Poznaj pierwsze amerykańskie drony myśliwskie: YFQ‑44A Anduril kontra YFQ‑42A GA‑ASI — który wygra powietrzny pojedynek CCA Sił Powietrznych?
Kluczowe fakty (przeczytaj najpierw)
- Historyczne debiuty: Siły Powietrzne USA stworzyły nową serię „dronów myśliwskich” i oficjalnie oznaczyły YFQ‑42A (General Atomics) oraz YFQ‑44A (Anduril) jako swoje dwa pierwsze bezzałogowe myśliwce. „Y” oznacza prototyp, „F” myśliwiec, „Q” bezzałogowy. „Po raz pierwszy w naszej historii mamy oznaczenie myśliwca w YFQ‑42A i YFQ‑44A,” powiedział szef sztabu USAF gen. David W. Allvin. Siły Powietrzne USA
- Stan programu (20 września 2025): YFQ‑42A wykonał lot 27 sierpnia 2025 w Kalifornii, rozpoczynając formalną kampanię testów w locie. YFQ‑44A zakończył testy naziemne i przygotowuje się do lotu; Siły Powietrzne i Anduril zaprezentowały prototyp reprezentujący wersję produkcyjną 1 maja. Siły Powietrzne USA
- Pochodzenie: YFQ‑42A GA‑ASI wywodzi się z programu XQ‑67A OBSS AFRL oraz modułowej rodziny „Gambit” tej firmy. YFQ‑44A Anduril to linia Fury, którą Anduril przejął wraz z Blue Force Technologies w 2023 roku. The War Zone
- Uzbrojenie i zadania: CCA zaczynają jako powietrzne „ciężarówki rakietowe” dla myśliwców piątej generacji; AMRAAM to podstawowa broń dla początkowych konstrukcji. Flight Global
- Cechy konstrukcyjne: YFQ‑42A ma wlot powietrza na grzbiecie, ogon w kształcie litery V i wewnętrzną komorę ładunkową pod kadłubem; YFQ‑44A (Fury) posiada wlot pod kadłubem i ogon krzyżowy, a wcześniejsze, publicznie ujawnione cele Fury obejmowały silnik Williams FJ44‑4M i osiągi transsoniczne — dane sprzed wyboru do programu CCA. The War Zone
- Systemy autonomii: GA‑ASI twierdzi, że jej rdzeń autonomii był trenowany przez lata na MQ‑20 Avenger; systemy Anduril są zadaniowane, połączone i kontrolowane przez Lattice. General Atomics
- Plan przemysłowy: Oba zespoły przygotowują europejskie ścieżki produkcyjne — Anduril z Rheinmetall, GA‑ASI z General Atomics Aerotec Systems w Niemczech. Flight Global Oś czasu i bazowanie: Wczesne operacje ARU (Aircraft Readiness Unit) są planowane w Beale AFB; konkurencyjna decyzja produkcyjna Increment‑1 jest przewidziana na rok budżetowy 2026. The War Zone
Dlaczego „YFQ” ma znaczenie
Siły Powietrzne nie tylko wybrały dwa drony — stworzyły nowy rozdział w systemie oznaczeń. Formlanie wprowadzono YFQ‑42A i YFQ‑44A, aby zasygnalizować klasę bezzałogowych myśliwców zaprojektowanych od podstaw do współpracy bojowej z załogowymi statkami powietrznymi. Jak ujął to gen. Allvin: „Po raz pierwszy w naszej historii mamy oznaczenie myśliwca w YFQ‑42A i YFQ‑44A.” U.S. Air Force
Wyjaśnienie oznaczenia od USAF: Y = prototyp; F = myśliwiec; Q = bezzałogowy; 42/44 = numery projektu; A = pierwsza seria. Ten krok publicznie wiąże CCA z rolami ofensywnymi, a nie tylko rozpoznawczymi. U.S. Air Force
CCA na jednej stronie
USAF wybrały General Atomics Aeronautical Systems (GA‑ASI) i Anduril jako dwóch wykonawców Increment‑1 w kwietniu 2024 roku. Siły zamierzają wykorzystać te niskokosztowe, modułowe statki powietrzne do zapewnienia „przystępnej masy” i wzmocnienia potencjału lotnictwa piątej/szóstej generacji. Produkcyjny wybór w roku budżetowym 2026 pozostaje najbliższym kamieniem milowym. Reuters
