- Chińscy producenci samochodów szturmują Europę (2024–2025): Ponad tuzin chińskich marek samochodowych – od BYD i MG po NIO i Xpeng – sprzedaje obecnie samochody osobowe i pojazdy użytkowe na rynkach europejskich. Obejmują one przystępne cenowo elektryczne hatchbacki, hybrydowe SUV-y typu plug-in, a nawet luksusowe elektryczne sedany w cenie powyżej 100 tys. euro insideevs.com.
- Konkurencyjne ceny i bogate wyposażenie: Modele chińskie często są tańsze od europejskich rywali. Na przykład, BYD Dolphin EV zaczyna się od około 33 990 € we Francji insideevs.com (≈26 tys. funtów w Wielkiej Brytanii reuters.com) – cena ta obejmuje bogate wyposażenie technologiczne i pakiet bezpieczeństwa. Wiele chińskich marek oferuje w standardzie zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, baterie o dużym zasięgu i nowoczesne systemy infotainment, aby przyciągnąć klientów szukających korzystnej oferty.
- Wszystkie segmenty – EV, hybryda i silnik spalinowy: Nowa fala obejmuje samochody elektryczne (EV) takie jak MG4 i Xpeng P7, hybrydy plug-in (PHEV) jak Wey Coffee 01 od Great Wall, a nawet modele benzynowe marek takich jak Omoda od Chery. Elektryczne pojazdy użytkowe są również dostępne – np. dostawcze Maxus eDeliver od SAIC oraz T90 EV pickup dają firmom w pełni elektryczne opcje insideevs.com.
- Ceny i dostępność w zależności od kraju: Chińskie marki rozbudowują sieci dealerskie na głównych rynkach. BYD i MG mają już sprzedaż w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Norwegii i innych krajach, często współpracując z lokalnymi dystrybutorami. Na przykład, BYD Atto 3 elektryczny SUV zaczyna się od 37 140 £ w Wielkiej Brytanii reuters.com, podczas gdy NIO EL7 luksusowy SUV kosztuje 724 000 DKK w Danii (≈97 tys. euro) insideevs.com. Poniżej podajemy przykładowe ceny dla każdego modelu na poszczególnych rynkach.
- Przywileje dla kupujących – długie gwarancje i nowe modele sprzedaży: Wiele chińskich marek oferuje wyróżniające się gwarancje i programy zakupu. MG zapewnia 7-letnią/150 000 km gwarancję na wszystkie nowe modele w Europie news.mgmotor.eu, co świadczy o zaufaniu do jakości. NIO oferuje unikalny abonament na baterię (możesz kupić samochód bez baterii, aby zaoszczędzić, a następnie płacić miesięczną opłatę za korzystanie z baterii) insideevs.com, a nawet aplikacyjne abonamenty/współdzielenie samochodów dla swoich użytkowników electrive.com.
BYD – „Build Your Dreams” wkracza do Europy
BYD (chiński gigant EV) szybko rozszerzył swoją obecność na europejskim rynku EV, wprowadzając wiele modeli i rozwijając sieć dealerską. Eksperci branżowi zwracają uwagę na agresywną ekspansję BYD za granicą: „Jesteśmy podekscytowani, że możemy rozpocząć 2025 rok z kolejnym ważnym modelem dla naszych planów w Europie,” powiedziała Stella Li, wiceprezes BYD o ekspansji BYD reuters.com. Kluczowe modele BYD dostępne w Europie to:
- BYD Dolphin – Kompaktowy elektryczny hatchback. Jeden z najtańszych EV BYD, Dolphin zaczyna się od 33 990 € we Francji insideevs.com (około 26 000 £ w Wielkiej Brytanii). Pomimo niskiej ceny, oferuje zasięg ~427 km WLTP z akumulatora blade 60 kWh insideevs.com i uzyskał 5-gwiazdkową ocenę bezpieczeństwa Euro NCAP. Ceny startowe Dolphina w Wielkiej Brytanii zaczynają się od 26 140 £ z opłatami drogowymi reuters.com, co czyni go bardzo konkurencyjnym w klasie małych EV.
- BYD Atto 3 – Rodzinny crossover EV. Crossover wielkości Tesli Model Y, który jest tańszy od rywali takich jak VW ID.4. W Niemczech Atto 3 zaczyna się od 37 990 € insideevs.com, podczas gdy w Wielkiej Brytanii kosztuje 37 140 £ OTR reuters.com. W tej cenie otrzymujemy SUV-a z zasięgiem 420 km WLTP, baterią 60,4 kWh insideevs.com, stylowym, naszpikowanym technologią wnętrzem i unikalnym, obrotowym ekranem systemu infotainment. Jest to około 2 tys. euro tańsze niż porównywalny VW lub Hyundai EV insideevs.com, co podkreśla atrakcyjność cenową BYD.
- BYD Seal – Średniej wielkości sportowy sedan (EV). Bezpośredni rywal Tesli Model 3, Seal oferuje elegancki design i duży zasięg. We Francji cena zaczyna się od 46 990 € za wersję 230 kW RWD insideevs.com. Ten model deklaruje zasięg ~570 km WLTP, plasując się pomiędzy podstawową a długozasięgową wersją Modelu 3 zarówno pod względem ceny, jak i zasięgu insideevs.com. Oferowana jest także wersja AWD Seal (dwa silniki, ~520 km zasięgu) od ~49 990 € w Europie insideevs.com. Z czasem 0–100 km/h około 3,8 s, Seal wygrywa porównania, oferując niemal luksusowe wyposażenie w średniej cenie.
- BYD Seal U (znany także jako Song Plus EV) – Średniej wielkości elektryczny SUV. Właśnie wprowadzony do Europy, Seal U to przestronny crossover o wymiarach zbliżonych do Tesli Model Y. W Belgii ceny zaczynają się od 42 740 € insideevs.com i oferuje do ~500 km zasięgu WLTP (z większą baterią 87 kWh) insideevs.com. Cena wyjściowa jest faktycznie nieco niższa niż bazowy Model Y w Belgii, choć Tesla ma nieco większy zasięg insideevs.com. Seal U jest skierowany do rodzin potrzebujących przestrzeni, dostępny w wersji z napędem na 2 lub 4 koła.
- BYD Han – Luksusowy sedan klasy wyższej (EV). Flagowy sedan BYD (porównywalny z Modelem S lub Mercedesem EQE) jest wyposażony w funkcje takie jak dwa silniki i luksusowe wnętrze. We Francji Han kosztuje 70 800 € za podstawową wersję AWD insideevs.com – znacznie taniej niż Tesla Model S (~95 tys. € we Francji) o podobnych rozmiarach insideevs.com. Akumulator Han o pojemności 85 kWh zapewnia zasięg ~521 km WLTP insideevs.com. Model ten jest skierowany do klientów poszukujących luksusowego, zaawansowanego technologicznie EV w bardziej przystępnej cenie, oferując dziesiątki tysięcy euro taniej niż niemieckie sedany premium.
- BYD Tang – 7-miejscowy duży SUV (EV). Pełnowymiarowy SUV elektryczny, Tang jest sprzedawany na wybranych rynkach (Norwegia, Szwecja, Francja itd.) jako przestronny SUV rodzinny. Dzieli z Hanem akumulator ~86 kWh, co daje zasięg ~400 km insideevs.com. Cena od 70 800 € we Francji insideevs.com, Tang jest tańszy od odpowiedników, takich jak Audi Q8 e-tron (który kosztuje ~89 tys. € we Francji) insideevs.com. Z napędem AWD w standardzie i trzema rzędami siedzeń, Tang stanowi atrakcyjną alternatywę dla dużych rodzin przechodzących na elektryka.
Dealer i wsparcie BYD: BYD nawiązał współpracę z uznanymi grupami dealerskimi w Europie (np. Pendragon w Wielkiej Brytanii, Hedin w Szwecji), aby wdrożyć sprzedaż i serwis. Kupujący zazwyczaj otrzymują 8-letnią gwarancję na baterię (lub ~160 000 km) oraz ~4–6-letnią gwarancję na pojazd (w zależności od rynku), zgodnie ze standardami branżowymi. Jednak ekspansja BYD nie obyła się bez problemów – Reuters zauważył, że BYD musiał „zrestartować” swoje operacje w Europie w 2024 roku po początkowych trudnościach z pozyskaniem wystarczającej liczby dealerów reuters.com. Firma jest teraz zdecydowanie zaangażowana w Europie, nawet rozważając lokalny montaż, aby zminimalizować cła UE reuters.com.
