Kluczowe fakty w skrócie
- Ramy czasowe i zakres: Poniższe rankingi odzwierciedlają rejestracje w Europie H1 2025 (styczeń–czerwiec) na 28 rynkach (UE + EFTA + UK), na podstawie danych JATO Dynamics.
- Puls rynku: Samochody elektryczne na baterie osiągnęły ~15,6% udziału w rynku w UE do lipca 2025 narastająco od początku roku (zarejestrowano 1,01 mln BEV). Hybrydy wciąż mają większy udział, ale BEV nadal rosną. ACEA
- Najwięksi gracze: Nowości Kia EV3, Renault 5 i Škoda Elroq od razu wskoczyły do pierwszej dziesiątki wraz ze wzrostem produkcji.
- Dominacja grupy: Grupa Volkswagena umieszcza 5 modeli (ID.4, ID.7, ID.3, Elroq, Enyaq) w pierwszej dziesiątce.
- Sygnał eksperta: „Marzec był przełomowym miesiącem dla rejestracji BEV w Europie” – zauważa Felipe Muñoz (JATO), dodając później, że sprzedaż EV „musi rosnąć znacznie szybciej”, aby poruszyć cały rynek. JATO
10 najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych w Europie ( 2025)
Miejsce | Model | Rejestracje H1 2025 | Zmiana r/r |
---|---|---|---|
1 | Tesla Model Y | 68 801 | –33% |
2 | Volkswagen ID.4 | 40 335 | +38% |
3 | Tesla Model 3 | 39 864 | –33% |
4 | Volkswagen ID.7 | 38 113 | +573% |
5 | Volkswagen ID.3 | 37 421 | +29% |
6 | Kia EV3 | 35 023 | Nowość |
7 | Renault 5 E‑Tech | 34 206 | Nowość |
8 | Škoda Elroq | 34 076 | Nowość |
9 | Škoda Enyaq | 32 806 | +38% |
10 | BMW iX1 | 31 337 | +27% |
Źródło: JATO Dynamics, ranking modeli 2025 (28 rynków europejskich). Dane zestawione przez best‑selling‑cars.com.
Szczegóły techniczne: kluczowe dane każdego z bestsellerów
Jak czytać: Dla każdego modelu podajemy najczęściej sprzedawane w Europie w latach 2024–25 konfiguracje układu napędowego/baterii, zasięg WLTP, ładowanie, osiągi oraz wymiary/pojemność, jeśli są wiarygodnie opublikowane. WLTP różni się w zależności od kół/opon, wersji i opcji. Dane pochodzą ze stron producentów w UE/materiałów prasowych oraz EV Database, gdy oficjalne strony nie podają szczegółów.
1) Tesla Model Y (SUV kompaktowy)
- Baterie / napęd: RWD (jeden silnik), AWD (dwa silniki).
- Zasięg WLTP (orientacyjny): ~500 km (RWD „Juniper”); wersja Performance obecnie reklamowana na poziomie ~580 km WLTP na rynkach UE. EV Database
- Szybkie ładowanie DC: ~175 kW szczytowo (RWD); Tesla nie publikuje pełnych krzywych dla wszystkich wersji. AC 11 kW. EV Database
- Osiągi: RWD 0–100 km/h 5,9 s; prędkość maksymalna 201 km/h (RWD). EV Database
- Wymiary i praktyczność: Dł./szer./wys. 4 790/1 982/1 624 mm; rozstaw osi 2 890 mm; bagażnik 854–2 138 l, frunk 117 l; 1 600 kg uciągu z hamulcem (typowa wartość UE). EV Database
2) Volkswagen ID.4 (SUV kompaktowy)
- Baterie / napęd: 52–77 kWh netto; RWD/AWD (aktualizacja silnika APP550). Volkswagen Newsroom
- Zasięg WLTP (MY24–25 Pro): do 574 km (TEL); 517 km (TEH). EV Database
- Ładowanie DC / AC: do 175 kW DC (AWD); 135 kW (RWD); 11 kW AC. Volkswagen Newsroom
- Osiągi (Pro RWD): 210 kW, 0–100 km/h 6,7 s, maks. 180 km/h. EV Database
- Rozmiar i użyteczność: D/S/W 4 584/1 852/1 631 mm; bagażnik 543–1 575 l. Volkswagen Newsroom
3) Tesla Model 3 (średniej wielkości sedan)
- Baterie / napęd: RWD (LFP), Long Range AWD (aktualizacja „Highland”).
