- Czym jest: pilotowany, czteroosobowy elektryczny tiltrotor pionowego startu i lądowania (eVTOL) zbudowany przez brytyjską firmę Vertical Aerospace. Wykorzystuje osiem elektrycznych śmigieł—cztery odchylane do lotu poziomego oraz cztery tylko do unoszenia za skrzydłem—dla redundancji i cichej pracy. eVTOL News
- Podstawowe osiągi: docelowa prędkość przelotowa ~150 mph (241 km/h) oraz zasięg ~100 mil (161 km) na krótkie regionalne trasy. Vertical Aerospace
- Kamienie milowe testów w locie w 2025: pierwszy pilotowany lot „na skrzydle” w otwartej przestrzeni powietrznej Wielkiej Brytanii w dniu 27 maja 2025; pierwszy publiczny przelot z lotniska na lotnisko (Cotswold → RAF Fairford) w dniu 16 lipca 2025; zakończenie testów Fazy 3 (na skrzydle) 5 września 2025, z planowanymi lotami przejściowymi przed końcem roku. Vertical Aerospace, International News
- Cel certyfikacji i wydatki: Vertical potwierdza cel certyfikacji na 2028 rok, szacując, że potrzeba jeszcze ~700 mln USD dodatkowego finansowania, aby to osiągnąć. Vertical Aerospace
- Organizacja produkcji: początkowy montaż końcowy w rozbudowanym zakładzie na lotnisku Cotswold (wydajność 25+ statków powietrznych rocznie) oraz produkcja baterii w rozbudowanym zakładzie Avonmouth koło Bristolu. Vertical Aerospace
- Łańcuch dostaw i awionika: Honeywell ma długoterminową umowę na certyfikację kokpitu Anthem oraz kompaktowego systemu fly‑by‑wire w VX4; Aciturri dostarczy cały płatowiec dla egzemplarzy przedprodukcyjnych i certyfikowanych. Reuters
- Portfel zamówień: ~1 500 warunkowych zamówień wstępnych (np. American Airlines, JAL, GOL, Bristow). Vertical Aerospace
- Wyniki dochodzenia w sprawie wypadku z 2023 r.: Brytyjski AAIB stwierdził, że w prototypie doszło do uszkodzenia klejonego połączenia łopaty śmigła, co spowodowało oderwanie łopaty i uszkodzenia; Vertical przeprojektował śmigło i zmienił dostawców. GOV.UK
- Technologia baterii dziś: obecne pakiety dostarczają ~220 Wh/kg; Vertical planuje zarabiać na serwisie i wymianie baterii po wejściu do eksploatacji. Aviation Week
VX4 w jednym zdaniu
VX4 firmy Vertical to flagowy brytyjski program eVTOL: ośmiośmigłowy, tiltrotorowy taksówka powietrzna, dążąca do uzyskania certyfikacji na poziomie linii lotniczych w 2028 roku po osiągnięciu szeregu załogowych kamieni milowych w 2025 roku—i obecnie ścigająca się o zabezpieczenie 700 milionów dolarów, które, jak twierdzi, są potrzebne do dokończenia projektu. Vertical Aerospace
Czym dokładnie jest VX4?