MG – reaktywowana brytyjska marka, chiński właściciel (SAIC Motor)
MG Motor, historyczna brytyjska marka, która obecnie należy do chińskiego SAIC, stała się niespodziewanym sukcesem w Europie, oferując przystępne cenowo, dobrze wyposażone samochody – zarówno elektryczne, jak i hybrydowe/spalinowe. W 2023 roku sprzedaż MG eksplodowała na rynkach takich jak Francja (gdzie przez krótki czas wyprzedziła niektóre krajowe marki) mgevs.com. Wszystkie modele MG w Europie objęte są 7-letnią gwarancją/150 000 km w standardzie news.mgmotor.eu – to jedna z najdłuższych gwarancji w branży, dająca nowym nabywcom spokój ducha. Kluczowe modele to:
- MG4 EV – Kompaktowy elektryczny hatchback. Ten nagradzany hatchback to budżetowy mistrz EV Europy, oferujący ceny niższe od rywali, takich jak VW ID.3, o kilka tysięcy. Ceny w Wielkiej Brytanii zaczynają się od £26,995 (≈€31k) za wersję SE Standard (51 kWh) carwow.co.uk, która oferuje zasięg ~350 km. Wyższe wersje z baterią 64 kWh zapewniają zasięg do 450+ km. Nawet topowa wersja MG4 XPower (dwa silniki, 320 KM) kosztuje tylko ~£36k OTR carwow.co.uk – wciąż znacznie taniej niż podstawowa Tesla. Recenzje chwalą MG4 za połączenie ostrego designu, przyzwoitego zasięgu i „niesamowitej relacji jakości do ceny” carwow.co.uk.
- MG5 EV – Elektryczne kombi. Określany jako pierwsze przystępne cenowo elektryczne kombi w Europie, MG5 oferuje praktyczność samochodu rodzinnego. Odświeżony MG5 2025 kosztuje od £30,995 w Wielkiej Brytanii za wersję SE insideevs.com (około €36k). Wyposażony jest w baterię ~61 kWh, co zapewnia zasięg około 400 km WLTP, a unikalne nadwozie kombi oferuje 479 litrów przestrzeni bagażowej – popularny wybór wśród flot taksówek i rodzin.
- MG ZS & ZS EV – Subkompaktowy crossover (spalinowy lub elektryczny). ZS to mały SUV dostępny z silnikiem benzynowym lub jako w pełni elektryczny. Benzynowy ZS (1.5L lub 1.0T) to jeden z najtańszych crossoverów w Europie – w Wielkiej Brytanii od około 20 245 £ nowy autotrader.co.uk. ZS EV (bateria 44,5 lub 72,6 kWh) oferuje do 440 km zasięgu i zaczyna się od około 33 990 € w Europie za wersję Standard Range greencarscompare.com. Na rynkach takich jak Irlandia, ZS EV kosztuje od 31 995 € po uwzględnieniu dopłat mg.ie. Obie wersje są bogato wyposażone (adaptacyjny tempomat, infotainment itd.) w budżetowej cenie.
- MG HS / EHS – Kompaktowy SUV (benzyna lub PHEV). HS to rodzinny SUV nieco większy od ZS. W wersji spalinowej (1.5T benzyna) jest konkurencyjnie wyceniony (~23 tys. £ w UK). MG EHS plug-in hybrid, o łącznej mocy 258 KM, zaczyna się od około 35–37 tys. € w Europie kontynentalnej (w zależności od rynku). Na przykład we Francji EHS PHEV kosztuje od około 36 tys. €. PHEV może przejechać około 52 km wyłącznie na baterii – świetnie sprawdza się w miejskich dojazdach – i pomógł MG stać się jednym z liderów sprzedaży PHEV.
- MG Marvel R – Średniej wielkości elektryczny SUV. Marvel R to bardziej prestiżowa propozycja od MG/SAIC, z opcją trzech silników i napędem AWD oraz nowoczesnym designem. Początkowo wyceniony na około 40 300 € (35 tys. £) za wersję podstawową w 2022 roku uk.driveduel.de, wersja Performance o wysokiej specyfikacji kosztowała około 50 990 € greencarscompare.com. Oferuje zasięg ~402 km WLTP z baterii 70 kWh. Choć Marvel R oferował świetne parametry w stosunku do ceny, jego dostępność była ograniczona; MG już przygotowuje następcę elektrycznego SUV-a na 2025 rok topelectricsuv.com, być może z wersją z kierownicą po prawej stronie (Marvel R był dostępny w Europie tylko jako LHD).
- MG3 (Hybrid+) – Subkompaktowy hatchback (miękka hybryda). Na niektórych rynkach europejskich MG sprzedaje także benzynowego MG3 – prosty hatchback 1.5L, teraz z miękką hybrydą w wersji „Hybrid+”. Jest bardzo przystępny cenowo: we Francji MG3 Hybrid+ zaczyna się od 19 990 € nowy mgevs.com, przebijając cenowo Dacię. Ten model pomógł MG France zdobyć znaczący udział w rynku wśród klientów budżetowych mgevs.com. (Uwaga: MG3 nie spełnia norm emisji we wszystkich krajach UE, więc dostępność jest różna; nie jest sprzedawany np. w Wielkiej Brytanii czy Niemczech.)
Sieć dealerska i godne uwagi korzyści: MG stworzyło setki salonów dealerskich w Europie Zachodniej i Środkowej, często reaktywując lub współpracując z byłymi dealerami MG-Rover (w Wielkiej Brytanii) lub nowymi importerami (np. MG Motor France). 7-letnia gwarancja news.mgmotor.eu obejmuje wszystkie modele (EV, hybrydowe, benzynowe) i jest głównym atutem sprzedażowym. Kupujący w niektórych krajach otrzymują także 7 lat assistance drogowego. Samochody MG zazwyczaj oferują bogate wyposażenie w stosunku do ceny – nawet podstawowe wersje mają dotykowy system multimedialny z Apple CarPlay/Android Auto, a zaawansowane systemy bezpieczeństwa (asystent pasa ruchu, AEB) są standardem w większości modeli. Ta oferta wartości sprawiła, że MG stało się jedną z najszybciej rozwijających się marek w Europie w latach 2023–2024.
NIO – Premiumowe elektryki z wymianą baterii i subskrypcją
NIO, często nazywane „chińską Teslą”, weszło do Europy, koncentrując się na segmencie premium. Pierwsze zagraniczne NIO Houses otwarto w Norwegii w 2021 roku, a następnie rozszerzono działalność na Niemcy, Danię, Szwecję i inne kraje. Cechą wyróżniającą NIO jest technologia wymiany baterii oraz elastyczne modele zakupu. Zamiast kupować baterię wraz z autem, klienci NIO mogą wybrać Battery-as-a-Service (BaaS) – wynajem baterii w miesięcznym abonamencie, co obniża cenę zakupu auta insideevs.com. NIO oferuje także program subskrypcji, w którym użytkownicy mogą wynajmować samochód na miesiąc (popularne w Holandii i Niemczech). Kluczowe modele w Europie:
- NIO ET5 – Elektryczny sedan klasy średniej. Stylowy sedan celujący w segment BMW i4/Tesla Model 3. W Danii (jeden z rynków startowych NIO w UE) ET5 zaczyna się od 408 000 DKK (koron duńskich) insideevs.com – około 60 tys. dolarów, bez baterii. W opcji BaaS duńscy klienci płacą około 54 tys. euro za auto, a następnie miesięczną opłatę za użytkowanie baterii. Pakiet 75 kWh (lub opcjonalnie 100 kWh) zapewnia do 560 km zasięgu WLTP insideevs.com. Warto dodać, że ET5 ma opcjonalną wersję kombi (ET5 Touring) w Europie, odpowiadającą lokalnym preferencjom do aut typu kombi.
