Advertisement

10 najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych w Europie — z rzeczywistymi zasięgami, prędkościami ładowania i wszystkimi kluczowymi danymi technicznymi

22 września, 2025
Best Selling Electric Cars of Europe
Best Selling Electric Cars of Europe

Kluczowe fakty w skrócie

  • Ramy czasowe i zakres: Poniższe rankingi odzwierciedlają rejestracje w Europie H1 2025 (styczeń–czerwiec) na 28 rynkach (UE + EFTA + UK), na podstawie danych JATO Dynamics.
  • Puls rynku: Samochody elektryczne na baterie osiągnęły ~15,6% udziału w rynku w UE do lipca 2025 narastająco od początku roku (zarejestrowano 1,01 mln BEV). Hybrydy wciąż mają większy udział, ale BEV nadal rosną. ACEA
  • Najwięksi gracze: Nowości Kia EV3, Renault 5 i Škoda Elroq od razu wskoczyły do pierwszej dziesiątki wraz ze wzrostem produkcji.
  • Dominacja grupy: Grupa Volkswagena umieszcza 5 modeli (ID.4, ID.7, ID.3, Elroq, Enyaq) w pierwszej dziesiątce.
  • Sygnał eksperta:Marzec był przełomowym miesiącem dla rejestracji BEV w Europie” – zauważa Felipe Muñoz (JATO), dodając później, że sprzedaż EV „musi rosnąć znacznie szybciej”, aby poruszyć cały rynek. JATO

10 najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych w Europie ( 2025)

MiejsceModelRejestracje H1 2025Zmiana r/r
1Tesla Model Y68 801–33%
2Volkswagen ID.440 335+38%
3Tesla Model 339 864–33%
4Volkswagen ID.738 113+573%
5Volkswagen ID.337 421+29%
6Kia EV335 023Nowość
7Renault 5 E‑Tech34 206Nowość
8Škoda Elroq34 076Nowość
9Škoda Enyaq32 806+38%
10BMW iX131 337+27%

Źródło: JATO Dynamics, ranking modeli 2025 (28 rynków europejskich). Dane zestawione przez best‑selling‑cars.com.


Szczegóły techniczne: kluczowe dane każdego z bestsellerów

Jak czytać: Dla każdego modelu podajemy najczęściej sprzedawane w Europie w latach 2024–25 konfiguracje układu napędowego/baterii, zasięg WLTP, ładowanie, osiągi oraz wymiary/pojemność, jeśli są wiarygodnie opublikowane. WLTP różni się w zależności od kół/opon, wersji i opcji. Dane pochodzą ze stron producentów w UE/materiałów prasowych oraz EV Database, gdy oficjalne strony nie podają szczegółów.


1) Tesla Model Y (SUV kompaktowy)

  • Baterie / napęd: RWD (jeden silnik), AWD (dwa silniki).
  • Zasięg WLTP (orientacyjny): ~500 km (RWD „Juniper”); wersja Performance obecnie reklamowana na poziomie ~580 km WLTP na rynkach UE. EV Database
  • Szybkie ładowanie DC: ~175 kW szczytowo (RWD); Tesla nie publikuje pełnych krzywych dla wszystkich wersji. AC 11 kW. EV Database
  • Osiągi: RWD 0–100 km/h 5,9 s; prędkość maksymalna 201 km/h (RWD). EV Database
  • Wymiary i praktyczność: Dł./szer./wys. 4 790/1 982/1 624 mm; rozstaw osi 2 890 mm; bagażnik 854–2 138 l, frunk 117 l; 1 600 kg uciągu z hamulcem (typowa wartość UE). EV Database

2) Volkswagen ID.4 (SUV kompaktowy)

  • Baterie / napęd: 52–77 kWh netto; RWD/AWD (aktualizacja silnika APP550). Volkswagen Newsroom
  • Zasięg WLTP (MY24–25 Pro): do 574 km (TEL); 517 km (TEH). EV Database
  • Ładowanie DC / AC: do 175 kW DC (AWD); 135 kW (RWD); 11 kW AC. Volkswagen Newsroom
  • Osiągi (Pro RWD): 210 kW, 0–100 km/h 6,7 s, maks. 180 km/h. EV Database
  • Rozmiar i użyteczność: D/S/W 4 584/1 852/1 631 mm; bagażnik 543–1 575 l. Volkswagen Newsroom

