- Nie ma stałego, ogólnostanowego zakazu kopania kryptowalut w stanie Nowy Jork. Stan wprowadził dwuletnie moratorium (22.11.2022–22.11.2024) na niektóre nowe lub odnawiane pozwolenia na kopalnie proof‑of‑work (PoW) korzystające z energii „za licznikiem” pochodzącej z elektrowni opalanych paliwami kopalnymi; to zawieszenie wygasło. Ta sama ustawa nakazała przeprowadzenie ogólnostanowego badania środowiskowego. Department of Environmental Conservation
- Po zakończeniu moratorium, kopanie pozostało legalne, ale jest regulowane przez pozwolenia środowiskowe zgodnie z nowojorskim prawem klimatycznym (CLCPA) oraz przez lokalne przepisy dotyczące zagospodarowania przestrzennego/hałasu. Department of Environmental Conservation (DEC) opublikował Projekt Ogólnego Raportu Oddziaływania na Środowisko (GEIS) w maju 2025 roku, aby poinformować o przyszłej polityce. Department of Environmental Conservation
- Organy regulacyjne egzekwują przepisy klimatyczne indywidualnie. DEC odmówił odnowienia pozwolenia na emisję powietrzną dla elektrowni gazowej Greenidge (wykorzystywanej do kopania PoW); sędzia później odesłał część decyzji do ponownego rozpatrzenia, pozwalając na kontynuację działalności na razie — ale potwierdził uprawnienia DEC do stosowania CLCPA. Department of Environmental Conservation
- Działają samorządy lokalne. North Tonawanda wprowadziła dwuletnie lokalne moratorium na nowe kopalnie kryptowalut w 2024 roku; Niagara Falls zaostrzyła przepisy dotyczące zagospodarowania przestrzennego i hałasu oraz podjęła działania egzekucyjne wobec naruszycieli. Times Union
- Co nowego w 2025 roku: Ustawodawcy wprowadzili S.8518, projekt ustawy mający na celu opodatkowanie energii elektrycznej wykorzystywanej do kopania PoW według progresywnej stawki za kWh, przeznaczając wpływy na Programy Dostępności Energetycznej dla osób o niskich dochodach (projekt ustawy; nie obowiązuje w chwili publikacji). Tekst ustawy przewiduje również zwolnienie dla niektórych kopalni wykorzystujących odnawialne źródła energii poza siecią. New York State Senate
- Długotrwałe naciski: Od 2018 roku nowojorski regulator energetyczny pozwala miejskim przedsiębiorstwom energetycznym pobierać specjalne stawki za duże zużycie energii od klientów o wysokim zużyciu, takich jak kopalnie kryptowalut. Utility Dive
Nagłówki kontra rzeczywistość
„Nowy Jork zakazuje kopania kryptowalut” to chwytliwy nagłówek, ale nie jest to prawda. W listopadzie 2022 roku Nowy Jork wprowadził pierwszą w kraju ukierunkowaną przerwę w wydawaniu nowych lub odnawianych pozwoleń na projekty kopania PoW zasilane przez elektrownie na paliwa kopalne poza siecią. Nie zakazał kopania i nie dotyczył operacji zasilanych z sieci lub odnawialnych źródeł energii. Przerwa wygasła 22 listopada 2024 roku. Departament Ochrony ŚrodowiskaCo istotne, ta sama ustawa zobowiązała DEC — wraz z Departamentem Usług Publicznych — do przygotowania kompleksowego badania środowiskowego dotyczącego wpływu kopania PoW w całym stanie. DEC opublikował projekt GEIS w maju 2025 roku; podsumowuje on to, co wiadomo, czego nie wiadomo oraz opcje polityczne, które Nowy Jork może rozważyć w przyszłości. Departament Ochrony Środowiska
Co mówi stanowe badanie z 2025 roku
Projekt GEIS identyfikuje 11 znanych obiektów kopiących kryptowaluty działających w Nowym Jorku (na podstawie źródeł publicznych). Zakładając, że wszystkie pracują na PoW z pełną mocą, DEC szacuje całkowite roczne zapotrzebowanie na energię elektryczną na około 7,7 TWh oraz ~3 miliony ton metrycznych ekwiwalentu CO₂ — przy czym większość obciążenia pochodzi z sieci, a mniejsza część z własnej generacji poza siecią. DEC podkreśla, że są to założenia ze względu na braki w danych (górnicy nie mają obowiązku raportowania zużycia energii). Departament Ochrony Środowiska