- NIO ET7 – Luksusowy sedan klasy wyższej. Flagowy sedan NIO (pomyśl o Tesla Model S lub Mercedes EQS) oferuje przestronną, naszpikowaną technologią kabinę oraz funkcje autonomicznej jazdy. W Danii jego cena zaczyna się od 684 000 DKK (≈92 000 €) bez baterii insideevs.com. ET7 oferuje do 580 km WLTP na baterii 100 kWh insideevs.com, dwa silniki (~650 KM) pozwalające na przyspieszenie 0–100 km/h w 3,8 s oraz udogodnienia takie jak aktywne zawieszenie pneumatyczne i 23-głośnikowy system dźwięku Dolby Atmos insideevs.com. Pozycjonowany jest jako prawdziwa luksusowa alternatywa EV, a jego cena odzwierciedla wysoką specyfikację.
- NIO EL6 (dawniej ES6) – 5-miejscowy elektryczny SUV. Średniej wielkości SUV klasy premium, EL6 to odpowiedź NIO na Audi Q5 lub Tesla Model Y (ale bardziej ekskluzywny). Cena zaczyna się od około 454 000 DKK w Danii insideevs.com (~61 000 € bez baterii). EL6 oferuje do 529 km zasięgu WLTP insideevs.com, luksusowe wnętrze z dostępnymi fotelami z masażem oraz szeroki wachlarz czujników dla systemu asystenta NIO Pilot. (Uwaga: nazwa modelu została zmieniona na EL6 w Europie po sprzeciwie Audi, że „ES6” brzmi zbyt podobnie do ich S6 insideevs.com.)
- NIO EL7 (dawniej ES7) – Duży 5-miejscowy SUV. EL7 to większy SUV NIO, nieco większy niż EL6 i zaprojektowany jako luksusowy krążownik. Cena zaczyna się od 724 000 DKK w Danii insideevs.com (~97 000 € bez baterii), standardowo wyposażony w napęd na cztery koła z dwoma silnikami (~644 KM) i przestronne wnętrze. To flagowy SUV NIO w Europie do czasu pojawienia się nowego EL8. EL7 przyspiesza 0–100 km/h w ok. 3,9 s i oferuje luksusowe dodatki, takie jak skóra Nappa, inteligentny kokpit z asystentem AI „NOMI” oraz funkcję V2L (vehicle-to-load) insideevs.com.
- NIO EL8 (ES8) – Pełnowymiarowy SUV 6- lub 7-miejscowy. Trzyrzędowy SUV NIO był jednym z pierwszych modeli tej marki w Norwegii. Najnowsza generacja (EL8) została wprowadzona w 2023 roku i trafia do Europy. Ceny w Norwegii zaczynały się od 609 000 NOK (≈60 tys. euro) za wersję o standardowym zasięgu nio.com, cnevpost.com. EL8 oferuje luksusowy samochód rodzinny z opcją foteli kapitańskich, a z baterią 100 kWh może przekroczyć 500 km zasięgu. Co istotne, był to jeden z pierwszych samochodów elektrycznych w Europie z wymiennymi bateriami – NIO zbudowało stacje wymiany w Norwegii, Niemczech itd., gdzie EL8/ES8 może otrzymać nową baterię w 5 minut.
Doświadczenie posiadania: NIO wyróżnia się podejściem premium do „społeczności użytkowników”. NIO Houses (centra doświadczeń marki) w miastach takich jak Oslo, Berlin itd. oferują kawiarnie, przestrzenie do pracy i prezentują samochody. Gwarancja: NIO zazwyczaj oferuje 5 lat lub 150 000 km gwarancji na pojazd oraz 8 lat/200 000 km na baterię. W modelu BaaS utrzymanie baterii jest odpowiedzialnością NIO. Perspektywa eksperta: Strategia wymiany baterii NIO jest odważna – firma „jest tak pewna tej technologii, że ceny bazowe, które tu widzisz, nie obejmują baterii”, co sprawia, że samochody wydają się bardzo atrakcyjne na pierwszy rzut oka insideevs.com. To unikalne podejście, a także funkcje takie jak AI w samochodzie i wyświetlacze head-up z rozszerzoną rzeczywistością, pozycjonują NIO jako zaawansowanego technologicznie konkurenta w segmencie luksusowych samochodów elektrycznych w Europie.
Xpeng – Zaawansowane technologicznie samochody elektryczne w przystępnych cenach
Xpeng Motors (wymawiane „X-pung”) to kolejny znaczący chiński startup EV, który celuje w Europę z wizerunkiem marki nastawionej na technologię. Często porównywany do Tesli ze względu na nacisk na oprogramowanie, Xpeng rozpoczął sprzedaż w Norwegii i rozszerza działalność na inne kraje (Szwecja, Holandia itd.). Marka podkreśla zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (swój system XPILOT) oraz funkcje łączności. Oferowane modele:
- Xpeng P7 – Smukły elektryczny sedan sportowy. P7 to nisko zawieszony czterodrzwiowy coupe, który rozmiarami plasuje się pomiędzy Teslą Model 3 a Modelem S. W Norwegii dobrze wyposażona wersja RWD zaczyna się od 472 900 NOK (≈43 500 €) insideevs.com. Za tę cenę oferuje do 576 km zasięgu WLTP z akumulatora 86 kWh insideevs.com – to jeden z najdłuższych zasięgów w tej klasie. Największym atutem P7 jest technologia: pakiet XPILOT 3.0 od Xpeng (z 31 czujnikami, w tym lidar w nowszych wersjach) umożliwia jazdę autostradową bez użycia rąk oraz inteligentne parkowanie insideevs.com. Przy przyspieszeniu 0–100 km/h w zaledwie 4,1 sekundy (wariant AWD), P7 stał się atrakcyjną alternatywą dla europejskich luksusowych sedanów elektrycznych.
- Xpeng G9 – W pełni elektryczny SUV klasy średniej. G9 to flagowy SUV Xpeng, oferujący przestronne wnętrze i zaawansowaną elektronikę (był jednym z pierwszych pojazdów z architekturą 800V umożliwiającą ultraszybkie ładowanie). Cena od 537 430 NOK w Norwegii (~49 500 €) insideevs.com, G9 oferuje do 570 km zasięgu WLTP w wersji Long Range insideevs.com. Wyposażony jest w napęd na cztery koła z dwoma silnikami (do 405 kW/550 KM w wersji Performance) i może ładować się z mocą ponad 200 kW, odzyskując 200 km zasięgu w zaledwie 5 minut w idealnych warunkach. Technologia jest tu na pierwszym planie: G9 posiada autonomiczny sprzęt Xpilot 4.0 (z chipami NVIDIA Orin) oraz luksusową kabinę z 15-calowym ekranem multimedialnym i nawet opcjonalną wbudowaną lodówką na dłuższe podróże.
- Xpeng G3i – Kompaktowy elektryczny crossover. Pierwszy model Xpeng w Europie, G3, to mniejszy SUV wprowadzony w Norwegii w 2020 roku. Zaktualizowany G3i jest nadal dostępny na niektórych rynkach w ograniczonych ilościach. Z akumulatorem ~50 kWh, autonomią na poziomie ~XPILOT 2.5 i zasięgiem ~460 km NEDC (około 320 km realnie), G3 początkowo kosztował około 30 tys. euro w Norwegii. Jednak Xpeng skupił się na większych modelach P7 i G9 w Europie, dlatego G3 jest obecnie w większości wycofany lub sprzedawany w niewielkich ilościach.
Rynek i sprzedaż: Xpeng sprzedaje swoje samochody w Norwegii od kilku lat i od 2024 roku wchodzi na rynki takie jak Holandia, Dania i Szwecja. Zazwyczaj sprzedaje bezpośrednio lub przez partnerów importowych, opierając się na silnym modelu sprzedaży online. Gwarancje wynoszą około 5 lat na pojazd/8 lat na baterię – podobnie jak w przypadku innych marek EV. Strategia Xpeng polega na wyposażaniu swoich aut w innowacyjne funkcje – na przykład modele P7 i G9 mają interaktywnego asystenta głosowego w samochodzie, a nawet wbudowany system karaoke dla pasażerów. Choć Xpeng jest w Europie wciąż stosunkowo nowy, przyciągnął uwagę entuzjastów technologii; jak ujął to jeden z portali technologicznych, Xpeng to „ulubieniec społeczności technologicznej”, a nad projektem produktu czuwają talenty z Alibaba i Xiaomi insideevs.com.
