Chiński skok na Księżyc 2030: prawdziwy plan, testy rakiet i wyścig z NASA

17 września, 2025
Chinese flight to the moon
Chinese flight to the moon
  • Gotowość rakiety: Chińska nowej generacji załogowa rakieta księżycowa Long March‑10 przeszła dwa testy statycznego odpalenia pierwszego stopnia w Wenchang (15 sierpnia i 12 września 2025)—ważne kroki w kierunku pierwszego lotu planowanego „około 2027.” Rada Państwowa Chin
  • Przełom w lądowniku: Pełnowymiarowy lądownik księżycowy „Lanyue” przeszedł zintegrowaną weryfikację lądowania + startu na chińskim pozaziemskim poligonie testowym lądowania (sierpień 2025). Urzędnicy nazwali to „ważnym kamieniem milowym.” South China Morning Post
  • Bezpieczeństwo kapsuły załogowej: Nowy statek załogowy Mengzhou zdał test awaryjnego przerwania startu w dniu 17 czerwca 2025—kluczowy kamień milowy dla bezpieczeństwa załogi. Rada Państwowa Chin
  • Nazwy sprzętu powierzchniowego: Chiński skafander EVA na Księżyc („Wangyu”) oraz dwuosobowy łazik („Tansuo”) otrzymały oficjalne nazwy w 2025 roku. Xinhua News
  • Infrastruktura cislunar: Satelita przekaźnikowy Queqiao‑2 (wystrzelony 20 marca 2024) działa, wspierając misje na biegun południowy i po niewidocznej stronie Księżyca (Chang’e‑7/8 i kolejne). Xinhua News

Architektura misji w prostych słowach

Pierwsze załogowe lądowanie Chin na Księżycu jest oficjalnie planowane „przed 2030 r.” Koncepcja zakłada dwa starty rakiety Long March‑10: jeden wynosi lądownik Lanyue na orbitę księżycową, drugi wysyła Mengzhou z załogą. Pojazdy spotykają się i dokują na orbicie Księżyca; dwóch astronautów przechodzi do Lanyue na zejście, operacje powierzchniowe i powrót, po czym wracają do Mengzhou na podróż do domu. Rada Państwowa Chin

Kluczowy sprzęt:

  • Long March‑10 (LM‑10): 92,5 m wysokości, rdzeń o średnicy 5 m z boosterami; masa startowa ~2 189 t i ciąg ~2 678 t; ~27 t na trajektorię translunarną. Chiny podają, że pierwszy lot odbędzie się około 2027. chinadailyhk
  • Statek załogowy Mengzhou: kapsuła nowej generacji (w 2020 roku bezzałogowa demonstracja udowodniła możliwość wejścia w atmosferę z dużą prędkością). 17 czerwca 2025 r. przeszedł test awaryjnego przerwania startu z poziomu zerowego (ucieczka) w Jiuquan. Wikipedia
  • Lądownik Lanyue: około 26-tonowy, czteronożny statek zaprojektowany do transportu dwóch tajkonautów z orbity księżycowej na powierzchnię i z powrotem, z wbudowanym dwuosobowym łazikiem. W sierpniu 2025 r. ukończył zintegrowany test lądowania i startu. Universe Today
  • Systemy powierzchniowe: księżycowy skafander EVA „Wangyu” oraz łazik „Tansuo” zostały oficjalnie nazwane w lutym 2025 r.; łazik będzie wspierał zbieranie próbek i przejazdy. Xinhua News
  • Łączność i nawigacja: Queqiao‑2 (marzec 2024) rozszerza zasięg przekaźnika na biegun południowy/odwrotną stronę Księżyca, co jest warunkiem wstępnym dla robotycznych misji poprzedzających (Chang’e‑7/8) i przyszłych załóg. Xinhua News

Cytat (cel polityczny):Do 2030 roku Chińczycy na pewno będą mogli postawić stopę na Księżycu. To nie jest problem.” — Wu Weiren, główny projektant chińskiego programu księżycowego. Space


Kamienie milowe 2025, które warto znać

1) Lądownik Lanyue: od koncepcji do zintegrowanego egzemplarza testowego

W dniach 6–7 sierpnia 2025 r. Chińska Agencja Załogowych Lotów Kosmicznych (CMSA) przeprowadziła pełną weryfikację lądowania i startu z użyciem egzemplarza testowego Lanyue w Huailai (Hebei), wykorzystując wieże z linami do symulacji grawitacji księżycowej oraz pole z kraterami do testów unikania zagrożeń. CMSA nazwała to „ważnym kamieniem milowym.” South China Morning Post

Co to udowadnia: wybór napędu/sterowania, logikę wyłączenia silnika przy lądowaniu, ponowny start, oraz zintegrowane sekwencje GN&C—zamykanie niektórych z najbardziej ryzykownych etapów przed lotem prawdziwego statku.