VX4 to załogowy eVTOL zaprojektowany do przewozu czterech pasażerów oraz pilota. W przeciwieństwie do wielowirnikowych „dronów-taksówek”, VX4 posiada skrzydło dla efektywnego lotu poziomego oraz rozproszony napęd elektryczny: cztery przednie, odchylane śmigła do pionowego startu i ciągu do przodu oraz cztery śmigła tylko do podnoszenia za skrzydłem, które składają się/nożycują w locie poziomym, by zmniejszyć opór. Ta architektura zapewnia redundancję (osiem silników) i cichszą pracę—kluczowe wymagania dla operacji miejskich. Docelowa prędkość przelotowa to ~150 mph przy zasięgu ~100 mil, co predestynuje go do transferów lotniskowych i krótkich lotów regionalnych. Vertical Aerospace
Wypadek w 2023, nowy start w 2024
Dnia 9 sierpnia 2023 pierwszy prototyp VX4—sterowany zdalnie—został uszkodzony podczas testów w locie na lotnisku Cotswold. Brytyjski Oddział Badania Wypadków Lotniczych (AAIB) później ustalił przyczynę: uszkodzenie klejonego połączenia pomiędzy osłoną łopaty śmigła a dźwigarem, co doprowadziło do oderwania łopaty, uszkodzeń strukturalnych i utraty siły nośnej w pionie. Vertical informuje, że śmigło zostało już przeprojektowane i dostawca zmieniony; zidentyfikowano także 36 usprawnień produktu/procesu w wyniku wewnętrznego przeglądu. GOV.UK
Eksperckie spojrzenie: Graham Warwick z Aviation Week podkreślił lekcje płynące z wypadku—prototypy eVTOL napotykają unikalne zagrożenia, a marginesy projektowe muszą uwzględniać nietypowe obciążenia podczas wczesnych testów. Ten poważny kontekst wyjaśnia, dlaczego regulatorzy, inwestorzy i deweloperzy skupiają się na dojrzałości sprzętu i procesów przed uruchomieniem usług publicznych. Aviation Week
2025: rok, w którym VX4 naprawdę poleciał z pilotem w otwartej przestrzeni powietrznej
Vertical w 2024 roku wprowadził ulepszony prototyp w skali 1:1 z ~20% lepszym stosunkiem mocy do masy, a następnie rozpoczął czteroetapowy program testów załogowych w 2025 roku:
- Faza 2 (Thrustborne) – styczeń 2025: załogowe pionowe starty/lądowania i manewry z małą prędkością z wykorzystaniem siły nośnej śmigieł. Vertical Aerospace
- Faza 3 (Wingborne) – maj–wrzesień 2025: VX4 startował, leciał i lądował jak konwencjonalny samolot, potwierdzając właściwości pilotażowe w otwartej przestrzeni powietrznej. 27 maja 2025 Vertical wykonał pierwszy załogowy lot skrzydlatym eVTOL-em w otwartej europejskiej przestrzeni powietrznej (na rozszerzonym pozwoleniu CAA Permit to Fly). 16 lipca prototyp poleciał z lotniska na lotnisko (Cotswold → RAF Fairford) przed RIAT. Faza 3 zakończona 5 września. Vertical Aerospace
- Faza 4 (Transition) – Planowana II połowa 2025: kluczowy manewr przejścia z pionowego wznoszenia do lotu na skrzydle (i z powrotem). Vertical twierdzi, że pozostaje na dobrej drodze, by wykonać przejście przed końcem 2025 roku. Aviation International News informuje również, że zespół jest „blisko” pełnego przejścia. Vertical Aerospace
Dlaczego to ważne: Przejście to kluczowa umiejętność dla eVTOL z przechylanymi wirnikami. Jego ukończenie ogranicza ryzyko związane z właściwościami pilotażowymi, marginesami mocy i algorytmami sterowania—jest bramą do testów certyfikacyjnych for‑credit. Vertical Aerospace
Technologiczny stack: sterowanie lotem, baterie i hałas
- Pokład lotu i fly-by-wire: Vertical podpisał długoterminową umowę z Honeywell na certyfikację Anthem zintegrowanego pokładu lotu oraz kompaktowego systemu fly-by-wire w produkcyjnym VX4 przez brytyjski CAA (koordynowane z EASA). Lider AAM w Honeywell, Dave Shilliday, powiedział Reutersowi, że umowa zabezpiecza także moce produkcyjne sprzętu w miarę rozwoju programu. Reuters
- Baterie: Vertical pozyskuje wysokowydajne ogniwa od Molicel, ale posiada własność intelektualną do projektu pakietu, zarządzania termicznego i BMS. Jego obecna generacja pakietów dostarcza ~220 Wh/kg, a firma planuje model biznesowy oparty na serwisowaniu baterii, biorąc pod uwagę udział pakietu w kosztach MRO przez cały cykl życia. Aviation Week
- Akustyka: Aktualizacje płatowca/śmigieł VX4 oraz tzw. Low Noise Signature mają sprawić, że będzie on „praktycznie niedostrzegalny” w środowisku miejskim—co jest kluczowe dla akceptacji społeczności. (Niezależne, punktowane testy hałasu ostatecznie zweryfikują te twierdzenia.) Vertical Aerospace
Industrializacja: gdzie i kto zbuduje VX4?