Great Wall Motor (ORA & WEY) – Funky EV i SUV-y plug-in
Great Wall Motor (GWM), jeden z największych chińskich producentów SUV-ów i pickupów, wprowadził do Europy dwie submarki: ORA (skupioną na elektrycznych autach miejskich) oraz WEY (skupioną na SUV-ach premium, zwłaszcza hybrydach plug-in). GWM wykorzystuje te marki, by celować w różne nisze:
- ORA Funky Cat (Ora 03) – Elektryczny hatchback w stylu retro. ORA Funky Cat – znany w niektórych krajach jako Ora 03 – to kompaktowy EV z neo-retro designem (okrągłe reflektory i sylwetka przypominająca VW Beetle). W Niemczech ceny zaczynają się od 26 990 € za wersję z baterią 48 kWh insideevs.com, podczas gdy wersja 63 kWh „Long Range” podnosi cenę powyżej 30 tys. euro. W Wielkiej Brytanii Funky Cat zadebiutował w cenie 31 995 £ OTR za First Edition topgear.com, ale GWM wprowadził później rabat „Green Grant” 3 750 £, co skutecznie obniżyło ceny bazowe do około 24 995 £ gwmcars.co.uk, by pobudzić sprzedaż. Zasięg wynosi do ok. 310–420 km WLTP w zależności od baterii insideevs.com. Pomimo zabawnego wyglądu, Funky Cat jest bardzo zaawansowany technologicznie: wyposażony m.in. w podwójny ekran 10,25 cala, rozpoznawanie twarzy do wykrywania zmęczenia kierowcy oraz rozbudowany pakiet ADAS (z systemem unikania kolizji, adaptacyjnym tempomatem itd.) electrive.com. ORA promuje Funky Cat jako modny samochód elektryczny dla miejskich klientów – „młodych, kreatywnych i postępowych”, jak określił to dyrektor marketingu GWM na Europę electrive.com.
- WEY Coffee 01 – Duży, luksusowy SUV hybrydowy plug-in. Coffee 01 to flagowy SUV PHEV marki Wey GWM (nazwa ma przywoływać skojarzenia z „premium”, jak filiżanka wyśmienitej kawy). Łączy 2.0-litrowy silnik benzynowy turbo z dwoma silnikami elektrycznymi, oferując łącznie 476 KM i napęd AWD na żądanie china-certification.com. Co wyjątkowe, posiada baterię 41 kWh – ogromną jak na PHEV – co zapewnia zasięg elektryczny do 150 km (WLTP), dzięki czemu wiele codziennych tras można pokonać bezemisyjnie seaisi.org. W Europie Coffee 01 wyceniono jak produkt luksusowy: 55 900–59 900 € w zależności od wersji w Niemczech seaisi.org. Dla porównania, to poziom Audi/BMW, ale Wey uzasadnia to bogatą listą wyposażenia: pikowana skóra Nappa, inteligentni asystenci i bezpieczeństwo potwierdzone 5-gwiazdkowym wynikiem Euro NCAP seaisi.org. Pierwsze dostawy rozpoczęły się w Niemczech pod koniec 2022 roku seaisi.org, a Wey rozszerza działalność na Szwecję, Hiszpanię i kolejne kraje. Wczesne recenzje podkreślają, że Coffee 01 oferuje ogromny łączny zasięg 800 km (spalinowy + elektryczny) i luksusowe wnętrze, ale nieznana marka i wysoka cena czynią z niego czarnego konia segmentu.
- WEY Coffee 02 (Wey 05) – Średniej wielkości SUV hybrydowy plug-in. Coffee 02 to nieco mniejszy SUV PHEV (zbliżony rozmiarem do Toyoty RAV4), który GWM planował wprowadzić do Europy w 2023 roku seaisi.org. Dzieli DNA stylistyczne z modelem 01, ale prawdopodobnie ma nieco mniej mocy i niższą cenę. W Chinach Coffee 02 (tam nazywany „Wey Macchiato”) ma baterię ok. 33 kWh. GWM sugerował, że Coffee 02 zadebiutuje najpierw w Belgii i Francji seaisi.org. W chińskich mediach pojawiły się doniesienia o orientacyjnej cenie bazowej około 45 tys. € (by konkurować cenowo z Coffee 01), ale oficjalne ceny w UE są jeszcze nieznane. Można się spodziewać zasięgu elektrycznego ok. 110 km i tego samego luksusowego stylu, ale w nadwoziu o długości 4,5 m.
- Nadchodzące modele ORA: Poza Funky Cat, ORA zaprezentowała inne pojazdy elektryczne, które mogą trafić do Europy. W szczególności ORA Good Cat (to samo co Funky Cat, tylko na innych rynkach) oraz ORA Next Cat (większy sedan elektryczny, czasem określany jako ORA Lightning Cat – retro-stylizowane coupe EV). GWM nie potwierdził jeszcze Next Cat na Europę, ale sukces Funky Cat prawdopodobnie zdecyduje o przyszłych premierach.
Podejście Great Wall: GWM założyło europejską siedzibę główną w Niemczech i stosuje agresywny marketing, aby wprowadzić marki ORA i WEY. Podkreślają bezpieczeństwo i jakość – model Coffee 01 spełnia rygorystyczne normy emisji Euro 6d dla swojego silnika i otrzymał pięć gwiazdek Euro NCAP seaisi.org, podczas gdy Funky Cat również uzyskał 5 gwiazdek w Euro NCAP. Gwarancja: Modele ORA i WEY zazwyczaj objęte są 5-letnią gwarancją na pojazd i 8-letnią gwarancją na baterię (dla EV/PHEV). Sieć dealerska: Początkowo GWM sprzedaje przez wybranych partnerów (np. grupa Emil Frey w Niemczech dla ORA). Do połowy 2024 roku ORA była obecna w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Szwecji i Izraelu, a ponad 100 modeli ORA Funky Cat zostało zarejestrowanych w Niemczech w pierwszej połowie 2024 roku chinamobil.ru (niewiele, ale to początek). Celem firmy jest pozycjonowanie ORA jako modnej, miejskiej marki, a WEY jako alternatywy dla Lexusa/Acury dla ekologicznie świadomych nabywców luksusowych SUV-ów.
Marki Grupy Geely – Lynk & Co oraz Zeekr
Chiński gigant motoryzacyjny Geely (właściciel Volvo, Polestar, Lotus itd.) wprowadza do Europy swoje własne nowe marki. Dwie godne uwagi to Lynk & Co oraz Zeekr:
Lynk & Co – Hybrydy i EV-y w modelu subskrypcyjnym
Lynk & Co to joint venture Geely i Volvo Cars. Marka pozycjonowana jest jako marka „mobilności” dla młodych mieszkańców miast, kładąc nacisk na elastyczność posiadania. Lynk & Co słynie z miesięcznej subskrypcji (500–550 €), która obejmuje użytkowanie samochodu wraz z ubezpieczeniem – jak Netflix dla samochodów octotelematics.com. Klienci mogą także kupić auto na własność, ale model Lynk & Co zachęca do krótkoterminowego dostępu, a nawet współdzielenia auta (właściciele mogą udostępniać swój pojazd Lynk & Co przez aplikację). W Europie oferta Lynk & Co obejmuje:
- Lynk & Co 01 – Kompaktowy SUV PHEV. Model 01 to w zasadzie kuzyn Volvo XC40, zbudowany na platformie CMA. W Europie sprzedawany jest wyłącznie jako hybryda plug-in, z silnikiem 1.5L turbo + silnik elektryczny (łącznie 261 KM) i zasięgiem EV ok. 69 km (bateria 17,6 kWh). Przy zakupie na własność, 01 PHEV kosztuje około 44 500 € na wielu rynkach eurotarget.com (za wersję w pełni wyposażoną, ponieważ Lynk & Co upraszcza konfiguracje). W praktyce większość użytkowników wybiera subskrypcję za ok. 550 €/miesiąc, która obejmuje 1 250 km, z opcją wynajmu auta, gdy nie jest potrzebne octotelematics.com. 01 wyróżnia się modnym designem, przestronnym wnętrzem i bogatym wyposażeniem standardowym (dach panoramiczny, kamery 360°, itp.). Model szczególnie dobrze przyjął się w Holandii i Szwecji, gdzie model subskrypcyjny odpowiadał tamtejszym rynkom.
