, że publiczne dowody są wciąż ograniczone. Popular Mechanics

Specyfikacja techniczna (na podstawie danych z pokazów i źródeł otwartych)

ParametrIlustracja
Długość / Rozpiętość / Wysokość16,35 m / 25 m / 4,99 m Janes
Maksymalna masa startowa16 000 kg South China Morning Post
Maksymalny pułap operacyjny≈15 000 m (≈50 000 ft) Janes
Prędkość (maks. / min.)≈378 kt / ≈108 kt (≈700 / 200 km/h) Janes
Długotrwałość lotu / Zasięg przelotowy>12 h / ≈7 000 km Janes
Wewnętrzny kontener misji≈6,0 × 1,5 × 1,1 m, do 4 000 kg Janes
Całkowity ładunek użyteczny (podawany)Do ~6 000 kg (wewnętrzny + zewnętrzny) icswb.com
Moc elektryczna dla ładunku≈90 kW (maks. dostępna) icswb.com
Zewnętrzne punkty podwieszenia8 pylonów (4 na skrzydło) zaobserwowane na prezentowanym egzemplarzu The War Zone
Zdolność do wypuszczania roju„Do ~100” małych dronów/LM (koncepcja) South China Morning Post
Silnik i układPojedynczy silnik turbowentylatorowy na górze; wysokie skrzydło; usterzenie w kształcie H The War Zone

Uwagi: Powyższe dane pochodzą z tablic informacyjnych i oficjalnych opisów; jak w przypadku każdego programu na wczesnym etapie, dokładne wartości mogą się zmieniać wraz z rozwojem prototypów. Liczba „do 100” odzwierciedla założenia koncepcyjne, a nie niezależnie potwierdzoną praktykę operacyjną. Janes


Jak może faktycznie walczyć

Prom standoff dla roju. Najbardziej wiarygodnym wczesnym przypadkiem użycia jest zdalne rozmieszczenie dalekosiężnych amunicji krążącej lub małych dronów o stałych skrzydłach spoza spornego obszaru powietrznego. Z dużej wysokości zrzuty mogą rozproszyć się na wielu osiach, komplikując obraz radarowy obrońców i zmuszając ich do nadmiernego zaangażowania przechwytujących. Moduł przekaźnika komunikacyjnego „matki” pomagałby utrzymać C2 i sieciowanie mesh między dronami podrzędnymi. Defense Update

Wspomaganie zmasowanego uderzenia. Dzięki ośmiu pylonowym i ładowności 6 t, SS-UAV może również pełnić rolę taniego drona-arsenału, przenosząc masowo bomby szybujące lub pociski przeciwokrętowe/przeciwradiolokacyjne, podczas gdy jego wewnętrzna komora przewozi dodatkowe paliwo, systemy WRE lub wabiki—w zależności od zainstalowanego modułu. Ekspozycje na Zhuhai pokazały dokładnie taką „narzędziową” koncepcję. icswb.com

Ciężarówka ISR/EW. Duża komora, zapas mocy (≈90 kW) i wysokość czynią z niej wiarygodną platformę do rozpoznania i zakłócania; jako węzeł przekaźnikowy mogłaby wydłużyć zasięg łączności dla rojów lub jednostek naziemnych i wspierać połączenia poza zasięgiem wzroku. icswb.com

Ale przeżywalność jest warunkowa. Bez redukcji sygnatury SS-UAV nie jest przystosowany do penetracji nowoczesnych systemów OPL. Analizy zachodnie podkreślają użycie poza strefami wysokiego zagrożenia i/lub przeciwko słabszym obronom powietrznym, przynajmniej do czasu rozwoju autonomii i wydajności dronów podrzędnych. Popular Mechanics