Koncepcja użycia w najbliższym czasie kładzie nacisk na uzbrojenie powietrze-powietrze i współpracę z F‑22 i F‑35. Raytheon potwierdził, że AMRAAM jest bronią progową; przedstawiciele sił wielokrotnie określali początkowe CCA jako powietrzny rezerwuar rakiet („ciężarówki rakietowe”) dla załogowych myśliwców stealth. Flight Global
Testowanie jest rozproszone: testy producentów, niezależne oceny w Edwards AFB oraz operacyjne oceny przez Experimental Operations Unit. Beale AFB została wskazana jako preferowana baza dla CCA Aircraft Readiness Unit (ARU). U.S. Air Force
YFQ‑42A (GA‑ASI): co wiemy
Status lotu i pochodzenie. 27 sierpnia 2025 roku YFQ‑42A odbył swój pierwszy lot w Kalifornii, mniej niż dwa lata po rozpoczęciu programu. Projekt czerpie w dużej mierze z XQ‑67A Off‑Board Sensing Station AFRL oraz modułowej koncepcji Gambit firmy GA‑ASI. U.S. Air Force
Cechy płatowca. Oficjalne zdjęcia i analizy pokazują grzbietowy wlot powietrza, smukłe skrzydła, usterzenie w kształcie litery V oraz dowody na istnienie wewnętrznej komory ładunkowej na spodzie kadłuba—co jest zgodne z naciskiem na zmniejszoną wykrywalność i przenoszenie uzbrojenia/czujników wewnątrz. Kierownictwo GA‑ASI omawiało logikę zastosowania wewnętrznej komory, nie tylko na pociski, ale także na ładunki logistyczne w operacjach rozproszonych. Jak ujął to wiceprezes GA‑ASI Mike Atwood: „Jednym z powodów, dla których GA zdecydowało się na wewnętrzną komorę uzbrojenia, było przenoszenie nie tylko pocisków i środków kinetycznych, ale także… ładunków logistycznych.” The War Zone
Autonomia i redukcja ryzyka. GA‑ASI twierdzi, że jej rdzeń autonomii był trenowany przez ponad pięć lat na MQ‑20 Avenger, zapewniając dojrzałą bazę dla zachowań CCA. „To wspaniały moment dla U.S. Air Force i GA‑ASI” – dodał prezes firmy David R. Alexander, gdy ogłoszono pierwsze kamienie milowe testów naziemnych i lotnych. General Atomics
YFQ‑44A (Anduril „Fury”): co wiemy
Od agresora do myśliwca. Fury firmy Anduril powstał w Blue Force Technologies jako bezzałogowa koncepcja agresora o wysokich osiągach; Anduril przejął Blue Force w 2023 roku i zaadaptował Fury do wielozadaniowego CCA. Publicznie ujawnione cele projektowe sprzed CCA (z prezentacji Blue Force/Anduril przed 2024 r.) obejmowały silnik Williams FJ44‑4M, osiągi transoniczne (≈Mach 0,95) oraz wysokie przeciążenia—choć ostateczna konfiguracja i osiągi CCA pozostają nieujawnione. Reuters
Prototyp ujawniony, lot w przygotowaniu. 1 maja 2025 roku Siły Powietrzne opublikowały pierwsze zdjęcia produkcyjnego YFQ‑44A i poinformowały, że oba projekty CCA weszły w fazę testów naziemnych. Jason Levin, SVP Anduril, powiedział: „YFQ‑44A zapewnia wysoce zdolne, masowo produkowane i bardziej przystępne cenowo możliwości myśliwskie w tempie i skali wymaganej, by wyprzedzić zagrożenie.” The War Zone
Autonomia oparta na oprogramowaniu. Anduril podkreśla podejście zdefiniowane przez oprogramowanie: jego systemy powietrzne są „zadaniowane, połączone i kontrolowane przez Lattice”, czyli firmowy rdzeń autonomii i dowodzenia, zaprojektowany do podłączania czujników i efektorów w różnych domenach. Anduril Industries
Filozofia produkcji. Raporty podkreślają dążenie Anduril do wykorzystania komercyjnych komponentów i uproszczenia produkcji—np. wybór silnika klasy biznesowego odrzutowca i unikanie zbyt skomplikowanego podwozia—aby uzyskać przewagę w szybkości i kosztach produkcji. Business Insider
Uzbrojenie, role i wczesne TTP