Dokument wymienia także opcje polityczne dla ustawodawców i agencji — od wymogu ujawniania źródeł energii i emisji oraz udziału w programach odpowiedzi na zapotrzebowanie, po kierowanie kopania w stronę energii zeroemisyjnej lub zarządzanie hałasem i odpadami elektronicznymi. To nie jest zbiór zasad; ma służyć jako informacja do podejmowania decyzji. Departament Ochrony Środowiska
Egzekwowanie poprzez nowojorską ustawę klimatyczną (CLCPA)
Nawet bez aktywnego moratorium, projekty muszą przejść testy pozwoleń na emisję do powietrza i środowiskowych, które uwzględniają CLCPA, nakazujące głębokie, ogólnostanowe redukcje emisji (–40% do 2030 r.; –85% do 2050 r. w stosunku do poziomów z 1990 r.). Ten standard pomaga wyjaśnić, dlaczego DEC odmówił odnowienia pozwolenia na emisję do powietrza dla elektrowni gazowej Greenidge Generation w 2022 r. (i ponownie w decyzji z 2024 r.), powołując się na zgodność z celami klimatycznymi. Pod koniec 2024 r. sędzia stanowy odesłał sprawę z powrotem do DEC do dalszego rozpatrzenia, pozwalając Greenidge na dalsze działanie — ale orzeczenie to uznało uprawnienia DEC w ramach CLCPA. Departament Ochrony Środowiska(Cele CLCPA: –40% do 2030 r.; –85% do 2050 r. To są oficjalne cele ogólnostanowe.) Departament Ochrony Środowiska
Przepisy lokalne: moratoria, strefowanie i hałas
Podczas gdy polityka stanowa się rozwija, samorządy lokalne nadal kształtują lokalizację i wpływ na społeczności:
- North Tonawanda (hrabstwo Erie/Niagara) wprowadziła w 2024 r. dwuletnie moratorium na nowe kopalnie kryptowalut, gdy mieszkańcy domagali się działań w sprawie hałasu i emisji. Istniejące operacje nie zostały wstrzymane przez lokalną pauzę. Times Union
- Niagara Falls zmieniło strefowanie i ustaliło limity decybeli dla branż o „wysokim zużyciu energii”, a następnie wszczęło postępowania sądowe wobec nieprzestrzegających przepisów zakładów — co skutkowało nakazami zamknięcia i późniejszymi ugodami dotyczącymi ograniczenia hałasu i pozwoleń. GovTech
Można się spodziewać, że kolejne miasta będą kopiować te rozwiązania: tymczasowe przerwy na analizę skutków, nowe uchwały dotyczące hałasu, strefy buforowe dla przemysłu oraz warunki pozwoleń dotyczące chłodzenia, e-odpadów i ruchu drogowego.
Nowość na 2025: proponowany podatek akcyzowy od energii elektrycznej dla kopania PoW
Wprowadzone w październiku 2025, S.8518 (Krueger) miałoby opodatkować energię elektryczną wykorzystywaną przez kopanie PoW według progów (0–5¢/kWh w zależności od rocznego zużycia) i przekazać wpływy na Programy Przystępności Energetycznej dla klientów o niskich dochodach. Tekst ustawy przewiduje również zwolnienie dla energii elektrycznej produkowanej przez niektóre odnawialne systemy poza siecią (niepodłączone do przesyłu/dystrybucji). Propozycja została przekazana do komisji i nie jest prawem. Zgromadzenie Stanu Nowy JorkDlaczego to ważne: jeśli zostanie uchwalony, podatek może znacząco zmienić ekonomię projektów dla kopalni PoW podłączonych do sieci, jednocześnie wzmacniając zachętę do współlokalizacji z dedykowaną generacją odnawialną. Zgromadzenie Stanu Nowy Jork
Nie zapomnij o taryfach: długoletnia dźwignia narzędziowa Nowego Jorku
Niezależnie od zezwoleń środowiskowych, Komisja ds. Usług Publicznych Nowego Jorku w 2018 upoważniła miejskie przedsiębiorstwa użyteczności publicznej do stosowania specjalnych taryf „wysokiego zagęszczenia obciążenia” wobec klientów o dużym zużyciu energii — do których zaliczają się kopalnie kryptowalut. To uprawnienie, nadal aktualne, daje lokalnym przedsiębiorstwom narzędzie do odzyskiwania kosztów i zarządzania wpływem na społeczność. Utility Dive
Co jest dozwolone obecnie?