- Zasięg WLTP: Long Range AWD do 629 km (oficjalny WLTP); RWD ~520–554 km WLTP w zależności od rynku/kół. EV Database
- Ładowanie DC / AC: Do 250 kW DC Supercharging (w zależności od wariantu); 11 kW AC typowo. Tesla
- Osiągi (LR AWD): 0–100 km/h ~4,4 s. EV Database
4) Volkswagen ID.7 (duży fastback / tourer)
- Baterie / napęd: 77 kWh lub 86 kWh netto; RWD (Pro/Pro S) i AWD GTX. Volkswagen Newsroom
- Zasięg WLTP: Do 709 km (Pro S, 86 kWh). Volkswagen Newsroom
- Ładowanie DC / AC: Do 200 kW DC (86 kWh); 175 kW na 77 kWh; AC 11 kW. Volkswagen Newsroom
- Warto zauważyć: VW zademonstrował 941 km na jednym ładowaniu podczas kontrolowanego testu efektywności (ponad WLTP). Volkswagen Newsroom
5) Volkswagen ID.3 (hatchback segmentu C)
- Baterie: 52/59/79 kWh (netto). WLTP łącznie: 240–369 mi (≈ 386–594 km). Volkswagen UK
- Osiągi: 0–100 km/h 5,7–8,2 s (w zależności od modelu). Volkswagen UK
- Ładowanie: Plug & Charge dostępne; AC do 11 kW; szczytowe moce DC zależne od baterii (typ. 120–170 kW dla większych pakietów). Volkswagen UK
6) Kia EV3 (kompaktowy SUV, nowy gracz)
- Baterie: 58,3 kWh (Std) lub 81,4 kWh (Long Range). Napęd na przód, jeden silnik. Kia
- Zasięg WLTP: Do ~375 mil (≈ 603 km) w wersji Long Range. kiapressoffice.com
- Ładowanie DC / AC: ~128 kW DC (10–80% ≈ 30 min); 11 kW AC; V2L 3,6 kW. EV Database
- Osiągi (LR): 0–100 km/h ~7,7 s; prędkość maksymalna 170 km/h. EV Database
7) Renault 5 E‑Tech electric (hatchback segmentu B, nowy gracz)
- Baterie / silniki: 40 kWh (90 kW) lub 52 kWh (110 kW); napęd na przód. Renault UK
- Zasięg WLTP: Do ~410 km (większa bateria; oficjalne komunikaty podają 400–410 km). Renault Media
- Ładowanie DC / AC: Do 100 kW DC (52 kWh) / 80 kW (40 kWh); 11 kW AC; uciąg ~500 kg. Renault UK
- Osiągi: 0–100 km/h ~9,0 s (90 kW); ~7,9 s (110 kW). stablevehiclecontracts.co.uk
8) Škoda Elroq (kompaktowy SUV, nowy model)
- Baterie / napęd: 52/59/77 kWh; RWD lub AWD („85x”). Moc 125–220 kW. cdn.skoda-storyboard.com
- Zasięg WLTP: 377–574 km w zależności od wersji. Škoda Storyboard
- Ładowanie DC / AC: 145–185 kW DC (w zależności od wersji, 10–80% w ~24–28 min); 11 kW AC. cdn.skoda-storyboard.com
- Osiągi: 0–100 km/h 9,0–5,4 s. cdn.skoda-storyboard.com
9) Škoda Enyaq (kompaktowo-średni SUV)
- Baterie / napęd: 60 (≈ 63 kWh netto) i 85 (82 kWh netto); RWD lub AWD („85x”). Najnowsza aktualizacja zwiększa wydajność i moc (85: 210 kW). cdn.skoda-storyboard.com
- Zasięg WLTP (MY25): Do 582 km (Enyaq 85) / 591 km (Coupé 85). cdn.skoda-storyboard.com
- Ładowanie DC / AC: Do 175 kW DC; 11 kW AC. cdn.skoda-storyboard.com
10) BMW iX1 (kompaktowy SUV premium)
- Baterie / napęd: 64,8 kWh użyteczne; eDrive20 (FWD) lub xDrive30 (AWD). BMW UK
- Zasięg WLTP: ~259–293 mil (≈ 417–472 km) w zależności od wersji/kół. BMW UK
- Ładowanie DC / AC: 130 kW DC (10–80% ≈ 29 min); 11/22 kW AC (ładowarka pokładowa zależna od rynku). BMW UK
- Osiągi: 0–100 km/h 8,6 s (eDrive20); 5,6 s (xDrive30). BMW UK
Dlaczego te 10 wygrywa w 2025