Przekaz USAF wskazuje najpierw na walkę powietrze-powietrze: przenoszenie AMRAAM wewnątrz (gdzie to możliwe), dodanie sensorów i współpraca z myśliwcami stealth w celu zwiększenia pojemności uzbrojenia i opcji w przestrzeni powietrznej o ograniczonym dostępie—„ciężarówka z rakietami” jako punkt wyjścia, z kolejnymi wariantami poszerzającymi zakres misji. Flight Global
USAF przedstawiło kampanię nauki CCA jako iteracyjną: testy naziemne/lotnicze dostawców, niezależne testy w Edwards, oceny operacyjne przez Experimental Operations Unit oraz decyzja produkcyjna w roku budżetowym 2026. „Nie tylko działamy szybko — uczymy się szybko,” powiedział gen. Allvin o tym podejściu. U.S. Air Force
Industrializacja i postawa eksportowa
Oba zespoły budują skalowalne, suwerenne opcje produkcyjne dla sojuszników:
- Anduril × Rheinmetall: partnerstwo umożliwiające europejskie warianty Fury/YFQ‑44A, z naciskiem na suwerenność cyfrową oraz szybką, modułową produkcję. Flight Global
- GA‑ASI × General Atomics Aerotec Systems (Niemcy): europejska wersja YFQ‑42A z europejskimi systemami misji i przyspieszonym harmonogramem. Flight Global
Porównanie równoległe
Kategoria | YFQ‑42A (GA‑ASI) | YFQ‑44A (Anduril „Fury”) |
---|---|---|
Status USAF | Oblatany 27 sierpnia 2025; trwają testy w locie | Testowany naziemnie od 1 maja 2025; przygotowania do lotu trwają |
Pochodzenie | Wywodzi się z XQ‑67A OBSS / rodziny modułowej Gambit | Wywodzi się z projektu Fury przejętego wraz z Blue Force Technologies (2023) |
Wlot / ogon | Grzbietowy wlot; ogon w układzie V | Podbródkowy (brzuszny) wlot; ogon krzyżowy (wcześniejsze konfiguracje Fury) |
Przenoszenie uzbrojenia | Dowody na wewnętrzną komorę brzuszną (uzbrojenie/czujniki) | Wcześniejsze materiały Fury pokazują zewnętrzne węzły podwieszeń; ostateczna konfiguracja CCA nieujawniona w pełni |
Autonomia | Rdzeń autonomii GA‑ASI trenowany na MQ‑20 Avenger | Lattice OS do autonomii, zadań i kontroli |
Industrializacja | Europejska ścieżka montażu przez GA Aerotec Systems (Niemcy) | Europejska ścieżka przez partnerstwo z Rheinmetall |
Kamienie milowe programu | Pierwszy CCA, który poleciał; decyzja produkcyjna na rok budżetowy 2026 | Prototyp reprezentatywny dla produkcji ujawniony; decyzja na rok budżetowy 2026 |
Źródła: status lotów i plan testów, bazowanie i terminy na rok budżetowy 2026; pochodzenie OBSS/Gambit; wskazówki dotyczące wewnętrznej komory; tło Fury/cel silnika; stosy autonomii; partnerstwa europejskie. Flight Global
Głosy ekspertów
- Gen. David W. Allvin, Szef Sztabu USAF: „Po raz pierwszy w naszej historii mamy oznaczenie myśliwca w YFQ‑42A i YFQ‑44A.” U.S. Air Force
- Gen. David W. Allvin (o szybkim uczeniu się): „Nie tylko działamy szybko — uczymy się szybko.” U.S. Air Force
- David R. Alexander, Prezes GA‑ASI: „To wspaniały moment dla Sił Powietrznych USA i GA‑ASI.” General Atomics
- Jason Levin, SVP Air Dominance & Strike, Anduril: „YFQ‑44A zapewnia wysoce zdolne, masowo produkowane i bardziej przystępne cenowo możliwości myśliwskie … by wyprzedzać zagrożenie.” The War Zone
- Mike Atwood, wiceprezes ds. programów zaawansowanych, GA‑ASI: „Jednym z powodów, dla których [zdecydowaliśmy się] na wewnętrzną komorę uzbrojenia, było przenoszenie nie tylko pocisków… ale także… ładunków logistycznych.” The War Zone
(Każdy cytat został wybrany w granicach publicznie dostępnych źródeł.)