- Kopanie jest legalne w całym stanie. Moratorium z 2022 roku dobiegło końca. Nowe projekty muszą przejść stanową ocenę środowiskową oraz spełnić lokalne przepisy dotyczące zagospodarowania przestrzennego/hałasu. Departament Ochrony Środowiska
- Rozbudowy oparte na paliwach kopalnych za licznikiem napotykają największe trudności ze względu na zgodność z CLCPA i ostatnie decyzje dotyczące pozwoleń. Departament Ochrony Środowiska
- Projekty podłączone do sieci nadal są realizowane — ale powinny być przygotowane na kontrolę projektowania taryf, rozliczanie emisji, udział w programach reagowania na popyt oraz limity hałasu w społeczności. Utility Dive
Sprawa Greenidge w skrócie: sprawa precedensowa
- 30 czerwca 2022: DEC odmawia odnowienia pozwolenia na emisję dla Greenidge Generation (elektrownia gazowa zasilająca kopanie PoW). Departament Ochrony Środowiska
- 8 maja 2024: DEC wydaje kolejną decyzję odmawiającą odnowienia. Earthjustice
- Listopad 2024: Sędzia przekazuje sprawę z powrotem do DEC do dalszego rozpatrzenia, a elektrownia kontynuuje działalność w trakcie przeglądu — ale uprawnienia DEC wynikające z ustawy klimatycznej nie zostają uchylone. AP News
Wniosek: Pozwolenia to pole bitwy. Nawet bez zakazu, pozwolenia i postępowania sądowe oparte na CLCPA mogą decydować o rezultatach.
Na co zwracać uwagę do 2026 roku
- Ostateczny GEIS DEC i dalsze prace legislacyjne. Projekt zostanie dopracowany; spodziewaj się dyskusji o wymaganiach dotyczących raportowania, reakcji na zapotrzebowanie, hałasie, zużyciu wody oraz możliwych normach emisji dla operacji PoW. Departament Ochrony Środowiska
- Postępy S.8518 (podatek akcyzowy na energię elektryczną). Posiedzenia komisji, noty fiskalne i to, czy odnawialne źródła energii poza siecią pozostaną zwolnione w ostatecznym brzmieniu. Zgromadzenie Stanu Nowy Jork
- Lokalne strategie lokalizacyjne. Więcej tymczasowych moratoriów i nakładek planistycznych, gdy miasta przekładają wytyczne stanowe na lokalne przepisy. Times Union
- Postępowania taryfowe u dostawców energii. Obserwuj, jak dostawcy i systemy miejskie stosują taryfy za wysoką gęstość obciążenia w miarę wzrostu lub zmiany zapotrzebowania. Utility Dive Postępowania sądowe dotyczące pozwoleń.
Sedno sprawy
Nowy Jork nie zakazał kopania kryptowalut. Wstrzymał na dwa lata niektóre ekspansje PoW opalane paliwami kopalnymi, działające poza siecią, wykorzystał ten czas na zbadanie skutków w całym stanie, a teraz przenosi debatę na pozwolenia, stawki, lokalne przepisy i (proponowane) podatki. Zarówno dla górników, jak i społeczności goszczących, działania przeniosły się z haseł na szczegóły: jaką energią się zasilasz, gdzie się lokalizujesz, jak bardzo jesteś hałaśliwy i czy pomagasz, czy przeszkadzasz w realizacji celów klimatycznych Nowego Jorku. Department of Environmental Conservation
Źródła cytowane powyżej obejmują projekt GEIS i podsumowanie wykonawcze nowojorskiego DEC; strony prasowe i ustawowe stanu; doniesienia medialne o postępowaniach sądowych i działaniach lokalnych; oraz decyzje dotyczące stawek za energię. W przypadku toczących się spraw sądowych lub projektów ustaw, szczegóły odzwierciedlają stan na moment pisania.