Vertical twierdzi, że zabezpieczył swoje pierwsze miejsca produkcji: montaż końcowy na lotnisku Cotswold (obok centrum testów w locie) oraz produkcję baterii w Avonmouth koło Bristolu—działania mające na celu zmniejszenie ryzyka integracji i wsparcie wczesnej produkcji. W sierpniu 2025 Aciturri został wybrany do dostarczenia całego płatowca (skrzydło, kadłub, pylony, usterzenie) dla przedprodukcyjnych i certyfikowanych statków powietrznych, w tym odpowiedzialność inżynieryjną za kilka struktur. Vertical Aerospace
Ekspercka perspektywa: Graham Warwick z Aviation Week zauważa, że Vertical jest „zdecydowany”, że 700 mln USD wystarczy, by osiągnąć certyfikację VX4 w 2028—więcej niż firma zebrała od 2016 roku, ale mniej niż budżetuje wielu konkurentów. To pokazuje, jak wiele zależy od zdyscyplinowanego zakresu i realizacji przez dostawców. Aviation Week
Plan komercyjny i partnerzy
Vertical nadal podaje ~1 500 warunkowych wstępnych zamówień, w tym znane marki, takie jak American Airlines (miejsca zarezerwowane za zaliczkę na pierwsze 50 statków powietrznych), Japan Airlines, GOL oraz Bristow. W czerwcu 2025 Bristow rozszerzył współpracę z Vertical, zobowiązując się do do 50 VX4 plus 50 opcji i uruchamiając model „ready‑to‑fly”, oparty na pilotach, obsłudze technicznej i ubezpieczeniu Bristow — podejście mające na celu obniżenie barier dla wczesnych operatorów. Vertical Aerospace
Reuters poinformował także o pogłębionej współpracy z Honeywell w maju 2025 roku (potencjalnie do 1 mld USD w ciągu dekady) w celu certyfikacji awioniki i systemów sterowania lotem VX4 pod nadzorem CAA/EASA — kluczowe partnerstwo systemowe, które eliminuje krytyczne ryzyko programu. Reuters
Nowość: hybrydowo-elektryczny wariant VX4
W maju 2025 Vertical ogłosił plany dotyczące długodystansowej hybrydowo-elektrycznej wersji przeznaczonej dla wojska, logistyki i innych misji wymagających większego udźwigu/zasięgu — do ~1 000 mil i 1 100 kg ładowności, z testami w locie planowanymi na II kwartał 2026. Firma informuje, że prototyp VX4 zostanie przebudowany na system hybrydowy. (Jak zawsze, są to cele rozwojowe wymagające demonstracji.) Reuters
Ekspercka perspektywa: Warwick z Aviation Week napisał, że zainteresowanie rynkowe wariantem hybrydowym jest duże, szczególnie tam, gdzie wytrzymałość i operacje poza siecią są ważniejsze niż czysta bezemisyjność — co jest przyznaniem, że zasięgi czysto elektryczne mogą ograniczać początkowe zastosowania. Aviation Week
Regulacje i harmonogramy
Podczas gdy VX4 dąży do uzyskania certyfikacji od UK CAA we współpracy z EASA, każdy organ regulacyjny bada pierwsze w swoim rodzaju statki powietrzne typu powered-lift. Jak twierdzi Mike Hirschberg z Vertical Flight Society, ewoluujące ramy certyfikacyjne (np. zwrot FAA w stronę „powered-lift” w 2022 r.) podkreślają, dlaczego realizm harmonogramu jest równie ważny jak technologia. Publicznym celem Vertical jest 2028, a pierwsze dostawy planowane są na około 2030 rok—ambitnie, ale w granicach, które wielu analityków przewiduje dla poza USA certyfikacji typu. vtol.org
Finansowanie, ryzyko i testy rzeczywistości