- Lynk & Co 02 – W pełni elektryczny crossover. Właśnie wprowadzony na rynek pod koniec 2024 roku, 02 EV to pierwsza w pełni elektryczna oferta Lynk & Co w Europie. To rodzinny SUV o długości 4,46 m, zbudowany na zaawansowanej platformie SEA Geely (tej samej, co Smart #1 i Volvo EX30) electrive.com. Cena początkowa w Niemczech to 35 495 € electrive.com, co pozycjonuje go konkurencyjnie wobec VW ID.3/ID.4. Model 02 ma silnik o mocy 200 kW (268 KM), pozwalający na przyspieszenie 0–100 km/h w 5,5 sekundy electrive.com. Lynk & Co nie podał pojemności baterii w komunikacie prasowym, ale obiecuje zasięg 435–445 km w zależności od wersji electrive.com, prawdopodobnie z akumulatora o pojemności około 70 kWh. Szybkie ładowanie to 150 kW (około 30 min do 80%) electrive.com. Zgodnie z filozofią Lynk & Co, model 02 jest zaprojektowany do współdzielenia: posiada „przycisk/pasek do współdzielenia” w samochodzie – pociągnij go i możesz udostępnić auto innym przez aplikację Lynk & Co electrive.com. Jak powiedział CEO, Nicolas Lopez Appelgren, podczas premiery 02: „Całkowicie nowy 02 to kolejny etap dla Lynk & Co… oferując większy wybór, elastyczność i dostępność dla naszych klientów.” electrive.com
Sieć i gwarancja: Lynk & Co nie posiada tradycyjnych salonów; zamiast tego ma „Kluby” w miastach (tymczasowe salony, gdzie można odbyć jazdę próbną), a cała reszta odbywa się online. Serwis realizowany jest przez sieć serwisową Volvo w wielu krajach. Gwarancja to 5 lat/nielimitowany przebieg przy zakupie. Podejście Lynk & Co jest unikalne, a wstępne dane pokazują, że około 90% użytkowników Lynk & Co wybiera subskrypcję. Ta marka to przykład chińskiej firmy, która sprytnie dostosowuje się do nowych modeli użytkowania w Europie, zamiast konkurować wyłącznie ceną zakupu.
Zeekr – Samochody elektryczne klasy premium
Zeekr to luksusowa marka EV Geely, pozycjonowana wyżej niż Lynk & Co i skierowana do technologicznie zaawansowanych klientów premium (pozycjonowanie pomiędzy VW a Audi). Zeekr wszedł do Europy pod koniec 2023 roku, zaczynając od Holandii, Szwecji i Norwegii. Początkowe modele:
- Zeekr 001 – Luksusowy shooting brake o dużym zasięgu. Model 001 to elegancki crossover-kombi EV, który łączy osiągi samochodu sportowego z praktycznością kombi. Może pochwalić się ogromną baterią 100 kWh i w wersji z dwoma silnikami osiąga moc 400 kW (~536 KM). W Holandii Zeekr 001 zaczyna się od 59 490 € insideevs.com. To cena za dobrze wyposażoną wersję z dwoma silnikami (AWD) i zasięgiem ~580 km WLTP; dostępna jest także wersja z jednym silnikiem (RWD) o zasięgu do 620 km insideevs.com. Czas 0–100 km/h może wynosić nawet 3,8 sekundy insideevs.com, co plasuje go w okolicach Porsche Taycan, a jednocześnie jego cena jest niższa niż podstawowego Audi e-tron GT. Zbudowany na platformie SEA Geely, 001 oferuje także pneumatyczne zawieszenie, luksusowe wnętrze i charakterystyczną sylwetkę shooting brake (to połączenie sportowego sedana i kombi). Zeekr celuje w wczesnych entuzjastów, którzy chcą się wyróżnić – 001 z pewnością przyciąga wzrok jako nowość na rynku.
- Zeekr X – Kompaktowy, sportowy SUV. X to mniejszy elektryczny crossover (ok. 4,3 m długości), który dzieli platformę bazową ze Smart #1 i Volvo EX30 (wszystkie opracowane przez Geely). Jest dostrojony do bardziej premiumowego charakteru, a także wyższej ceny: od 42 490 € w Holandii insideevs.com. Dla porównania, Volvo EX30 zaczyna się od ok. 36 tys. € w NL, więc Zeekr X jest o ok. 6 tys. € droższy insideevs.com – Zeekr pozycjonuje się jako marka bardziej premium. X oferuje do 445 km zasięgu z baterii 69 kWh insideevs.com, a także napędy z jednym silnikiem (200 kW) lub dwoma silnikami (315 kW AWD). To także samochód dla miłośników technologii: Zeekr X ma nowoczesne, minimalistyczne wnętrze z dużym centralnym ekranem, a nawet ruchomą konsolę środkową, którą można schować, by uzyskać więcej miejsca. Podobnie jak Lynk & Co, pojazdy Zeekr są sprzedawane online i w centrach marki, a serwisowanie odbywa się przez istniejące sieci (często serwisy Volvo ze względu na powiązania korporacyjne).
Prognozy Zeekr: Geely ma wielkie plany wobec Zeekr – widzi w nim globalną markę premium pojazdów elektrycznych. W Chinach Zeekr sprzedaje się lepiej niż niektóre modele Tesli i cieszy się opinią marki wysokiej jakości. W Europie gwarancja wynosi zazwyczaj 5 lat/100 000 km oraz 8 lat gwarancji na baterię, co odpowiada oczekiwaniom segmentu premium. Zeekr wprowadza także na rynek europejski duży 009 MPV (luksusowy, 7-miejscowy elektryczny van) w 2024 roku, celując w niszowy segment luksusowy, a w przyszłości być może także mniejszy hatchback Zeekr 003. Jako część ekosystemu Geely, Zeekr może korzystać z doświadczenia Volvo/Polestar w zakresie bezpieczeństwa – Zeekr z dumą podkreśla użycie komponentów testowanych przez Volvo insideevs.com. Wczesni nabywcy w krajach takich jak Holandia zareagowali pozytywnie, choć niektórzy mają opory przed płaceniem więcej za nieznaną markę. Jak zauważył jeden z obserwatorów branży, wyzwaniem Zeekr X jest bycie „o 10 000 dolarów droższym niż Volvo EX30, co trudno przełknąć w przypadku marki, która pięć lat temu nie istniała.” insideevs.com Czas pokaże, czy Europejczycy zaakceptują Zeekr, ale wyraźnie widać, że chińscy producenci samochodów nie grają już tylko w segmencie budżetowym – celują także w segment premium.