2) Długi Marsz-10: silniki odpalone, dwa razy

  • 15 sierpnia 2025: Pierwszy static‑fire pierwszego stopnia siedmiosilnikowego LM‑10 w Wenchang—~1 000 t łącznego ciągu, nowy krajowy rekord. Rada Państwowa Chin
  • 12 września 2025: Drugi static‑fire, obejmujący pracę na niskim ciągu i ponowne odpalenie silnika, w celu weryfikacji procedur odzysku/ponownego użycia pierwszego stopnia. Xinhua News

Cytat (redukcja ryzyka):Testy te odgrywają kluczową rolę w ograniczaniu ryzyka związanego z dziewiczym lotem rakiety.” — CMSA, za pośrednictwem CGTN. CGTN News

3) Bezpieczeństwo Mengzhou: system ucieczki załogi działa

17 czerwca 2025: dramatyczny pad‑abort udowodnił, że system ratunkowy może wyrwać Mengzhou z nieudanego boostera; nagranie CCTV pokazało kapsułę lądującą na spadochronach i poduszkach powietrznych. Space


Robotyczni zwiadowcy (dlaczego są ważni dla astronautów)

Chiński program robotyczny ogranicza ryzyko tam, gdzie polecą ludzie:

  • Chang’e‑6 (2024) dostarczył pierwsze próbki z odwrotnej strony Księżyca; analizy już wypełniają duże luki w historii i składzie skorupy Księżyca—kluczowe dla wyboru miejsca lądowania. Reuters
  • Chang’e‑7 (cel 2026) zmierza na biegun południowy w poszukiwaniu lodu wodnego i badania środowiska; Chang’e‑8 (obecnie około 2029) zademonstruje wykorzystanie zasobów in-situ—pomyśl o „księżycowych cegłach” drukowanych 3D. Oxford Academic
  • Przekaźnik Queqiao‑2 (2024) stanowi podstawę tego wszystkiego, zapewniając niezawodną łączność na biegunie/odwrotnej stronie. Xinhua News

Chiny zamawiają również księżycowego satelitę teledetekcyjnego skoncentrowanego na mapowaniu niskich szerokości geograficznych, co sygnalizuje, że opcje lądowania poza biegunami są nadal rozważane równolegle z lokalizacjami na biegunie południowym. Xinhua News


Gdzie wylądują Chiny?

Oficjalne komunikaty nadal podkreślają biegun południowy Księżyca (oświetlenie + potencjalny lód). Prace naukowe i wypowiedzi agencji wskazują krótkie listy bezpiecznych, oświetlonych komórek polarnych i porównują je pod kątem nachylenia terenu i zagrożeń. Jednak zapytanie ofertowe na satelitę do mapowania niskich szerokości geograficznych pokazuje, że planiści chcą elastyczności—praktyczne zabezpieczenie, jeśli wczesne załogowe próby będą preferować prostszy teren. MDPI


Harmonogram: co jest realistyczne?

  • 2025: Test lądownika & statyczne odpalenia LM‑10 ✅; test awaryjnego przerwania startu Mengzhou ✅. State Council of China
  • 2026: Chang’e‑7 zwiad bieguna południowego (bezzałogowy). Wikipedia
  • ~2027: Pierwszy lot LM‑10 („około 2027”, według mediów państwowych). Prawdopodobne kolejne testy awaryjnego opuszczania statku (w locie). chinadailyhk
  • ~2029: Chang’e‑8 demonstracja technologii budowlanych & ISRU. cnsa.gov.cn
  • ≤ 2030: Pierwsze załogowe lądowanie (dwóch tajkonautów). State Council of China

Jak zawsze, systemy nowego typu mogą się opóźniać. Jednak kamienie milowe z 2025 roku (lądownik, rakieta, system ewakuacji) znacząco zmniejszają ryzyko harmonogramu.