3) Tesla Model 3 (średniej wielkości sedan)

  • Baterie / napęd: RWD (LFP), Long Range AWD (aktualizacja „Highland”).
  • Zasięg WLTP: Long Range AWD do 629 km (oficjalny WLTP); RWD ~520–554 km WLTP w zależności od rynku/kół. EV Database
  • Ładowanie DC / AC: Do 250 kW DC Supercharging (w zależności od wariantu); 11 kW AC typowo. Tesla
  • Osiągi (LR AWD): 0–100 km/h ~4,4 s. EV Database

4) Volkswagen ID.7 (duży fastback / tourer)

  • Baterie / napęd: 77 kWh lub 86 kWh netto; RWD (Pro/Pro S) i AWD GTX. Volkswagen Newsroom
  • Zasięg WLTP: Do 709 km (Pro S, 86 kWh). Volkswagen Newsroom
  • Ładowanie DC / AC: Do 200 kW DC (86 kWh); 175 kW na 77 kWh; AC 11 kW. Volkswagen Newsroom
  • Warto zauważyć: VW zademonstrował 941 km na jednym ładowaniu podczas kontrolowanego testu efektywności (ponad WLTP). Volkswagen Newsroom

5) Volkswagen ID.3 (hatchback segmentu C)

  • Baterie: 52/59/79 kWh (netto). WLTP łącznie: 240–369 mi (≈ 386–594 km). Volkswagen UK
  • Osiągi: 0–100 km/h 5,7–8,2 s (w zależności od modelu). Volkswagen UK
  • Ładowanie: Plug & Charge dostępne; AC do 11 kW; szczytowe moce DC zależne od baterii (typ. 120–170 kW dla większych pakietów). Volkswagen UK

6) Kia EV3 (kompaktowy SUV, nowy gracz)

  • Baterie: 58,3 kWh (Std) lub 81,4 kWh (Long Range). Napęd na przód, jeden silnik. Kia
  • Zasięg WLTP: Do ~375 mil (≈ 603 km) w wersji Long Range. kiapressoffice.com
  • Ładowanie DC / AC: ~128 kW DC (10–80% ≈ 30 min); 11 kW AC; V2L 3,6 kW. EV Database
  • Osiągi (LR): 0–100 km/h ~7,7 s; prędkość maksymalna 170 km/h. EV Database

7) Renault 5 E‑Tech electric (hatchback segmentu B, nowy gracz)

  • Baterie / silniki: 40 kWh (90 kW) lub 52 kWh (110 kW); napęd na przód. Renault UK
  • Zasięg WLTP: Do ~410 km (większa bateria; oficjalne komunikaty podają 400–410 km). Renault Media
  • Ładowanie DC / AC: Do 100 kW DC (52 kWh) / 80 kW (40 kWh); 11 kW AC; uciąg ~500 kg. Renault UK
  • Osiągi: 0–100 km/h ~9,0 s (90 kW); ~7,9 s (110 kW). stablevehiclecontracts.co.uk

8) Škoda Elroq (kompaktowy SUV, nowy model)


9) Škoda Enyaq (kompaktowo-średni SUV)


10) BMW iX1 (kompaktowy SUV premium)

  • Baterie / napęd: 64,8 kWh użyteczne; eDrive20 (FWD) lub xDrive30 (AWD). BMW UK
  • Zasięg WLTP: ~259–293 mil (≈ 417–472 km) w zależności od wersji/kół. BMW UK
  • Ładowanie DC / AC: 130 kW DC (10–80% ≈ 29 min); 11/22 kW AC (ładowarka pokładowa zależna od rynku). BMW UK
  • Osiągi: 0–100 km/h 8,6 s (eDrive20); 5,6 s (xDrive30). BMW UK