Chery (Omoda & Jaecoo) – Nowy gracz z wielotorowym podejściem do napędu
Chery Automobile, duży chiński państwowy producent samochodów, (ponownie) wchodzi do Europy pod nowymi submarkami Omoda i Jaecoo. W przeciwieństwie do niektórych konkurentów, Chery nie stawia wyłącznie na pojazdy elektryczne – oferuje benzynowe, hybrydowe i elektryczne opcje, by zaspokoić różne potrzeby. Chery rozpoczęło sprzedaż w Hiszpanii na początku 2024 roku, a pod koniec 2024 roku rozszerzyło działalność na Włochy i Wielką Brytanię reuters.com, motor1.com. Planuje wykorzystać Omoda i Jaecoo jako submarki „premium” (choć ich ceny są bardzo konkurencyjne). Kluczowe modele wprowadzane na rynek:
- Omoda 5 – Kompaktowy crossover (benzyna). Omoda 5 to flagowy model Chery w Europie. To crossover o długości 4,4 m z modnym wyglądem (dach w stylu coupe i wyrazisty grill), celujący w segment Nissana Qashqai motor1.com. Pod maską znajduje się silnik benzynowy 1.6 TGDI turbo (186 KM, 275 Nm) z napędem na przednie koła i 7-biegową skrzynią DCT motor1.com. Cena to mocna strona: w Hiszpanii startuje od zaledwie 22 990 € bazowa motor1.com – niezwykle nisko jak na ten segment. We Włoszech cena to „poniżej 30 000 €” za dobrze wyposażone wersje motor1.com, a w Wielkiej Brytanii ogłoszono cenę początkową 24 000 £ (~28 tys. €) motor1.com. W tej cenie kupujący otrzymują dwa ekrany 10,25 cala wewnątrz, pełen pakiet systemów bezpieczeństwa oraz 5-letnią gwarancję. Omoda 5 benzynowa pojawi się latem 2024 na pierwszych rynkach motor1.com.
- Omoda E5 – Wersja całkowicie elektryczna Omoda 5. Omoda E5 (czasem nazywana po prostu „Omoda 5 EV”) ma akumulator 61 kWh i silnik elektryczny 150 kW (204 KM) napędzający przednie koła motor1.com. Zasięg to około 430 km (267 mil) WLTP motor1.com. W Hiszpanii Omoda E5 kosztuje od 37 900 € motor1.com, co czyni ją jednym z tańszych rodzinnych SUV-ów elektrycznych na tym rynku. E5 ma nieco przeprojektowane zderzaki i koła w porównaniu do wersji benzynowej, ale zachowuje tę samą praktyczną kabinę. Dzięki E5 Chery wyraźnie celuje w konkurowanie z modelami takimi jak Hyundai Kona Electric i MG ZS EV, oferując większy pojazd. Premiera spodziewana jest pod koniec 2024 roku we Włoszech, Wielkiej Brytanii itd. (Chery zaznaczyło, że E5 będzie dostępna kilka miesięcy po wersji benzynowej) reuters.com.
- Jaecoo J7 – Wytrzymały kompaktowy SUV (benzyna, PHEV w drodze). Jaecoo to druga marka Chery, skupiająca się na bardziej terenowym stylu SUV-ów. J7 (określany także jako Jaecoo 7 w niektórych materiałach) to SUV o długości 4,5 m z masywniejszą, kanciastą sylwetką (w stylu Jeep Cherokee lub Toyota RAV4) motor1.com. Wykorzystuje ten sam silnik benzynowy 1.6 turbo (186 KM), ale co ważne, oferuje napęd na wszystkie koła w wersji benzynowej – co daje mu pewne terenowe możliwości motor1.com. Chery wskazuje cenę bazową około 40 000 £/40 000 € w Europie motor1.com, pozycjonując go klasę wyżej niż Omoda. Jaecoo J7 powinien zadebiutować jesienią 2024 roku motor1.com. Warto zauważyć, że Jaecoo J7 PHEV jest również planowany na Europę do końca 2024 roku motor1.com, łącząc silnik 1.5 turbo z napędem elektrycznym, co daje łącznie aż 347 KM i około 88 km (55 mil) zasięgu w trybie EV motor1.com. Ten PHEV będzie miał łączny zasięg około 746 km, co spodoba się osobom szukającym elastyczności na długie trasy.
- Jaecoo J8 – Flagowy SUV klasy średniej (PHEV). Jaecoo J8 ma być flagowym modelem Chery w Europie, gdy pojawi się pod koniec 2024 lub na początku 2025 roku motor1.com. To większy SUV o długości ok. 4,8 m (wielkości BMW X5) z mocnym napędem hybrydowym plug-in: według doniesień do 608 KM i 915 Nm łącznej mocy w topowej wersji motor1.com. Najprawdopodobniej pochodzi ona z silnika 2.0 turbo + dwóch silników elektrycznych. J8 będzie stawiać na luksus i osiągi – ale wciąż w chińskiej cenie: można się spodziewać, że znacznie przebije cenowo europejskich rywali o podobnych rozmiarach. Chery nie podało jeszcze cen, ale skoro J7 kosztuje ok. 40 tys. euro, J8 może być w przedziale powyżej 50 tys. euro. Będzie to model wizerunkowy, budujący markę Jaecoo.
Ambicje i wsparcie Chery: Chery to największy chiński eksporter pojazdów i bardzo poważnie traktuje swój europejski debiut. Firma ogłosiła plany wprowadzenia 3 modeli SUV-ów dla każdej z marek Omoda i Jaecoo do końca 2025 roku (mieszanka ICE, PHEV, EV) reuters.com. Firma rozważa nawet lokalną produkcję w Europie, aby ominąć cła – podpisała porozumienie dotyczące potencjalnego montażu samochodów w Hiszpanii (z partnerami w Walencji/Barcelonie) reuters.com. Wiceprezes Chery, Shawn Xu, powiedział w połowie 2024 roku, że grupa „planuje wejść na ponad 60 nowych rynków na całym świecie w ciągu najbliższych trzech lat” reuters.com, a Europa jest kluczowym obszarem.
Dla klientów Chery buduje nowe sieci dealerskie; we Włoszech, na przykład, wystartowali z 30 salonami i planują szybki rozwój. Gwarancja na Omoda/Jaecoo ma wynosić 5 lat (Chery oferowało 5 lat/150 tys. km na rynkach takich jak Australia). Mimo że to nowa marka, produkty Chery mają wiarygodność – zostały zaprojektowane z udziałem specjalistów z całego świata (Jaecoo J7 został zaprojektowany przez włoską firmę; Omoda 5 uzyskała 5 gwiazdek w chińskim NCAP i jest testowana pod kątem Euro NCAP). Podsumowanie: Strategia dwóch marek Chery to zaoferowanie europejskim klientom stylowych SUV-ów z różnymi rodzajami napędu (coś dla każdego, niezależnie czy nie jesteś gotowy na EV, czy jesteś w pełni nastawiony na EV) w bardzo konkurencyjnych cenach. Jeśli zostanie to dobrze zrealizowane, może to wstrząsnąć zarówno segmentem budżetowych, jak i średniej klasy SUV-ów.
Pojazdy użytkowe: Maxus (SAIC) i inni – chińskie vany, pickupy i więcej
Chińscy producenci celują nie tylko w samochody osobowe – wprowadzają także pojazdy użytkowe do Europy, zwłaszcza w segmencie elektrycznych vanów, gdzie rośnie popyt na bezemisyjne pojazdy dostawcze. Maxus firmy SAIC jest tu liderem, ale obecne są także inne firmy, takie jak Seres (DFS) i Foton. Oto najważniejsze chińskie modele użytkowe, które mogą kupić europejskie firmy (a nawet klienci prywatni):
- Maxus eDeliver 3 – Kompaktowy elektryczny van. eDeliver 3 (sprzedawany na niektórych rynkach jako LDV EV30) to mały furgon idealny do dostaw miejskich. Cena: około 45 200 € w Niemczech za wersję z krótkim rozstawem osi insideevs.com. To 2-miejscowy van z przestrzenią ładunkową do ~5 metrów sześciennych i ładownością 860 kg insideevs.com. Akumulator 50 kWh zapewnia zasięg ~238 km WLTP insideevs.com, a pojazd obsługuje szybkie ładowanie DC (0–80% w ~45 min) insideevs.com – kluczowe dla flot. Obsługiwany przez SAIC (największego chińskiego producenta samochodów), Maxus wywodzi się z brytyjskiej marki LDV, a eDeliver 3 cieszy się sporą popularnością wśród europejskich MŚP, a nawet rad miejskich.