- Szersza, nowsza oferta modeli: Napływ całkowicie nowych EV (EV3, R5, Elroq, ID.7) dał kupującym większy wybór w niższych i średnich przedziałach cenowych—dokładnie tam, gdzie adopcja przyspiesza. Felipe Muñoz z JATO podkreśla rosnącą siłę BEV, nawet gdy wolumeny Tesli wahają się przy zmianach modeli. JATO
- Szybsze ładowanie i wzrost wydajności: Ulepszenia MEB Grupy VW (silnik APP550, ulepszone oprogramowanie i 175–200 kW szczytowe ładowanie DC) oraz poprawki Škody MY25 przynoszą wymierne oszczędności czasu w rzeczywistych warunkach. Volkswagen Newsroom
- Wsparcie polityczne pozostaje nierówne, ale ogólnie pozytywne: Dane na poziomie UE pokazują, że udział BEV nadal rośnie mimo zmienności w poszczególnych krajach i miesiącach. ACEA
Opinia eksperta: „Sprzedaż EV musi rosnąć znacznie szybciej, by mieć realny wpływ na szerszy europejski rynek samochodowy” – mówi Felipe Muñoz, Globalny Analityk JATO—podkreślając zarówno postęp, jak i potencjał dalszego wzrostu. JATO
Źródła model po modelu (do dalszej lektury)
- Ranking sprzedaży i zmiany r/r (H1 2025, 28 rynków): JATO / best‑selling‑cars.com.
- Kontekst rynkowy (udział BEV w UE 2025): Miesięczne aktualizacje ACEA. ACEA
- Tesla Model Y: EV‑Database (2025 RWD „Juniper” WLTP/ładowanie i wymiary); wariant wydajnościowy WLTP cytowany na podstawie najnowszych relacji z premiery w UE. EV Database
- VW ID.4: VW Newsroom (napęd wysokosprawny; szczytowe wartości DC), EV‑Database (specyfikacje Pro MY24–25). Volkswagen Newsroom
- Tesla Model 3: EV‑Database (Highland LR WLTP), regionalne konfiguratory/specyfikacje Tesli (WLTP i Supercharging). EV Database
- VW ID.7: VW Newsroom (77/86 kWh, do 709 km WLTP, 200 kW DC; test efektywności). Volkswagen Newsroom
- VW ID.3: VW UK (opcje baterii, zakres WLTP, wersje wyposażenia). Volkswagen UK
- Kia EV3: Kia UK/spec & biuro prasowe (pojemności baterii, WLTP do 375 mil); EV‑Database (DC ~128 kW, V2L). Kia+2kiapressoffice.com
- Renault 5: Renault media & strony spec UK (baterie 40/52 kWh, 80–100 kW DC, WLTP do ~400–410 km). Renault Media
- Škoda Elroq: Škoda Storyboard (karta techniczna i ładowanie DC); oficjalna strona modelu (zakres zasięgu). cdn.skoda-storyboard.com
- Škoda Enyaq: MY25 press kit (poprawa zasięgu, moc). cdn.skoda-storyboard.com
- BMW iX1: BMW UK dane techniczne (zakresy zasięgu, 130 kW DC, 11/22 kW AC, wymiary). BMW UK
Metodologia i zastrzeżenia
- Sprzedaż: Używamy H1 2025 rejestracji BEV na poziomie modeli, agregowanych przez JATO Dynamics w 28 krajach Europy (UE + EFTA + UK). Pojedyncze miesięczne zestawienia mogą tymczasowo przetasować rankingi; sumy półroczne wygładzają te wahania.
- Specyfikacje: Dane WLTP to homologowane zasięgi dla określonych wersji/ogumienia i mogą się różnić od wyników w rzeczywistych warunkach, pogody i prędkości jazdy. Szczytowe wartości szybkiego ładowania DC to ograniczenia sprzętowe; rzeczywiste ładowanie przebiega według krzywej mocy. Podajemy oficjalne strony UE/pokoje prasowe oraz neutralne agregatory (EV‑Database), gdy producenci nie publikują pełnych krzywych. EV Database