Dlaczego te 10 wygrywa w 2025

  • Szersza, nowsza oferta modeli: Napływ całkowicie nowych EV (EV3, R5, Elroq, ID.7) dał kupującym większy wybór w niższych i średnich przedziałach cenowych—dokładnie tam, gdzie adopcja przyspiesza. Felipe Muñoz z JATO podkreśla rosnącą siłę BEV, nawet gdy wolumeny Tesli wahają się przy zmianach modeli. JATO
  • Szybsze ładowanie i wzrost wydajności: Ulepszenia MEB Grupy VW (silnik APP550, ulepszone oprogramowanie i 175–200 kW szczytowe ładowanie DC) oraz poprawki Škody MY25 przynoszą wymierne oszczędności czasu w rzeczywistych warunkach. Volkswagen Newsroom
  • Wsparcie polityczne pozostaje nierówne, ale ogólnie pozytywne: Dane na poziomie UE pokazują, że udział BEV nadal rośnie mimo zmienności w poszczególnych krajach i miesiącach. ACEA

Opinia eksperta:Sprzedaż EV musi rosnąć znacznie szybciej, by mieć realny wpływ na szerszy europejski rynek samochodowy” – mówi Felipe Muñoz, Globalny Analityk JATO—podkreślając zarówno postęp, jak i potencjał dalszego wzrostu. JATO


Źródła model po modelu (do dalszej lektury)

  • Ranking sprzedaży i zmiany r/r (H1 2025, 28 rynków): JATO / best‑selling‑cars.com.
  • Kontekst rynkowy (udział BEV w UE 2025): Miesięczne aktualizacje ACEA. ACEA
  • Tesla Model Y: EV‑Database (2025 RWD „Juniper” WLTP/ładowanie i wymiary); wariant wydajnościowy WLTP cytowany na podstawie najnowszych relacji z premiery w UE. EV Database
  • VW ID.4: VW Newsroom (napęd wysokosprawny; szczytowe wartości DC), EV‑Database (specyfikacje Pro MY24–25). Volkswagen Newsroom
  • Tesla Model 3: EV‑Database (Highland LR WLTP), regionalne konfiguratory/specyfikacje Tesli (WLTP i Supercharging). EV Database
  • VW ID.7: VW Newsroom (77/86 kWh, do 709 km WLTP, 200 kW DC; test efektywności). Volkswagen Newsroom
  • VW ID.3: VW UK (opcje baterii, zakres WLTP, wersje wyposażenia). Volkswagen UK
  • Kia EV3: Kia UK/spec & biuro prasowe (pojemności baterii, WLTP do 375 mil); EV‑Database (DC ~128 kW, V2L). Kia+2kiapressoffice.com
  • Renault 5: Renault media & strony spec UK (baterie 40/52 kWh, 80–100 kW DC, WLTP do ~400–410 km). Renault Media
  • Škoda Elroq: Škoda Storyboard (karta techniczna i ładowanie DC); oficjalna strona modelu (zakres zasięgu). cdn.skoda-storyboard.com
  • Škoda Enyaq: MY25 press kit (poprawa zasięgu, moc). cdn.skoda-storyboard.com
  • BMW iX1: BMW UK dane techniczne (zakresy zasięgu, 130 kW DC, 11/22 kW AC, wymiary). BMW UK

Metodologia i zastrzeżenia

  • Sprzedaż: Używamy H1 2025 rejestracji BEV na poziomie modeli, agregowanych przez JATO Dynamics w 28 krajach Europy (UE + EFTA + UK). Pojedyncze miesięczne zestawienia mogą tymczasowo przetasować rankingi; sumy półroczne wygładzają te wahania.
  • Specyfikacje: Dane WLTP to homologowane zasięgi dla określonych wersji/ogumienia i mogą się różnić od wyników w rzeczywistych warunkach, pogody i prędkości jazdy. Szczytowe wartości szybkiego ładowania DC to ograniczenia sprzętowe; rzeczywiste ładowanie przebiega według krzywej mocy. Podajemy oficjalne strony UE/pokoje prasowe oraz neutralne agregatory (EV‑Database), gdy producenci nie publikują pełnych krzywych. EV Database

Artur Ślesik

Od lat fascynuję się światem nowych technologii – od sztucznej inteligencji i kosmosu, po najnowsze gadżety i rozwiązania dla biznesu. Z pasją śledzę premiery, innowacje i trendy, a następnie w przystępny sposób przekładam je na język czytelników. Uwielbiam dzielić się swoją wiedzą i odkryciami, inspirując innych do odkrywania potencjału technologii w codziennym życiu. Moje teksty łączą profesjonalizm z lekkością, dzięki czemu trafiają zarówno do ekspertów, jak i osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z nowoczesnymi rozwiązaniami.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

Languages

Don't Miss