- Maxus eDeliver 9 – Duży elektryczny van. Konkurując z Mercedesem Sprinterem i Fordem Transitem, eDeliver 9 to pełnowymiarowy van dostępny w różnych długościach/wysokościach dachu – w pełni elektryczny. W Niemczech wyceniany od 76 743 € insideevs.com. Z akumulatorami 72 kWh lub 89 kWh może przejechać do ~328 km WLTP na jednym ładowaniu insideevs.com. Oferuje silnik 150 kW (201 KM), DMC 3,5 tony i do 1275 kg ładowności insideevs.com. Kabina mieści trzy osoby i zawiera nowoczesne elementy, takie jak 10-calowy system infotainment i asystentów kierowcy. Dla firm chcących zelektryfikować flotę, eDeliver 9 to jeden z nielicznych dużych elektrycznych vanów na rynku (konkurent Forda E-Transit).
- Maxus T90 EV – Elektryczny pickup klasy średniej. T90 EV dzierży tytuł pierwszego (i jedynego) elektrycznego pickupa klasy średniej w Europie na sprzedaż insideevs.com. To pickup z podwójną kabiną, zbliżony rozmiarami do Nissana Navary. Cena to około 65 438 € w Niemczech insideevs.com, co nie jest tanie – to mniej więcej dwa razy więcej niż pickup z silnikiem spalinowym – ale nie ma bezpośredniej konkurencji poza (większym) Fordem F-150 Lightning, który sprzedawany jest tylko w Norwegii w ograniczonych ilościach insideevs.com. T90 EV ma akumulator 89 kWh zapewniający zasięg ~330 km insideevs.com i pojedynczy silnik 130 kW RWD (nie 4×4) insideevs.com. Może przewozić około 1 tony na pace. Wśród pierwszych nabywców są firmy użyteczności publicznej i gospodarstwa rolne, które chcą niskoemisyjnych pojazdów roboczych. To nisza, ale Maxus udowodnił, że koncepcja jest wykonalna – można się spodziewać, że inni pójdą w ich ślady.
- Maxus MIFA 9 – Elektryczny van klasy pełnowymiarowej. MIFA 9 to ciekawa propozycja – w zasadzie luksusowy elektryczny minivan. Wielkością zbliżony do Mercedesa V-Class, skierowany do ekskluzywnych usług shuttle lub dużych rodzin. W Niemczech 7-miejscowy MIFA 9 zaczyna się od 68 990 € insideevs.com. Ma akumulator 90 kWh, co pozwala na zasięg ~440 km insideevs.com i silnik 180 kW FWD. Wnętrze jest naprawdę premium: fotele kapitańskie, składane stoliki, wiele ekranów i dostępne konfiguracje executive. Wprowadzony na rynek globalny w 2022 roku, MIFA 9 reklamuje się jako „pierwszy na świecie luksusowy pełnowymiarowy elektryczny MPV” insideevs.com. W Europie to niszowy model, ale pokazuje, że chińskie firmy celują nawet w luksusowe segmenty komercyjne.
- Maxus Euniq 6 / 5 – Elektryczny SUV/MPV klasy średniej. Nazwa Euniq obejmuje kilka modeli; w Europie oferowane były Euniq 5 (kompaktowy MPV) oraz Euniq 6 (crossover klasy średniej). Euniq 6 SUV to 5-miejscowy rodzinny crossover, będący w zasadzie elektryczną konwersją modelu benzynowego. Jest wyceniany na 53 490 € w Niemczech insideevs.com, z baterią 70 kWh zapewniającą zasięg ~354 km. Dzieli układ napędowy z pickupem T90 EV (silnik 130 kW) insideevs.com. Euniq 5 (jeśli dostępny) to 7-miejscowy kompaktowy van (podobny do Nissana Evalia) z baterią 52,5 kWh, zasięgiem ~325 km i ceną około 40 tys. euro. Modele te nie wywołały dużego poruszenia, ale podkreślają strategię SAIC polegającą na wypełnianiu każdej niszy.
Inni gracze: Oprócz Maxusa, kilka innych chińskich marek weszło na europejski rynek pojazdów użytkowych:
- Seres (DFS) – Seres 3 kompaktowy EV (wspomniany poniżej) ma w niektórych regionach wariant furgonetki (Seres 3 Van z usuniętymi tylnymi siedzeniami). Ponadto Dongfeng (DFSK) sprzedawał w Europie małe vany spalinowe i mini EV poprzez importerów, często pod inną marką (na przykład mały elektryczny van DFSK EC35 sprzedawany w Niemczech pod nazwą „Elaris Finn”). Pozostają to pojazdy niskonakładowe i lokalne.
- Foton & JAC – Chińscy producenci ciężarówek Foton i JAC dostarczyli do Europy kilka lekkich ciężarówek lub podwozi do zabudowy, często do zastosowań specjalistycznych. Na przykład elektryczna ciężarówka JAC jest używana przez austriacką pocztę, a fabryka Fotona w Tunezji wysłała kilka elektrycznych vanów do UE. Jednak nie są one szeroko dostępne dla zwykłych klientów.
- Yutong & BYD Autobusy – W segmencie pojazdów ciężkich warto zauważyć, że chińskie autobusy elektryczne (Yutong, BYD, King Long) są już powszechne w europejskich flotach miejskich. Choć konsument nie może po prostu kupić 12-metrowego autobusu do użytku prywatnego, podkreśla to szeroki zakres chińskich firm w transporcie. BYD w szczególności ma setki e-autobusów jeżdżących w Londynie, Amsterdamie itd., dzięki współpracy z lokalnymi producentami autobusów.
Dla kupujących rozważających chińskie elektryczne pojazdy użytkowe, Maxus jest najbardziej dostępną opcją z rozwiniętą siecią dealerską (często pokrywającą się z dealerami MG, ponieważ obie marki należą do SAIC). Maxus oferuje 5-letnią/100 000 km gwarancję na swoje EV oraz 8-letnią na baterie, a centra serwisowe znajdują się w większości krajów UE. Połączenie stosunkowo niskiej ceny, przyzwoitego zasięgu i natychmiastowej dostępności dało Maxusowi przewagę; vany eDeliver zostały już przyjęte przez firmy kurierskie chcące spełnić wymogi stref zeroemisyjnych w miastach. W miarę jak coraz więcej europejskich producentów wprowadza na rynek elektryczne vany, Maxus ściga się, by umocnić swoją pozycję – to odważny przykład chińskiej marki wyprzedzającej dotychczasowych liderów w kluczowym segmencie.
Inne godne uwagi chińskie marki i modele w Europie
Poza głównymi graczami powyżej, kilka innych chińskich marek (niektóre mniejsze, niektóre ultra-premium) zaczęło sprzedawać pojazdy w Europie, każda celując w konkretne nisze rynkowe:
- Aiways – Startup EV na trudnym gruncie. Aiways był jednym z pierwszych chińskich startupów EV, które weszły do Europy (zaczynając od Niemiec w 2020 roku). Ich U5, średniej wielkości elektryczny SUV, oferował atrakcyjną propozycję: 33 250 € w Niemczech za crossovera z baterią 63 kWh i zasięgiem 400 km insideevs.com – około 7 tys. € taniej niż VW ID.4 insideevs.com. Aiways U6, sportowy EV w stylu „coupe SUV”, pojawił się później w cenie 48 178 € w Niemczech insideevs.com. Choć U5 i U6 zebrały pozytywne recenzje za komfort i zasięg, brak rozpoznawalności marki Aiways i uboga sieć serwisowa zaszkodziły sprzedaży. Od 2023 roku Aiways boryka się z problemami finansowymi (wstrzymana produkcja, zwolnienia pracowników) insideevs.com, co stawia pod znakiem zapytania przyszłość firmy insideevs.com. Niektóre egzemplarze są nadal dostępne u importerów, ale ze względu na niepewność wsparcia zalecana jest ostrożność przy zakupie.