- Ścieżka finansowania: CEO Stuart Simpson powiedział agencji Reuters w maju 2025, że posiadane środki wystarczą do końca 2025 roku, a dodatkowa runda finansowania jest planowana, by wesprzeć działalność w 2026 i później. Podczas Capital Markets Day firma potwierdziła potrzebę 700 mln USD do uzyskania certyfikacji. Reuters
- Zmiany dostawców: Po tym, jak Rolls‑Royce wycofał się z napędu elektrycznego, Vertical i RR wzajemnie zakończyli umowę dotyczącą napędu elektrycznego w maju 2024; od tego czasu Vertical korzysta z alternatywnych dostawców. Stabilność dostawców będzie kluczowa w latach 2026–2028. Vertical Aerospace
- Nadchodzące kamienie milowe techniczne: lot przejściowy (planowany na koniec 2025), testy certyfikacyjne for‑credit oraz dojrzała wydajność baterii w gorących/zimnych/ekstremalnych cyklach pracy pozostają kluczowymi punktami weryfikacji. Aviation International News poinformowało w tym miesiącu, że Vertical jest blisko pełnego lotu przejściowego, ale programy testów w locie mogą zaskoczyć pod względem harmonogramu. Aviation International News
Dlaczego rok 2025 był ważny dla VX4
2025 zamienił VX4 z ciekawostki testowej w statek powietrzny latający z pilotem w otwartej przestrzeni powietrznej, nawet z lotniska na lotnisko przed światową publicznością na RIAT. Jak ujął to Dave Shilliday z Honeywell, najnowsza umowa dotyczy zapewnienia wystarczającej ilości certyfikowanego sprzętu dla planowanej produkcji Vertical i zapotrzebowania klientów—sygnał „przemysłowy” wykraczający poza testy w locie. Pozostaje pytanie równie mocno o finanse, co o fizykę: czy Vertical zdoła zamknąć lukę w wysokości 700 mln dolarów, by przenieść VX4 z imponujących prototypów do certyfikowanych, przynoszących dochód statków powietrznych do roku 2028? ReutersŹródła i odniesienia eksperckie
- Testy w locie i kamienie milowe: Komunikaty prasowe Vertical (8 stycznia, 27 maja, 17 lipca, 9 września 2025); raporty Aviation International News (27 maja, 9 września 2025). Aviation International News
- Wypadki i bezpieczeństwo: Raport i podsumowania UK AAIB; oświadczenie Vertical (2 maja 2024); relacje FlightGlobal/VerticalMag. Vertical Mag
- Specyfikacje i architektura: Strona Vertical i baza danych VFS eVTOL.news; artykuł techniczny Ansys o konfiguracji śmigieł. Vertical Aerospace
- Certyfikacja i partnerzy: Reuters (umowa na systemy Honeywell; partnerstwo z Bristow); komunikaty Honeywell; raporty Aviation Week o finansowaniu i zainteresowaniu hybrydami. Aviation Week
- Produkcja i plan wydatków: Komunikat Vertical Capital Markets Day (17 września 2025); ogłoszenie partnerstwa z Aciturri. Vertical Aerospace
- Technologia baterii i perspektywy MRO: Aviation Week (25 września 2025). Aviation Week
Sedno sprawy
VX4 nie jest już teoretyczny—to pilotowany statek powietrzny latający w codziennej brytyjskiej przestrzeni powietrznej, z wiarygodnymi partnerami Tier‑1 i dojrzewającym planem przemysłowym. Najtrudniejsze etapy wciąż przed nami (przejście, certyfikacja i kapitał), ale po postępach w 2025 roku pytanie nie brzmi już, czy VX4 może latać—lecz czy Vertical zdoła go sfinansować i certyfikować wystarczająco szybko, by być wśród pierwszych eVTOL-i przewożących płacących pasażerów do końca tej dekady.