Kto ma przewagę — i w czym?
- Czas do wzbicia się w powietrze: YFQ‑42A prowadzi — pierwszy lot zakończony i dane napływają, by udoskonalać autonomię, integrację napędu i obsługę komory. U.S. Air Force
- Sygnatura i przenoszenie: Obrazowanie i raporty wskazują na wewnętrzną komorę YFQ‑42A dla czystszego przenoszenia. Ostateczne podejście YFQ‑44A do integracji uzbrojenia nie jest jeszcze publiczne, choć wcześniejsze konfiguracje Fury wykorzystywały zewnętrzne węzły. The War Zone
- Szybkość iteracji: YFQ‑44A mocno stawia na filozofię „najpierw oprogramowanie”, komercyjne komponenty i produkcję na dużą skalę; to może skrócić cykle iteracyjne, jeśli projekt sprawdzi się w testach w locie. Business Insider
- Modularność i wykorzystanie rodziny: YFQ‑42A korzysta z koncepcji podwozia „genus/species” XQ‑67A/Gambit, którą AFRL i GA‑ASI rozwijają w locie od początku 2024 roku. AFRL
- Możliwość eksportu: Oba zespoły mają wiarygodne europejskie ścieżki produkcyjne — Rheinmetall (Anduril) kontra GA Aerotec Systems (GA‑ASI) — co stwarza warunki do przyjęcia przez sojuszników, jeśli USAF zatwierdzi produkcję. Flight Global
Co obserwować dalej
- Pierwszy lot YFQ‑44A: Kluczowy kamień milowy, który pokaże właściwości pilotażowe, marginesy napędu i zachowania autonomii w rzeczywistych warunkach. The War Zone
- Integracja uzbrojenia: AMRAAM to próg; obserwuj IRST/doposażenie w sensory i to, jak każdy projekt równoważy objętość komory względem sygnatury i zwrotności. Flight Global
- Koncepcje operacyjne w Beale/Edwards: To, jak model ARU i oceny EOU przekładają się na wskaźniki wykorzystania statków powietrznych i modele zatrudnienia, może stać się czynnikiem różnicującym. U.S. Air Force
- Wybór w roku budżetowym 2026: USAF sygnalizuje konkurencyjną decyzję produkcyjną w roku budżetowym 2026; koszt, tempo uczenia się i wykazana niezawodność będą miały duże znaczenie. U.S. Air Force
Źródła i dalsza lektura (wybrane)
- USAF: Ogłoszenie oznaczenia; co oznaczają Y/F/Q; uwagi Allvina. U.S. Air Force
- USAF: Pierwszy lot YFQ‑42A, fazowanie testów, Edwards/EOU, decyzja w roku budżetowym 2026. U.S. Air Force
- War Zone: Pierwsze spojrzenie na YFQ‑44A, rozpoczęcie testów naziemnych; bazowanie ARU w Beale; oświadczenia Anduril/GA‑ASI. The War Zone
- War Zone: Pierwsze spojrzenie na YFQ‑42A, wskazówki dotyczące wewnętrznej komory; cytat Atwooda o logistyce komory. The War Zone
- AFRL/GA‑ASI: Pierwszy lot XQ‑67A (OBSS), tło dla YFQ‑42A. AFRL
- FlightGlobal: CCA jako „ciężarówki rakietowe” powietrze-powietrze; AMRAAM jako broń progowa; europejskie plany produkcyjne obu zespołów. Flight Global
- Reuters: Wybór w 2024 roku na GA‑ASI i Anduril. Reuters
- Anduril: Strona produktu Fury; środowisko kontroli i autonomii Lattice. Anduril Industries
- War Zone (tło): Powstanie Fury—cele Fury sprzed CCA (silnik, przeciążenia, osiągi) w kontekście historycznym. The War Zone
Nota redaktora: Wiele szczegółów dotyczących osiągów pozostaje nieujawnionych. Kwestie techniczne, takie jak szczegółowa prędkość, zasięg, wyposażenie w czujniki i liczba uzbrojenia, należy traktować jako tymczasowe, dopóki nie zostaną potwierdzone oficjalnymi publikacjami testowymi lub danymi z prób w locie. Tam, gdzie przywoływane są starsze dane dotyczące Fury, są one wyraźnie oznaczone jako sprzed ujawnienia informacji o CCA. The War Zone