Dojrzałość rozwoju i na co zwracać uwagę dalej

  1. Zweryfikowane dowody testów w locie. Pomimo planowanych terminów na czerwiec 2025 i późniejszych deklaracji lotów, niezależne potwierdzenie pozostaje nieuchwytne w głównych otwartych źródłach na wrzesień 2025—warto wypatrywać oficjalnych nagrań lotów AVIC/CCTV lub potwierdzenia przez Jane’s/przemysł. South China Morning Post
  2. Typy dronów podrzędnych. Komory mogą pomieścić różne geometrie (FPV quad-rotory, małe LMs o stałych skrzydłach, wabiki). Spodziewaj się publicznych demonstracji mechanizmów wyrzutu i procedur aktywacji/łączenia mesh w powietrzu. The War Zone
  3. Ekosystem modułów. AVIC zaprezentował zestawy logistyczne, rozpoznawcze, WRE i komunikacyjne; jaśniejsze standardy interfejsów i czasy wymiany (chińskie raporty mówią o wymianie <2 h) określą rzeczywistą elastyczność operacyjną. Newsweek
  4. CONOPS + współpraca. Szukaj możliwości łączenia z radarami naziemnymi, morskimi środkami patrolowymi lub innymi dronami w celu stworzenia efektów kill-web podobnych do amerykańskich koncepcji efektów paletyzowanych. Defense Update

Źródła i pochodzenie (wybrane)

  • Specyfikacje techniczne i wymiary modułowej komory: relacja Jane’s z Airshow China 2024 (długość, rozpiętość, wysokość, pułap, prędkości, długotrwałość lotu, zasięg przelotowy 7 000 km; moduł 6 × 1,5 × 1,1 m; limit modułu 4 t; otwarte systemy). Default
  • Deklaracje dotyczące roju i harmonogram: raport SCMP o „lotniskowcu dronów” Jiu Tian (planowane wypuszczenie 100 dronów; MTOW 16 t; okno misji czerwiec 2025). South China Morning Post
  • Szczegóły konstrukcji i oznaczenie „Hive”: analiza The War Zone (górny montaż silnika turbowentylatorowego, ogon w kształcie H, EO/IR pod nosem, 8 węzłów podwieszeń, oznaczenie „Isomerism Hive”). The War Zone
  • Zasilanie ładunku i prezentowane ładunki zewnętrzne: chińska prasa obronna przedrukowująca tablice z wystawy (90 kW dla ładunków; 6 000 kg ładunku; przykładowe uzbrojenie). icswb.com
  • Wypuszczanie z bocznych komór i porównawcze koncepcje: Defense‑Update (podwójne boczne drzwi; analogie do Rapid Dragon). Defense Update
  • Sceptycyzm wobec statusu lotów i ograniczenia praktyczne: Popular Mechanics (stan na 19 września 2025: brak potwierdzenia lotu; omówienie ograniczeń autonomii i zrzutu z pułapu z komentarzem RAND). Popular Mechanics

Podsumowanie

Chiński SS-UAV „Jiu Tian” najlepiej rozumieć jako wysokopułapową, modułową „ciężarówkę” UAV stworzoną do zapewnienia masy i elastyczności — a nie jako bezzałogowiec bojowy stealth. Liczby opublikowane w Zhuhai (rozmiar, pułap, ładowność, wymiary komory) to wiarygodne dane pokazowe; rój 100 dronów pozostaje koncepcją oczekującą na publicznie potwierdzone demonstracje lotów. Jeśli ekosystem modułów i C2/autonomia dojrzeją, SS-UAV mogą stać się potężnymi platformami do przenoszenia uzbrojenia/rojów na dystans — ale ich sukces zależy od sposobu użycia, miejsca operowania i rodzaju wypuszczanych ładunków.

Artur Ślesik

Od lat fascynuję się światem nowych technologii – od sztucznej inteligencji i kosmosu, po najnowsze gadżety i rozwiązania dla biznesu. Z pasją śledzę premiery, innowacje i trendy, a następnie w przystępny sposób przekładam je na język czytelników. Uwielbiam dzielić się swoją wiedzą i odkryciami, inspirując innych do odkrywania potencjału technologii w codziennym życiu. Moje teksty łączą profesjonalizm z lekkością, dzięki czemu trafiają zarówno do ekspertów, jak i osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z nowoczesnymi rozwiązaniami.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

Latest Articles

Languages

Don't Miss