- Seres – Przystępne cenowo elektryczne crossovery. Seres (należący do Sokon/DFSK) wprowadził dwa modele EV na wybrane rynki europejskie (takie jak Holandia, Hiszpania, Włochy). Seres 3 to subkompaktowy elektryczny SUV (porównywalny z Hyundaiem Kona) z baterią 53 kWh i zasięgiem ~329 km WLTP insideevs.com. Jego cena to około 37 995 € w Holandii insideevs.com, co czyni go stosunkowo przystępną opcją. Stylistyka i wnętrze są proste, ale auto oferuje podstawy, takie jak 10-calowy ekran dotykowy i szybkie ładowanie. Większy Seres 5 to SUV wielkości Tesli Model Y, dostępny w wersji z dwoma silnikami. Ceny zaczynają się od 46 850 € w Hiszpanii insideevs.com, a Seres 5 może przejechać do 500 km na jednym ładowaniu i ma baterię 80 kWh. Choć jest o ~4 tys. € droższy od podstawowej Tesli Model Y, w topowej wersji oferuje nieco większy zasięg insideevs.com. Seres wciąż szuka swojego miejsca, często sprzedając auta przez lokalnych partnerów (np. we Włoszech model ten występuje jako DR 6.0 EV marki DR Automobiles).
- Dongfeng Voyah – Chiński luksusowy samochód elektryczny. Voyah to premiumowa marka elektryczna Dongfeng Motor. W 2023 roku weszła na rynek szwajcarski i norweski z modelem Voyah Free, średniej wielkości luksusowym SUV-em zaprojektowanym przez włoskie Italdesign insideevs.com. Voyah Free ma baterię o pojemności 106,7 kWh, dwa silniki (360 kW) i kosztuje od CHF 69 990 w Szwajcarii insideevs.com (~70 tys. euro). To 5-miejscowy samochód, który przyspiesza 0–100 km/h w 4,4 s i posiada deskę rozdzielczą z trzema ekranami. Voyah ma także sedana (Voyah Passion) i MPV (Voyah Dream), które mogą pojawić się w przyszłości. Jako firma państwowa, Dongfeng podchodzi ostrożnie – najpierw testuje rynek w mniejszych krajach.
- Hongqi – Najstarsza luksusowa marka Chin. Hongqi (oznacza „Czerwona Flaga”) należąca do FAW Group jest znana jako marka limuzyn dla chińskich urzędników. Jej pierwszy globalny model, Hongqi E-HS9, to w pełni elektryczny SUV klasy pełnowymiarowej przypominający Rolls-Royce’a Cullinana pod względem prezencji. W Norwegii (rynek debiutancki) E-HS9 zaczyna się od NOK 699 900 insideevs.com (około 65 000 euro) – zaskakująco korzystnie jak na ogromnego, 5,2-metrowego SUV-a z maksymalnie 7 miejscami. Oferuje baterię 99 lub 120 kWh (zasięg ~450–515 km) i dwa silniki o mocy do 405 kW insideevs.com. Z okazałą chromowaną atrapą chłodnicy i luksusowym wnętrzem (fotele z masażem, lodówka itd.), E-HS9 przyciągnął norweskich klientów szukających wyjątkowego luksusowego elektryka. Hongqi w 2024 roku rozszerza działalność na inne kraje UE. To butikowy wybór – dla tych, którzy chcą się wyróżnić.
- HiPhi – Ultranowoczesne samochody elektryczne. HiPhi to egzotyczna marka EV od Human Horizons, skierowana do technologicznych elit. Zadebiutowali w Niemczech w 2022 roku z modelem HiPhi X, futurystycznym SUV-em z drzwiami typu coach, unikalnym podświetlanym nadwoziem i ceną wyjściową około €109,000 insideevs.com. Model X ma baterię 97 kWh (~460 km zasięgu) i dziwaczne funkcje, jak ekran dotykowy na kierownicy. Następnie pojawił się HiPhi Z, nisko zawieszony elektryczny GT z tylnymi drzwiami typu gullwing i baterią 120 kWh na ~555 km zasięgu insideevs.com. Model Z kosztuje około €105,000 w Europie insideevs.com. HiPhi wzbudziło sensację na targach motoryzacyjnych radykalnym designem i deklaracjami o sprzęcie do autonomii poziomu 4. Jednak pod koniec 2023 roku Human Horizons napotkało problemy finansowe i zawiesiło działalność z powodu problemów z płynnością finansową insideevs.com. Tak więc, choć samochody HiPhi przyciągały uwagę, ich przyszłość stoi pod znakiem zapytania – pozostają rzadkością (w zasadzie technologiczne ciekawostki, sprzedane w niewielkiej liczbie).
- Inne / Modele z rebrandingiem: Istnieją także europejskie reaktywacje marek i partnerstwa, które sprawiają, że chińskie samochody są sprzedawane pod niechińskimi markami. Na przykład Smart (#1 i #3) – nowa generacja elektrycznych Smartów jest produkowana w Chinach przez Geely i wykorzystuje chińskie komponenty, choć sprzedawana jest pod marką Smart (joint venture Mercedes-Geely). Dacia Spring, popularny budżetowy EV w Europie, jest faktycznie produkowany w Chinach przez partnera Renault, firmę JAC. DR Automobiles we Włoszech rebranduje modele Chery i BAIC (sprzedając je jako DR lub EVO). Microlino firmy Micro Mobility (mały EV) również powstaje w Chinach. To nie są „chińskie marki” w ścisłym znaczeniu, ale podkreślają, jak chiński wpływ motoryzacyjny przenika nawet do europejskich marek z tradycjami insideevs.com.
Podsumowując, w 2025 roku na salonach samochodowych Europy znajdziemy naprawdę szerokie spektrum chińskich propozycji – od hatchbacków MG za 20 tys. funtów po hiper-EV HiPhi za sześciocyfrowe kwoty. Klienci korzystają z atrakcyjnych ofert (zwykle więcej wyposażenia za te same pieniądze) oraz coraz lepszej lokalnej obsługi, w miarę jak importerzy i dealerzy się rozwijają. Gwarancja i wsparcie to kluczowe kwestie – większość chińskich marek dorównuje europejskim standardom (minimum 2-3 lata, wiele oferuje 5 lat, a MG nawet 7 lat news.mgmotor.eu). Gwarancje na baterie 8 lat/160 000 km są standardem we wszystkich modelach EV.
Należy również wziąć pod uwagę takie czynniki jak sieci ładowania (chińskie samochody elektryczne używają standardu CCS w Europie, więc nie ma tu problemu) oraz aktualizacje oprogramowania – firmy takie jak NIO i Xpeng są bardzo zorientowane na oprogramowanie, regularnie udostępniają aktualizacje over-the-air, podczas gdy mniejsi producenci mogą pozostawać w tyle. Wartość odsprzedaży tych nowych marek pozostaje kwestią otwartą, ale w miarę jak zdobywają one pozycję na rynku, rośnie zaufanie – na przykład MG zaczęły utrzymywać wartość na poziomie zbliżonym do europejskich konkurentów dzięki dużemu popytowi.
Europejska akceptacja chińskich samochodów przyspiesza, napędzana przez kombinację konkurencyjnych cen, innowacji w zakresie pojazdów elektrycznych oraz poprawiającej się percepcji konsumentów. Jak CEO Stellantis (spółki-matki Peugeota) złowieszczo zauważył, wejście chińskich samochodów elektrycznych do Europy to „brutalny scenariusz” dla uznanych producentów – ale dla konsumentów oznacza to większy wybór i lepszą ofertę za te same pieniądze. Niezależnie czy chodzi o budżetowy samochód elektryczny, czy luksusowego elektrycznego SUV-a, chińscy producenci już tu są i przekształcają rynek, wprowadzając mnóstwo modeli w każdym segmencie i praktycznie w każdym przedziale cenowym insideevs.com.
Źródła:
- InsideEVs – Szczegółowy przegląd modeli chińskich samochodów elektrycznych w Europie insideevs.com
- Reuters – Aktualności dotyczące ekspansji i cen chińskich producentów samochodów w Europie (BYD, Chery itd.) reuters.com
- Motor1 – Analiza planów wprowadzenia na rynek modeli Omoda/Jaecoo firmy Chery oraz cen w Europie motor1.com
- Electrify News/Carwow – Ceny modeli takich jak MG4, Lynk & Co 02 itd. carwow.co.uk, electrive.com
- Informacje prasowe producentów – Cytaty i informacje o gwarancji od przedstawicieli marek reuters.com, electrive.com, news.mgmotor.eu