Jak to wypada w porównaniu z programem Artemis NASA

NASA obecnie planuje Artemis II (załogowy przelot wokół Księżyca) nie później niż w kwietniu 2026 oraz lądowanie Artemis III w 2027 roku. Na papierze utrzymuje to USA nominalnie na prowadzeniu, choć wiele zależy od tempa tankowania i demonstracji lądownika SpaceX Starship. NASA

Cytat (ryzyko USA):Jeśli nic się nie zmieni, jest bardzo mało prawdopodobne, aby Stany Zjednoczone wyprzedziły przewidywany harmonogram Chin.” — Jim Bridenstine (były administrator NASA) do Senatu USA, wrzesień 2025. Kosmos


Szkolenia, skafandry i operacje powierzchniowe

Chiny utrzymują swój pipeline astronautów pełny (dziesięciu nowych kandydatów w 2024 roku, w tym specjalistów ładunku z Hongkongu i Makau), a także budują know-how operacji na biegunie południowym na Tiangong (długie EVA, robotyka, nauka o materiałach, eksperymenty z „księżycowymi cegłami”). Nazwany Wangyu skafander i Tansuo łazik uzupełniają zestaw narzędzi powierzchniowych. en.qstheory.cn


Co obserwować dalej (sygnały realnego postępu)

  1. Test ucieczki w locie LM‑10 i pierwsze układanie sprzętu startowego w Wenchang. Wikipedia
  2. Ogłoszenie miejsca docelowego Chang’e‑7 i potwierdzenia listy ładunków. Wikipedia
  3. Bezzałogowe testy lotów Lanyue/Mengzhou (próba dokowania na orbicie księżycowej). Rada Państwa Chin
  4. Partnerstwa ILRS: Urzędnicy twierdzą, że 17 krajów/organizacji dołączyło; obserwuj nowych sygnatariuszy i aktualizacje architektury lokalizacji (podstawowy model do 2035). Reuters

Sedno sprawy

Chiny przeniosły swój załogowy program księżycowy z prezentacji na stanowiska testowe i pełnowymiarowe prototypy. Dwa statyczne odpalenia LM‑10, zintegrowana demonstracja lądownika lądowania i startu oraz test awaryjnego przerwania kapsuły w jednym roku to tego typu kamienie milowe, które sprawiają, że lądowanie przed 2030 jest wiarygodne—zwłaszcza przy solidnej kampanii robotycznej już mapującej, pobierającej próbki i przekazującej dane z Księżyca.

Cytat (pewność agencji): CMSA twierdzi, że testy w 2025 roku to „ważne kamienie milowe”, a prace „postępują płynnie” w kierunku lądowania przed 2030 rokiem. South China Morning Post


Źródła i dalsza lektura

  • Architektura programu i harmonogram: Oficjalne podsumowania Chin; Xinhua/portale rządowe. Rada Państwowa Chin
  • Testy statyczne LM‑10: Doniesienia mediów państwowych i China Daily ze specyfikacjami i oczekiwaniem na pierwszy lot w 2027 r. Rada Państwowa Chin
  • Test lądownika Lanyue: Szczegółowy raport South China Morning Post. South China Morning Post
  • Test przerwania startu Mengzhou: Relacje CMSEO/Space.com. Space
  • Nazwy skafandrów/łazików: Xinhua. Xinhua News
  • Przekaźnik Queqiao‑2: Informacje Xinhua o rozmieszczeniu i roli misji. Xinhua News
  • Harmonogram Artemis (dla kontekstu): Komunikaty/blogi NASA. NASA
  • Eksperckie zeznania: Relacja Space.com z przesłuchania w Senacie USA we wrześniu 2025 r. Space

Artur Ślesik

Od lat fascynuję się światem nowych technologii – od sztucznej inteligencji i kosmosu, po najnowsze gadżety i rozwiązania dla biznesu. Z pasją śledzę premiery, innowacje i trendy, a następnie w przystępny sposób przekładam je na język czytelników. Uwielbiam dzielić się swoją wiedzą i odkryciami, inspirując innych do odkrywania potencjału technologii w codziennym życiu. Moje teksty łączą profesjonalizm z lekkością, dzięki czemu trafiają zarówno do ekspertów, jak i osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z nowoczesnymi rozwiązaniami.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

Don't Miss

Longest-Range Electric Cars

Elektryczne samochody o najdłuższym zasięgu 2025: nawet do 1600 km na jednym ładowaniu

Lucid Air Grand Touring Producent/Model: Lucid Motors – Air Grand
ADCs Just Redefined Breast Cancer Care

ADCs właśnie zrewolucjonizowały leczenie raka piersi: co obecnie oznaczają Enhertu, Dato-DXd, HER3-DXd i nowość od BioNTech

Dlaczego to ważne: fala ADC, wyjaśnienie Koniugaty przeciwciało–lekowe (ADCs) łączą